Японската марка Subaru стана много популярна в Европа, благодарение на победите на шампиона във WRC Колин Макрей със Subaru Impreza WRX STI в средата на 90-те години на миналия век. Поради нарастващия интерес към кросоувърите, през 2010 година Subaru представи повдигната версия на Impreza, наречена Impreza XV.

Subaru Impreza XV (2010 година)

Снимка: Subaru

Само година по-късно следващото поколение на кросоувъра вече се раздели с името Impreza и беше наречен Subaru XV. При следващата смяна на поколенията през 2017 година колата отново промени името си и в САЩ се наричаше Subaru Crosstrek, въпреки че в Европа и на други пазари, включително у нас, си остана със същото име Subaru XV.

Subaru XV (2017 година)

Снимка: Subaru

В края на миналата година в Европа беше представено новото Subaru Crosstrek, което всъщност е четвърто поколение на модела Subaru XV, но сега името Crosstrek става глобално за целия свят. Името е комбинация от думите Crossover (кросоувър) - класа към който принадлежи моделът и trekking (трекинг), което подсказва свободата и възможността с него да се отиде навсякъде.

Вижте галерията със снимки на новото Subaru Crosstrek  >>  >>  >>

Новото Subaru Crosstrek вече се предлага и в България, а по време на нашия тест-драйв японският кросоувър демонстрира смайващи способности извън пътя, благодарение на симетричното задвижване на всички колела 4х4, пътния просвет от 220 мм и специалната система X-Mode. Тя контролира двигателя, трансмисията, системата за задвижване на всички колела и спирачките за оптимално сцепление върху хлъзгави повърхности и стръмни наклони.

Системата X-Mode предлага избор от различни режими на шофиране, в зависимост от пътните настилки и условия на шофиране. Системата X-Mode разполага и с функция Hill Descent Control, която позволява на водача да се спуска по стръмни наклони с безопасна постоянна скорост, без да натиска педала на спирачката и да се съсредоточи единствено върху управлението на колата. При изцяло новия Crosstrek, за първи път системата X-Mode вече е налична и при шофиране на заден ход.

Наследява концепцията на предшественика си, но е по-модерен

Новото Subaru Crosstrek е изградено върху модифицираната глобална платформа на японската компания. Новият кросоувър е една идея по-голям от своя предшественик, като дължината му е 4495 мм, широчината му е 1800 мм, височината е 1600 мм, а междуосието е 2670 мм. Концепцията на модела не се е променила, а дизайнът му е останал разпознаваем.

Снимка: Subaru

Екстериорът на новото Subaru Crosstrek изразява неговата здрава и сурова природа. По-острите и по-динамични линии във външния вид на модела го правят да изглежда по-динамичен и солиден. Новото Subaru Crosstrek има характерен профил с висок ъгъл на предното стъкло.

Във външния вид са запазени мускулестите разширени калници и пластмасовите защитни детайли, предпазващи долната част на каросерията при движение извън пътя. Предницата е по-изразителна, като решетката е разширена и е допълнена с извита лайсна, свързваща наклонените фарове. Повдигнатият капак на двигателя отпред и изпъкналите калници отстрани на автомобила подчертават неговата остра форма.

Снимка: Subaru

Задното стъкло завършва със спойлер отгоре, а в задните ръбове на каросерията са монтирани оригиналните С-образни комбинирани светлини, които му придават по-стабилна стойка. Предлагат се общо 10 външни цвята, включително четири нови цвята - перлен "Слънчев пламък", синьо "Оазис", синьо металик "Офшор" и перлено бяло "Сапфир". Най-високото ниво на оборудване Premium е с адаптивни LED фарове и с 18-инчови алуминиеви джанти.

Сензорен дисплей заменя бутоните на централната конзола

Влизайки в новото Subaru Crosstrek, в най-високото ниво на оборудване Premium, в интериора ни посреща тапицерия на седалките с кожа, допълнена от черни лакирани облицовки и вложки с вид на карбон. Педалите са декорирани с метални пластини. На места пластмасата се усеща малко твърда, но изглежда добре. Воланът е покрит с кожа още в основната версия Style, а обръчът има удобни ръбове в областта на захващане.

Снимка: Subaru

Освен традиционните бутони за аудиосистемата, телефона и круиз контрола, има и бутони за избор на режими на шофиране. Арматурното табло разполага с класически циферблати на скоростомера и оборотомера, разделени от малък цветен дисплей. Показанията са лесни за четене. Най-забележимата новост в интериора на Subaru Crosstrek несъмнено е големият 11,6-инчов сензорен централен информационен дисплей във вид на вертикален таблет.

Менюто на мултимедийната система е просто и ясно, а шрифтът е голям и се чете ясно. Сензорният дисплей ви позволява да създавате и показвате преки пътища към най-необходимите функции. Добавени са и интересни функции, като можете например да видите температурата на маслото или до каква степен е натиснат педала на газта. В оборудването са включени също безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto.

