Новата Dacia Duster смени дизела с икономичен хибрид
Третото поколение на румънския SUV е станало още по-солидно, има по-просторен салон и още по-големи възможности на офроуд
Румънската марка Dacia, част от Renault Group, представи третото поколение на високопроходимия модел Duster и започна да пише следващата глава в успешната история на емблематичния си най-продаван модел. Новата Dacia Duster изпъква с по-солиден и по-изявен дизайн.
Вижте как изглежда изцяло новата Dacia Duster >> >> >>
Новият модел е изграден на платформата CMF-B, като по този начин подобрява изживяването в автомобила. Версията на новия Duster със задвижване на всички колела 4х4 впечатлява с още по-големи възможности на офроуд. Новият модел идва с по-устойчиви материали в интериора и е оборудван с нови технологии за още повече безопасност и комфорт.
Новата Dacia Duster ще се предлага с бензинови и хибридни двигатели, включително и във версия LPG, която работи на бензин и пропан-бутан, но от гамата отпада изпитаният 1,5-литров дизелов двигател на Renault.
Новият Duster продължава да бъде семейният SUV, осигуряващ най-добро съотношение качество-цена в своята категория, като базовата версия ще струва под 40 000 лева, както уверено обяви главният изпълнителен директор на Dacia Дени Ле Вот. Новата Dacia Duster ще пристигне в България в средата на 2024 г.
Новият Duster е следващата глава в успешната историята на модел, който се е превърнал в еталон на пазара и завършена емблема на Dacia, въплъщаващ всичко, което марката отстоява - надеждна, но с приключенски дух, достъпна, но атрактивна и екологична.
Първото поколение на Dacia Duster дебютира през 2010 г. Второто издание се появи през 2017 г. и се издигна на върха, като създаде нови правила в класа на SUV. В своята 13-годишна кариера, Dacia Duster печели над 40 награди, производството надхвърля 2,2 милиона броя.
Непрекъснато нарастващата му популярност го определя като най-продаваният SUV в Европа във всички сегменти на пазара през 2022 г. Около 1000 броя Duster излизат всеки ден от поточните линии в завода на Dacia в Питещи, Румъния, което значи около един брой в минута.
"Очаквам с нетърпение средата на 2024 г., когато ще посрещнем новата Dacia Duster в България. В момента обаче сме фокусирани върху следващите 6 месеца. В краткосрочен план предвиждаме засилен интерес към досегашния модел, поради по-атрактивното му ценово позициониране и наличието на дизеловата му версия Blue dCi 115, както и бензиновата, които традиционно са предпочитани от нашите клиенти, но няма да се предлагат в новата Dacia Duster", сподели Емил Гърнев, търговски директор на "Кеос София", официален вносител на Dacia в България.
Новата Dacia Duster изпъква с впечатляващ външен вид с новия по-солиден и по-изявен дизайн на SUV. Дизайнерите са придали на модела модерен и самоуверен външен вид с вертикална предна част, скосени протектори на арките на колелата, голяма задна врата и странични стъкла, плавно преминаващи от началото до края.
Новата Dacia Duster е защитена със стилен пояс, който я обгръща отвсякъде, като страничните протектори на долната част на каросерията се свързват с протекторите на предните врати и след това с арките на колелата, които от своя страна се свързват с предните и задните брони.
Дизайнът на новата Dacia Duster съчетава солиден, приключенски характер с повече устойчивост. Предните и задните защитни кори ще предпазят оригиналния цвят от ожулвания и драскотини.
Страничните протектори на долната част на каросерията, протекторите на арките на колелата и на предните врати, триъгълниците на предната броня, предните и задните защитни кори и протекторът на задната част са изработени от здрав материал, който е до 20% рециклиран. Съставът му включва бели частици, придаващи му пъстър вид, който Dacia решава да демонстрира вместо да боядисва. Отвън предните фарове и задните светлини на новия Duster образуват Y и същата форма се вижда на алуминиевите джанти, които не съдържат хром, но са полирани така, че да имат блясък.
Подобно на екстериора, интериорът на новия Duster съдържа всички важни функционални неща. Голяма част от подобренията са свързани с ергономията. Новото управление на автоматичната трансмисия е особено лесно за водача. Плоските повърхности на волана в горната и долната част го правят много удобен за управление.
Новият Y-образен светлинен подпис подчертава връзката между интериора и екстериора на новата Dacia Duster. Вътре повърхността на вентилационните отвори е Y-образна, а символът Y се появява също около подлакътниците в панелите на вратите. Името на марката в средата на волана е заменено с логото на Dacia. В салона е поставено ново голямо, високо и вертикално арматурно табло с широка лента.
