Автомобилните производители ще продължат да ни заливат с електрически превозни средства през 2024 г., въпреки че търсенето на електрически автомобили вече се забавя сред клиентите на автомобили в Европа.

Renault, Citroen и Fiat са сред европейските марки, които ще пускат достъпни електромобили, за да се противопоставят на конкуренцията на електрически автомобили, внасяни от Китай. Те ще се сблъскат с по-голяма конкуренция, тъй като повече китайски марки се насочват към Европа.

В по-високия клас на пазара електрическите Mercedes-Benz G-Class и Range Rover Electric ще се харесат на богатите клиенти, които търсят екологични офроудъри. Автомобилния сайт Automotive News Europe са направили преглед на най-очакваните модели, които ще пристигнат през 2024 г.

Alfa Romeo

Доставките на Milano, първият малък SUV на Alfa Romeo и първият изцяло електрически модел на марката, ще започнат през септември, като два месеца по-късно моделът ще бъде последван от мека хибридна бензинова версия. Milano ще се произвежда в завода на Stellantis в Полша, заедно със сродните модели Jeep Avenger и Fiat 600.

Audi

През 2024 г. най-накрая ще се появи електрическото Audi Q6 E-tron, след забавяне поради софтуерни проблеми на компанията майка Volkswagen Group. Новият модел е разработен заедно с новото Porsche Macan. С електрическия кросоувър Q6 E-tron марката Audi се насочва към конкуренти като Mercedes EQE и Tesla Model Y. Новото Audi Q6 E-tron има операционната система Android Automotive на Google.

Audi Q6 E-tron

Снимка: Audi

Има и три големи екрана, два от които са интегрирани в извития дисплей за водача. Предният пътник има отделен екран, който не се вижда от водача, за да може да се използва за гледане на филми например. Освен това Audi ще лансира и новото A6, включително и с електрическа версия с батерии, както и ново семейство A4, което ще се нарича A5 поради новия ред за наименуване на марката, според която четните числа ще се използват само за електрическите модели, докато нечетните ще означават автомобили с вътрешно горене, включително plug-in хибриди.

BMW

BMW ще пусне второто поколение на кросоувъра X2, който е значително по-голям от първото поколение, за да го отдалечи от X1. Той също ще има изцяло електрически вариант, наречен iX2. BMW ще започне продажбите тази година на изцяло електрическото комби i5 Touring. Комбито е част от новото семейство на Серия 5, представена през миналата година.

Снимка: BMW Group

Citroen

Новият е-C3 е отговорът на Citroen на евтините китайски електромобили, които се внасят в Европа. Цената на електрическия хечбек започва от 23 300 евро. Малката кола ще замени C3. Подобно на други нови модели на концерна Stellantis, той първо ще се продава като електромобил, но ще последват и варианти с двигател с вътрешно горене. Новият Citroen e-C3 ще има по-евтина версия за 19 900 евро, която се очаква през 2025 г., като ще разполага литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 44 кВтч и е насочена към градско шофиране с пробег от 320 км.

Снимка: Citroen

Dacia

Новата версия на Duster, най-продаваният малък SUV на Dacia, е базирана на платформата на Renault-Nissan CMF-B. Новият модел ще продължи да се предлага със задвижване на четирите колела, а Dacia добавя пълно хибридно задвижване към опциите за бензин и фабрична версия на пропан-бутан и бензин LPG. Новият Duster ще бъде и основата за по-голям SUV, който се очаква да бъде наречен Bigster, който ще бъде разкрит по-късно тази година, като производството е планирано за 2025 г.

Снимка: Dacia

Fiat

Fiat ще пусне изцяло електрическа версия на Panda, базирана на същата платформа като Citroen e-C3. Настоящата Panda с двигател с вътрешно горене ще продължи да се продава до 2026 г.

Ford

Първият изцяло електрически модел на Ford в Европа - Explorer, ще пристигне през лятото. Компактният SUV използва същата платформа като Volkswagen ID.4 и ID.5, като част от индустриалното партньорство на Ford с VW. Ford произвежда Explorer в Кьолн, след като спря Fiesta, която беше произвеждана там. Догодина се очаква по-спортен брат на Explorer в стил купе.

Снимка: Ford

Hyundai

Европейските клиенти на най-новия и голям SUV Santa-Fe имат избор между 1,6-литров plug-in хибриден и изцяло хибриден задвижващ агрегат, докато Северна Америка и Южна Корея могат да изберат 2,5-литров бензинов двигател или 1,6-литров хибриден мотор.

