Румънската марка Dacia, част от Renault Group, представи третото поколение на високопроходимия модел Duster и започна да пише следващата глава в успешната история на емблематичния си най-продаван модел. Новата Dacia Duster изпъква с по-солиден и по-изявен дизайн.

Вижте как изглежда изцяло новата Dacia Duster  >>  >>  >>

Новият модел е изграден на платформата CMF-B, като по този начин подобрява изживяването в автомобила. Версията на новия Duster със задвижване на всички колела 4х4 впечатлява с още по-големи възможности на офроуд. Новият модел идва с по-устойчиви материали в интериора и е оборудван с нови технологии за още повече безопасност и комфорт.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster ще се предлага с бензинови и хибридни двигатели, включително и във версия LPG, която работи на бензин и пропан-бутан, но от гамата отпада изпитаният 1,5-литров дизелов двигател на Renault.

Новият Duster продължава да бъде семейният SUV, осигуряващ най-добро съотношение качество-цена в своята категория, като базовата версия ще струва под 40 000 лева, както уверено обяви главният изпълнителен директор на Dacia Дени Ле Вот. Новата Dacia Duster ще пристигне в България в средата на 2024 г.

Снимка: Dacia

Новият Duster е следващата глава в успешната историята на модел, който се е превърнал в еталон на пазара и завършена емблема на Dacia, въплъщаващ всичко, което марката отстоява - надеждна, но с приключенски дух, достъпна, но атрактивна и екологична.

Първото поколение на Dacia Duster дебютира през 2010 г. Второто издание се появи през 2017 г. и се издигна на върха, като създаде нови правила в класа на SUV. В своята 13-годишна кариера, Dacia Duster печели над 40 награди, производството надхвърля 2,2 милиона броя.

Снимка: Dacia

Непрекъснато нарастващата му популярност го определя като най-продаваният SUV в Европа във всички сегменти на пазара през 2022 г. Около 1000 броя Duster излизат всеки ден от поточните линии в завода на Dacia в Питещи, Румъния, което значи около един брой в минута.

"Очаквам с нетърпение средата на 2024 г., когато ще посрещнем новата Dacia Duster в България. В момента обаче сме фокусирани върху следващите 6 месеца. В краткосрочен план предвиждаме засилен интерес към досегашния модел, поради по-атрактивното му ценово позициониране и наличието на дизеловата му версия Blue dCi 115, както и бензиновата, които традиционно са предпочитани от нашите клиенти, но няма да се предлагат в новата Dacia Duster", сподели Емил Гърнев, търговски директор на "Кеос София", официален вносител на Dacia в България.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster изпъква с впечатляващ външен вид с новия по-солиден и по-изявен дизайн на SUV. Дизайнерите са придали на модела модерен и самоуверен външен вид с вертикална предна част, скосени протектори на арките на колелата, голяма задна врата и странични стъкла, плавно преминаващи от началото до края.

Новата Dacia Duster е защитена със стилен пояс, който я обгръща отвсякъде, като страничните протектори на долната част на каросерията се свързват с протекторите на предните врати и след това с арките на колелата, които от своя страна се свързват с предните и задните брони.

Снимка: Dacia

Дизайнът на новата Dacia Duster съчетава солиден, приключенски характер с повече устойчивост. Предните и задните защитни кори ще предпазят оригиналния цвят от ожулвания и драскотини.

Страничните протектори на долната част на каросерията, протекторите на арките на колелата и на предните врати, триъгълниците на предната броня, предните и задните защитни кори и протекторът на задната част са изработени от здрав материал, който е до 20% рециклиран. Съставът му включва бели частици, придаващи му пъстър вид, който Dacia решава да демонстрира вместо да боядисва. Отвън предните фарове и задните светлини на новия Duster образуват Y и същата форма се вижда на алуминиевите джанти, които не съдържат хром, но са полирани така, че да имат блясък.

Снимка: Dacia

Подобно на екстериора, интериорът на новия Duster съдържа всички важни функционални неща. Голяма част от подобренията са свързани с ергономията. Новото управление на автоматичната трансмисия е особено лесно за водача. Плоските повърхности на волана в горната и долната част го правят много удобен за управление.

Новият Y-образен светлинен подпис подчертава връзката между интериора и екстериора на новата Dacia Duster. Вътре повърхността на вентилационните отвори е Y-образна, а символът Y се появява също около подлакътниците в панелите на вратите. Името на марката в средата на волана е заменено с логото на Dacia. В салона е поставено ново голямо, високо и вертикално арматурно табло с широка лента.

