Развитието на автомобилната промишленост оформя тенденцията някой ден всички превозни средства да са електрически, голяма част от тях напълно автономни или поне частично автономни. Може би през 2050 г. вече няма да се произвеждат коли с ръчно превключване на скоростите, а возилата с хибридни агрегати вероятно ще са екзотика.

Но има много време дотогава и все още никой не може да предскаже колко дълъг ще бъде преходът към електрическата мобилност и дали ще се осъществи напълно. Днес все още има практични автомобили, които са чудесен избор поне за следващите дузина години. Един от тях, който е на път да изчезне съвсем скоро, е Dacia Duster с дизелов двигател, ръчни скорости и двойно задвижване 4х4.

Снимка: Dacia

Харесвам тази концепция на Renault Group още с появата му на пазара през пролетта на 2010 година. Първото поколение на Dacia Duster се радваше на непрекъснат успех, като се превърна в първият достъпен компактен SUV. За кратко време моделът спечели милиони почитатели по целия свят.

Използвайки най-добрите двигатели на Renault и редица компоненти от задвижващата система 4х4 на Nissan, първото поколение на Dacia Duster се продаваше успешно до 2017 г. Тогава отстъпи място на второто издание, което се отличава с по-модерна визия, но запази основните ценности на модела, заради които румънският SUV стана толкова популярен и успешен.

Dacia

През миналата година Duster беше отново обновен визуално, като получи новата емблема, наречена Dacia Link, както и решетка с нов дизайн, нови надписи, нови цветове на каросерията и някои детайли като преработените въздушни отвори в интериора. Неотдавна Dacia обяви, че скоро ще дебютира третото поколение на Duster, а настоящият модел ще се произвежда до следващата пролет.

Вижте още снимки на Dacia Duster  >>  >>  >>

Почти сигурно е, че новият модел няма да се предлага с икономичния и надежден 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател. Всичко това означава, че съвсем скоро дизеловият Duster ще остане в миналото като концепция, която определено ще липсва на хора като мен. Затова, сега сядам отново зад волана на Dacia Duster dCi 115 4x4 и все повече се убеждавам, че бъдещето не може да бъде изцяло електрическо.

Снимка: Ивелин Солаков

Настоящата Dacia Duster с доказания 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател Blue dCi 115, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия със задвижване на всички колела 4х4 би била практичен избор за хората, които пътуват много през цялата година и се движат по всякакви пътища, включително често изкачват проходи като "Петрохан" или "Шипка" например.

Този тип потребители не искат да зависят от това, дали снегопочистващата техника е излязла навреме, а разчитат на големия пътен просвет на своя автомобил, който задължително е съчетан със задвижване 4х4. Всичко това е скрито под атрактивната визия на Dacia Duster.

Снимка: Ивелин Солаков

Надеждният и здрав 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател в съчетание с 6-степенната ръчна скоростна кутия в комбинация със задвижване на четирите колела 4х4 превръща Dacia Duster в един много подходящ за всякакви условия автомобил.

Дизеловият двигател има скромните 115 конски сили, но има и 260 Нм въртящ момент, който се постига още от 1750 об/мин до 2750 об/мин, така че колата има изненадващо бързи реакции при ниски обороти. С тази мощност Duster е много подходящ и за теглене на ремарке. Двигателят никога не се чувства натоварен, докато 6-степенната скоростна кутия ви помага да го поддържате в неговия оптимален диапазон на мощност.

Снимка: Dacia

Освен това турбомоторът е и много икономичен. При равномерно шофиране с 90 км/ч на междуселищен път, дизеловият Duster постига скромен разход на гориво от едва 4,3 л/100 км. На магистралата със 130 км/ч консумацията е 5,8 л/100 км. В града при интензивен трафик колата харчи около 6 литра на 100 км, което е отличен резултат.

Снимка: Ивелин Солаков

Благодарение на високата позиция на шофиране, Duster предлага ясна видимост на заобикалящата ви среда, а задната камера и сензорите отпред и отзад допълнително подпомагат водача при маневри и при паркиране. Електрическото сервоуправление на волана улеснява маневрирането в населените места или при шофиране извън пътя.