Формата на вентилационните отвори наподобява на арките на колелата и също кореспондира с екстериора. Новият модел е оборудван с нов 7-инчов дигитален инструментален панел и нов 10,1- инчов централен сензорен екран, позициониран в зрителното поле на водача и под ъгъл 10 градуса спрямо него.
Новата информационно-развлекателна система може да се управлява от волана. Тя показва информацията на 3,5-инчов екран до аналоговите уреди на арматурното табло. Има Bluetooth връзка, USB порт и стойка за смартфон, вградени в таблото. От безплатното приложение Dacia Media Control можете да управлявате радиото и редица други функции от екрана на смартфона си.
Новата мултимедийна система е включена като стандартно оборудване от ниво Expression и налична и с двете мултимедийни версии от Duster, а именно Media Display с четири високоговорителя и безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto, и Media Nav Live, която включва всички функции плюс свързана навигационна система, осигуряваща актуализация на трафика в реално време и аудиосистема Arkamys 3D с шест високоговорителя.
Версиите с Media Display и Media Nav Live включват също два USB-C порта отпред и два отзад, за да захранват до четири устройства. Има и безжично зарядно устройство за смартфон в централната конзола отпред. Круиз контролът вече е включен като стандартно оборудване от ниво Expression. За нивата Extreme и Journey стандартно се предлага автоматично превключване между дълги и къси светлини. Автоматичните къси светлини се предлагат при всички нива.
Новата Dacia Duster е изградена на платформата CMF-B, която играе централна роля в индустриалната стратегия на марката. Гъвкавата платформа е само малко по-дълга и осигурява голяма функционалност, за да има повече място за пътници и багаж от предишното поколение.
Модерните инженерни решения на платформата също така намаляват вибрациите и шума от пътя, подобрявайки комфорта на водача. Това осигурява огромен скок в удоволствието от шофирането с несравнимо усещане за пътя. Дължината на новата Dacia Duster е 4343 мм, ширината е 1809 мм, височината е 1656 мм, а междуосието е 2657 мм.
Тези пораснали размери са допринесли за по-просторното купе. Преминаването към платформата CMF-B освобождава повече пространство вътре, особено ширина отпред и място за краката отзад, което е увеличено с 30 мм. Подът на багажника е по-нисък, а отворът му е по-широк и по-висок. Самият багажник също е по-широк и по-висок, осигурявайки до 6% допълнително пространство, като обемът му достига 472 литра под кората в новия Duster 4х2.
Новият Duster предлага разнообразие от удобства, за да подобри комфорта на водача като електрическа паркинг спирачка, включена стандартно в ниво на оборудване Journey, а нивата Extreme и Journey стандартно са оборудвани със странични огледала с електрическо регулиране и сгъване. Новата Dacia Duster може да бъде оборудвана и с отопляем волан и система за размразяване на предното стъкло.
Новата Dacia Duster ще може да се възползва и от пакета за спане. Това е практична, подвижна и достъпна кутия, съдържаща двойно легло, което се разгъва за по-малко от 2 минути от един човек с дължина 1,90 метра и ширина до 1,30 метра, маса тип табла и място за съхранение. Предлага се и нов багажник за покрива, който е много удобен и може да понесе до 80 кг. Той се закрепва без усилие върху модулните релси на покрива в напречно положение или върху напречни греди.
Платформата CMF-B помага на новата Dacia Duster по пътя и към електрификацията, тъй като позволява да бъдат разположени двигатели, използващи новите хибридни технологии мек хибрид и пълен хибрид. Новата Dacia Duster разполага с много ефективни електрифицирани двигатели, които подобряват представянето и запазват характера на модела и достъпната му цена, които са я направили хит.
Новата Dacia Duster се предлага с нови хибридни двигатели и повече рециклирани материали. Новият хибриден двигател Hybrid 140, който Dacia внедри в Jogger в началото на 2023 г., сега се предлага с Duster. Той се състои от 1,6-литров 4-цилиндров бензинов двигател с 94 к.с., два електромотора - задвижващ мотор с 49 к.с. и високоволтов стартер-генератор, и електрическа автоматична скоростна кутия с 4 предавателни отношения на бензиновия двигател и 2 предавателни отношения на електромотора.
Тази комбинирана технология е възможна, защото системата е без съединител. Рекуперацията при спиране, високият капацитет за възстановяване на енергия в батерията от 1,2 кВтч и ефективността на скоростната кутия правят възможно шофирането в изцяло електрически режим до 80% от времето в града, което намалява разхода от 20% в комбиниран цикъл и до 40% в градски цикъл. Освен това двигателят винаги стартира в електрически режим.