Снимка: Dacia

Формата на вентилационните отвори наподобява на арките на колелата и също кореспондира с екстериора. Новият модел е оборудван с нов 7-инчов дигитален инструментален панел и нов 10,1- инчов централен сензорен екран, позициониран в зрителното поле на водача и под ъгъл 10 градуса спрямо него.

Новата информационно-развлекателна система може да се управлява от волана. Тя показва информацията на 3,5-инчов екран до аналоговите уреди на арматурното табло. Има Bluetooth връзка, USB порт и стойка за смартфон, вградени в таблото. От безплатното приложение Dacia Media Control можете да управлявате радиото и редица други функции от екрана на смартфона си.

Снимка: Dacia

Новата мултимедийна система е включена като стандартно оборудване от ниво Expression и налична и с двете мултимедийни версии от Duster, а именно Media Display с четири високоговорителя и безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto, и Media Nav Live, която включва всички функции плюс свързана навигационна система, осигуряваща актуализация на трафика в реално време и аудиосистема Arkamys 3D с шест високоговорителя.

Версиите с Media Display и Media Nav Live включват също два USB-C порта отпред и два отзад, за да захранват до четири устройства. Има и безжично зарядно устройство за смартфон в централната конзола отпред. Круиз контролът вече е включен като стандартно оборудване от ниво Expression. За нивата Extreme и Journey стандартно се предлага автоматично превключване между дълги и къси светлини. Автоматичните къси светлини се предлагат при всички нива.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster е изградена на платформата CMF-B, която играе централна роля в индустриалната стратегия на марката. Гъвкавата платформа е само малко по-дълга и осигурява голяма функционалност, за да има повече място за пътници и багаж от предишното поколение.

Модерните инженерни решения на платформата също така намаляват вибрациите и шума от пътя, подобрявайки комфорта на водача. Това осигурява огромен скок в удоволствието от шофирането с несравнимо усещане за пътя. Дължината на новата Dacia Duster е 4343 мм, ширината е 1809 мм, височината е 1656 мм, а междуосието е 2657 мм.

Снимка: Dacia

Тези пораснали размери са допринесли за по-просторното купе. Преминаването към платформата CMF-B освобождава повече пространство вътре, особено ширина отпред и място за краката отзад, което е увеличено с 30 мм. Подът на багажника е по-нисък, а отворът му е по-широк и по-висок. Самият багажник също е по-широк и по-висок, осигурявайки до 6% допълнително пространство, като обемът му достига 472 литра под кората в новия Duster 4х2.

Новият Duster предлага разнообразие от удобства, за да подобри комфорта на водача като електрическа паркинг спирачка, включена стандартно в ниво на оборудване Journey, а нивата Extreme и Journey стандартно са оборудвани със странични огледала с електрическо регулиране и сгъване. Новата Dacia Duster може да бъде оборудвана и с отопляем волан и система за размразяване на предното стъкло.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster ще може да се възползва и от пакета за спане. Това е практична, подвижна и достъпна кутия, съдържаща двойно легло, което се разгъва за по-малко от 2 минути от един човек с дължина 1,90 метра и ширина до 1,30 метра, маса тип табла и място за съхранение. Предлага се и нов багажник за покрива, който е много удобен и може да понесе до 80 кг. Той се закрепва без усилие върху модулните релси на покрива в напречно положение или върху напречни греди.

Платформата CMF-B помага на новата Dacia Duster по пътя и към електрификацията, тъй като позволява да бъдат разположени двигатели, използващи новите хибридни технологии мек хибрид и пълен хибрид. Новата Dacia Duster разполага с много ефективни електрифицирани двигатели, които подобряват представянето и запазват характера на модела и достъпната му цена, които са я направили хит.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster се предлага с нови хибридни двигатели и повече рециклирани материали. Новият хибриден двигател Hybrid 140, който Dacia внедри в Jogger в началото на 2023 г., сега се предлага с Duster. Той се състои от 1,6-литров 4-цилиндров бензинов двигател с 94 к.с., два електромотора - задвижващ мотор с 49 к.с. и високоволтов стартер-генератор, и електрическа автоматична скоростна кутия с 4 предавателни отношения на бензиновия двигател и 2 предавателни отношения на електромотора.

Тази комбинирана технология е възможна, защото системата е без съединител. Рекуперацията при спиране, високият капацитет за възстановяване на енергия в батерията от 1,2 кВтч и ефективността на скоростната кутия правят възможно шофирането в изцяло електрически режим до 80% от времето в града, което намалява разхода от 20% в комбиниран цикъл и до 40% в градски цикъл. Освен това двигателят винаги стартира в електрически режим.