Kia

Kia добавя електрическия компактен SUV EV5, присъединявайки го към EV6 и EV9 в електрическата гама на марката. EV5 вероятно ще струва малко над 40 000 евро в Германия. Дизайнът на EV5 е подобен на квадратния, здрав външен вид на пълноразмерния EV9, само че в по-компактна, млада семейна форма.

Lancia

Lancia ще се разшири извън Италия с третото поколение на малкия автомобил Ypsilon, започвайки с изцяло електрически вариант. Новият Ypsilon е базиран на архитектурата на Stellantis e-CMP2, използвана при други автомобили на концерна, включително Peugeot 208 и Opel Corsa.

Снимка: Lancia

Lexus

Lexus се насочва към младите градски европейски купувачи с малкия кросоувър LBX, който е и пълен хибрид. Новият Lexus LBX е базиран на архитектурата на Toyota TNGA-B, използвана и от Toyota Yaris Cross. Той ще се предлага в Европа само с 1,5-литров 3-цилиндров бензинов пълен хибриден двигател.

Снимка: Lexus

Maserati

Луксозната марка на Stellantis ще пусне Gran Cabrio, открита версия на купето Gran Turismo, което влезе в продажба през 2023 г. Подобно на купето, Gran Cabrio ще се предлага с 3,0-литров V6 бензинов турбодвигател. Ще има и изцяло електрическа версия, наречена Gran Cabrio Folgore. През 2024 г. също ще започнат доставките и на Grecale Folgore, електрическа версия на Grecale.

Mercedes-Benz

Преди няколко седмици изпълнителният директор на Mercedes-Benz Ола Калениус посети Magna Steyr в Грац, Австрия. Производителят по договор изгражда версиите G-Class и ще добави производството на изцяло електрическия вариант през тази година. По време на тестово шофиране Калениус успя да изпробва възможностите на електромобила върху скалисти хълмове и чакълени писти в района.

G-класата има електромотор за всяко колело, така че е изключително маневрена. "Ако внезапно се натъкнете на дърво, лежащо на тясна пътека, това може да бъде много полезно", казва Калениус във видео от теста. Производителят Mercedes-Benz все още не е разкрил обхвата или размера на батерията на електрическата G-класа, но казва, че трябва да е подходяща и за ежедневна употреба.

Mercedes-Benz също така ще пусне изцяло електрически CLA, който беше визуализиран от концептуалния автомобил Vision CLA на автомобилното изложение в Мюнхен IAA Mobility през 2023 г. Това ще бъде първата кола, построена на платформата MMA, която Mercedes-Benz описва като първо електрическа, което означава, че може да побере и двигатели с вътрешно горене. Електрическият седан ще има повече от 750 км автономен пробег.

Mini

Mini започва продажбите на два нови изцяло електрически модела, тъй като се приближава към превръщането си в изцяло електрическа марка до 2030 г. Mini Cooper с три врати ще замени текущата електрическа версия на Mini хечбек с батерии. Той ще бъде построен от съвместно предприятие на BMW и Great Wall в Китай. Другият нов електромобил е най-новият Countryman, който е нараснал по размер, за да се премести в категорията на компактните SUV от сегмента на малките кросоувъри. Новият Countryman ще се произвежда заедно с BMW iX1 в завода на компанията в Лайпциг.

MINI Cooper и MINI Countryman

Снимка: BMW Group

Peugeot

Peugeot преработи тотално компактния SUV 3008 с наподобяващ дизайн на купе. Това ще бъде първото превозно средство на платформата STLA Medium на Stellantis, която е фокусирана върху изцяло електрическо задвижване и предлага до 700 км автономен пробег. Ще има и версии с двигател с вътрешно горене, но Peugeot позиционира 3008 основно като електрически автомобил.

Снимка: Peugeot

Polestar

Polestar 4 ще излезе на пазара в Европа през лятото, след като направи своя дебют в Китай. Дълго отлаганият Polestar 3 също е планиран да пристигне в Европа. Той споделя основата си на платформата SPA2 с Volvo EX90, който също беше отложен.

Porsche

Porsche обяви, че електрическият Macan е на финалната права и е разработен със силен фокус върху динамиката на шофиране, типична за марката. Новият Macan със задвижване на четирите колела е първият модел на Porsche, изграден върху новата платформа Premium Platform Electric на Volkswagen Group, която споделя с Audi Q6 E-tron.