Мекото окачване и гумите с висок профил, монтирани на 17-инчовите алуминиеви джанти се комбинират, за да осигурят отличен комфорт на возене, особено на пътища с лоша настилка, каквито са повечето у нас. Всичко това го превръща в един универсален и практичен автомобил както за града, така и за дълги пътешествия.

Снимка: Dacia

Като цяло Duster е добър за шофиране на офроуд, тъй като е със задвижване 4х4 и има къси надвеси, пътен просвет от 214 мм и големи ъгли на атака. Извън пътя Duster се справя с лекота с изкачването на стръмни наклони и преминава успешно през кални коловози или водни препятствия.

Водачът може лесно да променя режима на задвижването според условията от въртящия се селектор в долната част на централната конзола и да избере един от трите режима на работа на системата 4x4 - 2WD, Auto и Lock, като последният може да ви измъкне от почти всяка ситуация.

Снимка: Ивелин Солаков

Интериорът на Dacia Duster е оформен с 5 места и предлага повече пространство от всеки друг компактен SUV на сравнима цена. Има прилично пространство за краката отзад, плюс два комплекта точки за закрепване за външните седалки ISOFIX и обем на багажника от 467 литра до 1792 литра при свалени задни седалки.

Новата черна тапицерия помага за подобряване на възприеманото качество на салона. Настоящият модел е много по-добър от предшественика, благодарение на прегледната подредба на уредите и инструменталния панел пред погледа на водача.

Снимка: Ивелин Солаков

Наистина Duster вече не се усеща като бюджетната кола както някога, особено с тапицирания с кожа волан с новото бяло лого на Dacia и 8-инчовия цветен сензорен екран на информационно-развлекателната система, която включва радио, MP3, USB и Bluetooth.

Всъщност Duster наистина е доста щедро оборудван за цената си, с камера за заден ход и сензори за паркиране, климатроник и електрически прозорци. Лесно се чувствате удобно на волана с регулируема по височина седалка, докато между предните седалки вече е монтиран и подлакътник.

Снимка: Ивелин Солаков

Тъканите и формата на предните седалки осигуряват подобрена ергономичност и опора за водача и пътника до него.Мястото за съхранение в салона е напълно достатъчно за кола с този размер.

Моделите от средното ниво Journey включват безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto за навигация, разговори и слушане на музика. Чрез бутоните на волана се активира гласово разпознаване, което засилва приятното усещане в салона.

Снимка: Ивелин Солаков

Увеличението на цените на всички превозни средства не подмина и Dacia Duster. Някога подобен модел с дизелов двигател, ръчни скорости и 4х4 струваше около 35 000 лева, но днес цената за средното оборудване Journey е 46 000 лева. Въпреки това, всъщност няма нито един нов SUV с подобен размер на по-ниска цена в България. Ако потърсите в другите марки, ще трябва да платите много повече пари за SUV, или ще трябва да направите компромис с пространството и оборудването.

Докато първият Duster се усещаше като доста бюджетен автомобил, настоящият модел има прилично оборудване и по-висококачествени материали, които го правят още по-привлекателен. Комбинирайте това с икономичен и надежден турбодизелов двигател, и добри маниери на шофиране, и Dacia Duster може да бъде функционален семеен автомобил за практичните потребители, които си правят сметка на разходите.

Технически характеристики

Dacia Duster Blue dCi 115 4x4

Размери

Дължина: 4341 мм

Широчина: 1804 мм

Височина: 1682 мм

Междуосие: 2676 мм

Собствено тегло: 1439 кг

Обем на резервоара: 50 литра

Двигател

Тип: редови 4-цилиндров турбодизелов

Работен обем: 1461 куб. см

Максимална мощност: 115 к.с. при 3750 об/мин

Максимален въртящ момент: 260 Нм при 1750-2750 об/мин

Скоростна кутия: 6-степенна механична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 174 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 10,2 секунди

Среден разход: 5,3 л/100 км

Емисии на СО2: 140 г/км

Цена на модела с ДДС: 45 990 лева (Journey)