В провинция Гуандун е станала автомобилна катастрофа с електрически автомобил Tesla Model Y. Твърди се, че превозното средство е станало неуправляемо и е причинило смъртта на двама души, наранявайки още трима. Самото китайско подразделение на Tesla отрича възможна повреда на автопилота.

Инцидентът се е случил на 5 ноември. В китайските социални медии се появиха кадри от видеонаблюдение, на които се вижда как Tesla Model Y се опитва да паркира и след това ускорява на двулентов път, бързо сменя лентите и блъска автомобили, мотоциклети и велосипедисти. Накрая електромобилът се блъска във витрина на магазин след 30 секунди и изминато разстояние от 2,6 километра. Член на семейството на 55-годишния шофьор заяви, че водачът е имал проблеми със спирачната система. Самият шофьор оцелява с леки наранявания.

Tesla заяви, че записите от бордовия компютър на този конкретен автомобил показват, че по време на инцидента педалът на спирачката не е бил натиснат, а напротив - педалът на газта е бил натиснат през по-голямата част от времето. Видеозаписът от камерата за видеонаблюдение обаче показва, че спирачните светлини все още са били включени, но за много кратко време.

Полицията работи с независима експертна агенция, която оценява записите и данните на електрическия автомобил, за да установи обективните обстоятелства на случилото се. Tesla многократно е обвинявана в неизправности в системите на електромобилите както в Китай, така и извън него, включително в САЩ. Компанията за сега отговоря, че "непредвидени ускорения" при електрическите автомобили не са били регистрирани.

Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) смята, че всички подобни ускорения в Tesla са се случили по вина на водачите и нямат нищо общо с конструкцията или автоматиката на самите автомобили. NHTSA припомня, че всяка година в САЩ се случват 16 хил. произшествия, които е можело да бъдат предотвратени - заради объркване на спирачките и педалите на газта.

В социалните мрежи обаче се разпространяват всякакви алтернативни хипотези за причините за инцидента, въпреки че не се посочват реални доказателства. Някои пишат, че автомобилът се е опитвал да паркира и тогава автоматиката е излязла извън контрол, развивайки висока скорост. Други твърдят, че двигателят на автомобила е бил "твърде силен", за да се справят спирачките, но предвид факта, че през по-голямата част от времето на инцидента спирачните светлини не са били включени, тази версия не издържа на проверка.

Често се обвиняват и други производители. В периода 2009-2011 г. Toyota трябваше да организира множество изтегляния на автомобили. Макар да се оказа, че дефекти в постелките и педалите на газта може да са допринесли за проблема с неочакваното ускорение в някои случаи, повечето от тях се дължат на грешка на водача, най-вече на по-възрастни или неопитни водачи.

Китай е вторият по големина пазар на Tesla след САЩ, а компанията напоследък активно стимулира търсенето по различни начини, включително чрез намаляване на цената на електрическите автомобили, и затова не се интересува от скандали.