Клиентите на Macan ще имат широка гама от опции за зареждане на батерията. Неговата 800-волтова батерия може да се зарежда на 400-волтови зарядни станции, тъй като превключвател за високо напрежение в батерията позволява банково зареждане, като ефективно разделя 800-волтовата батерия на две батерии.

Снимка: Porsche

Opel

В средата на годината Opel ще покаже Grandland - сродник на Peugeot 3008, който ще бъде пуснат на пазара. Stellantis инвестира във фабриката си в Айзенах, Германия, за да гарантира, че нейният водещ модел Grandland, ще продължи да се произвежда в родината на Opel. Подобно на 3008, Grandland първо ще бъде рекламиран като кола с изцяло електрическо задвижване, но ще има и бензинови и хибридни версии.

Range Rover

Най-луксозният автомобил в гамата на JLR се електрифицира. В края на миналата година JLR каза, че Range Rover Electric ще бъде най-тихият и най-прецизният Range Rover, създаван някога, но пусна само няколко намека за луксозния електрически всъдеход, като каза, че ще има активно потискане на шума от пътя, за да помогне за създаването на по-тиха среда в кабината и 800-волтова архитектура, за да позволи по-бързо зареждане. Новият Range Rover Electric трябва да привлече много внимание, когато бъде пуснат на пазара към края на 2024 г.

Снимка: JLR

Renault

Renault следва примера с изцяло електрическа модерна версия на Renault 5. Хечбекът в ретро стил ще замени дългогодишното Zoe в гамата на Renault и ще бъде най-евтиният акумулаторен електрически автомобил с цени, започващи от около 25 000 евро. Nissan планира наследник на малкия автомобил Micra на същата платформа.

Skoda

Skoda продължава да се конкурира в европейския сегмент за автомобили от среден клас, който много конкуренти напуснаха, тъй като клиентите преминаха към SUV. Новият Superb, който ще се продава във варианти хечбек и комби, е по-дълъг, за да увеличи пространството в купето. Plug-in хибридната версия получава по-голяма батерия, която увеличава пробега само на електричество до 100 км. Освен Superb съвсем скоро ще започнат и продажбите на новия кросоувър Kodiaq, който е второ поколение на модела и също ще има Plug-in хибридната версия с изцяло електрически пробег.

Снимка: Skoda

Toyota

Toyota ще добави изцяло електрически малък SUV, който се очаква да има ключов принос за нейните европейски продажби. Електромобилът беше представен през миналата година като Urban SUV Concept. Серийната версия ще предлага два размера батерии и опционално задвижване на всички колела. Малкият SUV се разработва съвместно със Suzuki. Той ще се конкурира с автомобили като Hyundai Kona, Opel Mokka Electric, Peugeot e-2008 и предстоящия Ford Puma EV.

Volkswagen

Марката Volkswagen започва продажбите на деветото поколение на своя модел Passat още през първото тримесечие. Новият Passat ще се предлага в Европа само като комби Variant. В допълнение към по-кръглата форма и оптимизираната аеродинамика, Passat има и нова информационно-развлекателна система с големи екрани. Предлага се и plug-in хибриден модел със значително по-дълъг пробег от своя предшественик. Напълно електрическият автомобил ID.7 заема мястото до Passat като просторен среден автомобил, подходящ за шофиране на дълги разстояния.

Снимка: Volkswagen

Тази година ID.7 ще получи комби версия, наречена ID.7 Tourer. Най-голямата опция за батерия за ID.7 може да предложи пробег до 700 км, което ще бъде от особен интерес за шофьорите на служебни автомобили, които трябва да изминат по-дълги разстояния. На пазара ще дебютират също новият кросоувър Volkswagen Tiguan с по-елегантен дизайн, за който ще има и Plug-in хибридна версия с изцяло електрически пробег до 100 км.

Снимка: Volkswagen

Volvo

След броени дни Volvo ще започне доставките на изцяло новия електрически малък SUV EX30. Това ще бъде най-достъпният модел на марката, с начална цена в Германия от 36 590 евро в Германия. Също така ще бъде и най-бързият, с ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,6 секунди за най-динамичната версия. След дълго забавяне, причинено от проблеми със софтуера, през 2024 г. трябва да пристигне и големият електрически SUV на Volvo - EX90, което е първото Volvo, което ще включва лидарна система от Luminar.

Снимка: Volvo