Снимка: Dacia

При новия Duster TCe 130, марката Dacia съчетава 1,2-литров 3-цилиндров турбобензинов двигател от ново поколение, използващ цикъла на "Милър" и 48-волтов електромотор. Той подпомага двигателя с вътрешно горене, когато колата стартира или ускорява, намалявайки средния разход и емисиите на CO2 с около 10%.

Той също така осигурява повече мощност по време на ускорение от съществуващия модел TCe 130, което прави шофирането по-директно и по-плавно. При спиране от рекуперацията се зарежда батерия с капацитет 0,8 кВтч, без това да носи забележима разлика за водача. Двигателят TCe 130 се предлага с 6-степенна скоростна кутия във версиите 4x2 и 4x4.

Снимка: Dacia

Безспорно най-интересният вариант за българския пазар ще бъде новият Duster ECO-G 100, който работи на бензин и пропан-бутан (LPG). Новата Dacia Duster ECO-G 100 се предлага с вградена изпитана технология, която гарантира безопасност и надеждност. Когато работи с пропан-бутан, Duster ECO-G 100 отделя средно с 10% по-малко CO2 от сравним бензинов двигател.

Колата може да измине до 1300 км, тъй като двата резервоара съдържат 100 литра - 50 литра бензин и 50 литра пропан-бутан, като вторият е под пода на багажника, така че не влияе на товарния капацитет. От бутон, вграден хармонично в таблото, водачът може да превключва двигателя от едното гориво на другото бързо и неусетно.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster със задвижване на всички колела 4х4 впечатлява с още по-големи възможности на офроуд, така че феновете на откритите пространства могат да им се наслаждават без притеснения. Новият модел се предлага с трансмисия 4x4 Terrain Control, която включва пет режима за шофиране.

В режим Auto трансмисията автоматично разпределя мощността между предната и задната ос в зависимост от сцеплението на колелата и скоростта. В режим Snow (сняг) подобрява сцеплението по хлъзгави пътища със специфични настройки на стабилизиращата система ESC и против поднасяне.

Снимка: Dacia

Режимът Mud/Sand (кал/пясък) е предвиден за променлив терен. Режимът Off-road осигурява максимална проходимост при труден терен, много подобен на режима 4x4 Lock на настоящия Duster, но с допълнителното предимство на автоматичното и оптимално разпределение на въртящия момент към предните и задните колела според сцеплението и скоростта.

Режимът Eco оптимизира разхода на гориво чрез регулиране на климатичната система и работата на автомобила. Той оптимизира разпределението на въртящия момент към предната и задната ос до максималната възможна степен, за да ограничи разхода на гориво, като в същото време се адаптира към сцеплението на пътя.

Снимка: Dacia

Проходимостта на новия Duster е още по-впечатляваща, благодарение на пътния просвет от 217 мм във версията 4х4, който е най-високият на пазара и с преден и заден ъгъл на заход за преодоляване на още повече препятствия до 31 градуса отпред и 36 градуса отзад при версиите 4х4. Автомобилът е оборудван с асистент при спускане, особено полезен при неравен терен и стръмни склонове.

Системата основно действа върху спирачките, за да поддържа скоростта на автомобила под контрол въз основа на действията на водача между 0 и 30 км/ч. Тя сработва независимо от предавателното отношение, включително на заден ход, така че водачът да може да игнорира педала на газта и спирачката и да се съсредоточи върху волана. По време на офроуд шофиране на 10,1-инчовия централен екран се показва разнообразие от особено полезна информация като странично наклоняване, наклон на автомобила нагоре и надолу, разпределение на мощността към предната и задната ос при версията 4х4.

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster се предлага с множество нови системи в помощ на водача, за да отговорят на най-новите европейски изисквания за безопасност, като автоматично аварийно спиране в градски и крайградски райони, включително отчитане на други автомобили, пешеходци, велосипеди и мотоциклети, разпознаване на пътните знаци и предупреждение за превишена скорост, помощ при паркиране на заден ход, сигнал за аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата, асистент за придържане в лентата, предупреждение за вниманието на водача и спешни повиквания. За да улесни живота на своите клиенти, Dacia добавя умен бутон My Safety, за бързо конфигуриране на предпочитаните системи в помощ на водача.

Новата Dacia Duster ще продължи да изпълнява обещанието на марката за най-добро съотношение качество-цена. Тя ще комбинира най-достъпните цени в своя сегмент с по-голямо купе от всякога, за да се превърне отново в най-добрата сделка на пазара.