При новия Duster TCe 130, марката Dacia съчетава 1,2-литров 3-цилиндров турбобензинов двигател от ново поколение, използващ цикъла на "Милър" и 48-волтов електромотор. Той подпомага двигателя с вътрешно горене, когато колата стартира или ускорява, намалявайки средния разход и емисиите на CO2 с около 10%.
Той също така осигурява повече мощност по време на ускорение от съществуващия модел TCe 130, което прави шофирането по-директно и по-плавно. При спиране от рекуперацията се зарежда батерия с капацитет 0,8 кВтч, без това да носи забележима разлика за водача. Двигателят TCe 130 се предлага с 6-степенна скоростна кутия във версиите 4x2 и 4x4.
Безспорно най-интересният вариант за българския пазар ще бъде новият Duster ECO-G 100, който работи на бензин и пропан-бутан (LPG). Новата Dacia Duster ECO-G 100 се предлага с вградена изпитана технология, която гарантира безопасност и надеждност. Когато работи с пропан-бутан, Duster ECO-G 100 отделя средно с 10% по-малко CO2 от сравним бензинов двигател.
Колата може да измине до 1300 км, тъй като двата резервоара съдържат 100 литра - 50 литра бензин и 50 литра пропан-бутан, като вторият е под пода на багажника, така че не влияе на товарния капацитет. От бутон, вграден хармонично в таблото, водачът може да превключва двигателя от едното гориво на другото бързо и неусетно.
Новата Dacia Duster със задвижване на всички колела 4х4 впечатлява с още по-големи възможности на офроуд, така че феновете на откритите пространства могат да им се наслаждават без притеснения. Новият модел се предлага с трансмисия 4x4 Terrain Control, която включва пет режима за шофиране.
В режим Auto трансмисията автоматично разпределя мощността между предната и задната ос в зависимост от сцеплението на колелата и скоростта. В режим Snow (сняг) подобрява сцеплението по хлъзгави пътища със специфични настройки на стабилизиращата система ESC и против поднасяне.
Режимът Mud/Sand (кал/пясък) е предвиден за променлив терен. Режимът Off-road осигурява максимална проходимост при труден терен, много подобен на режима 4x4 Lock на настоящия Duster, но с допълнителното предимство на автоматичното и оптимално разпределение на въртящия момент към предните и задните колела според сцеплението и скоростта.
Режимът Eco оптимизира разхода на гориво чрез регулиране на климатичната система и работата на автомобила. Той оптимизира разпределението на въртящия момент към предната и задната ос до максималната възможна степен, за да ограничи разхода на гориво, като в същото време се адаптира към сцеплението на пътя.
Проходимостта на новия Duster е още по-впечатляваща, благодарение на пътния просвет от 217 мм във версията 4х4, който е най-високият на пазара и с преден и заден ъгъл на заход за преодоляване на още повече препятствия до 31 градуса отпред и 36 градуса отзад при версиите 4х4. Автомобилът е оборудван с асистент при спускане, особено полезен при неравен терен и стръмни склонове.
Системата основно действа върху спирачките, за да поддържа скоростта на автомобила под контрол въз основа на действията на водача между 0 и 30 км/ч. Тя сработва независимо от предавателното отношение, включително на заден ход, така че водачът да може да игнорира педала на газта и спирачката и да се съсредоточи върху волана. По време на офроуд шофиране на 10,1-инчовия централен екран се показва разнообразие от особено полезна информация като странично наклоняване, наклон на автомобила нагоре и надолу, разпределение на мощността към предната и задната ос при версията 4х4.
Новата Dacia Duster се предлага с множество нови системи в помощ на водача, за да отговорят на най-новите европейски изисквания за безопасност, като автоматично аварийно спиране в градски и крайградски райони, включително отчитане на други автомобили, пешеходци, велосипеди и мотоциклети, разпознаване на пътните знаци и предупреждение за превишена скорост, помощ при паркиране на заден ход, сигнал за аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата, асистент за придържане в лентата, предупреждение за вниманието на водача и спешни повиквания. За да улесни живота на своите клиенти, Dacia добавя умен бутон My Safety, за бързо конфигуриране на предпочитаните системи в помощ на водача.
Новата Dacia Duster ще продължи да изпълнява обещанието на марката за най-добро съотношение качество-цена. Тя ще комбинира най-достъпните цени в своя сегмент с по-голямо купе от всякога, за да се превърне отново в най-добрата сделка на пазара.