Снимка: Subaru

Новият голям дисплей е намалил значително броя на бутоните на централния панел, но основните бутони за управление на аудиосистемата и температурата на климатика са запазени, така че да не се разсейвате. Под големия централен дисплей има ниша за смартфон с безжично зареждане, както и USB-C, USB-A и дори Aux конектори. Новото Subaru Crosstrek има средна жабка, но в подлакътника има доста голяма кутия за вещи.

Предлага просторен и удобен интериор за четирима пътници

Зад волана на новото Subaru Crosstrek много бързо намирам удобна позиция за шофиране, тъй като обхватът на регулиране на кормилната колона е доста голям, а седалката на водача във версията Premium има електрическо задвижване. Предните седалки са удобни и имат добра странична опора.

Снимка: Subaru

Просторният интериор е разширен, благодарение на увеличеното пространство за раменете, голямото разстояние между седалките и удобното място за главата и краката. За стандартите на кросоувър позицията на седене не е твърде висока, но осигурява добър обзор напред и настрани. Видимостта е добра и бързо се свиква с размерите на колата.

Освен това вече има четири камери, които улесняват движението в тесни пространства. На втория ред седалки има достатъчно място за краката на пътниците, но пространството за главите е ограничено за хора с ръст над 1,90 метра, така че по-високите хора ще трябва да се возят отпред. Широчината отзад на салона не е много голяма, така че е по-удобно за двама човека.

Снимка: Subaru

Пътниците на втория ред имат USB портове и подлакътник с поставки за чаши, но няма отделни отвори за вентилация. Багажникът на Subaru Crosstrek е сравнително малък, като обемът му е 315 литра, но е направен практично с равен под, двойно дъно и дълбоки странични ниши.

Сгъваемите облегалки на задните седалки, разделени в отношение 60:40, позволяват обемът на багажника да бъде значително разширен. Капацитетът нараства до 1314 литра и дава възможност да натоварите оборудването за активен начин на живот на открито или надуваема лодка, велосипеди и други принадлежности. Благодарение на умерената си височина и широкия отвор за лесен достъп, товаренето и разтоварването на багаж е по-лесно.

Снимка: Subaru

Хибридно задвижване с характеристики от старата школа

В новото Subaru Crosstrek е внедрена хибридна система на задвижване, наречена e-Boxer. Хибридната система включва 2,0-литров 4-цилиндров боксерен бензинов двигател с директно впръскване, съчетан с електрически мотор с мощност 16,7 к.с., вграден в безстепенната автоматична трансмисия Lineartronic CVT.

Хибридното задвижване e-Boxer спомага за реализирането на още по-нисък център на тежестта и по-добре балансирано разпределение на теглото на автомобила отпред и отзад. Двигателят е с мощност от 136 к.с., за да отговоря на строгите европейски екологични норми. Максималният въртящ момент от 182 Нм се постига при 4000 об/мин.

Снимка: Subaru

Стартът и първият спринт са много активни, но по-нататъшното ускорение не е впечатляващо от гледна точка на динамиката, но е приятно, благодарение на линейната връзка и е подкрепено от добрия звук на боксерния двигател, който се развърта на около 3000 оборота в минута. Но колкото по-висока става скоростта, колкото повече натискате педала на газта и колкото повече се опитвате да шофирате активно, толкова по-забележимо е, че под капака на кросоувъра Subaru Crosstrek има само обикновен 2-литров двигател.

Няма турбо, а безстепенната автоматична трансмисия губи част от мощността. Затова едва ли ще се изненадате, че Subaru Crosstrek спринтира от място до 100 км/ч за 10,8 секунди, но ускорението от 80 до 120 км/ч отнема над 9 секунди, затова изпреварването на междуселищен път изисква да имате достатъчно видимост напред, за да предприемете маневрата. Ако натиснете газта докрай, двигателят става шумен и след около 4000 оборота звукът не е много приятен за слушане.

Снимка: Subaru

Хибридната система e-Boxer регулира съотношението на разпределение на мощността между двигателя с вътрешно горене и електромотора, за да съответства на условията на шофиране, като превключва между три режима - задвижване с бензиновия двигател, задвижване с електромотора и задвижване с цялата хибридна система.

Новото Subaru Crosstrek е оборудвано стандартно със система за управление на двигателя SI-DRIVE с избираеми от водача режими, пригодени да отговарят на различни условия, която позволява шофиране, подходящо за всяко настроение и пътни условия. Режимът I поддържа операции с оглед на икономията на гориво, докато режимът S подобрява реакцията при ускорение.

Снимка: Subaru

Системата за изключване на двигателя при спиране помага за пестене на гориво, като средният разход на гориво според посочените технически характеристики е 7,7 л/100 км. В града Subaru Crosstrek изразходва 8,5 л/100 км с внимателен стил на шофиране. На планински път при движение със скорост 80-90 км/ч колата харчи 6 л/100 км.

Офроудът е неговата стихия

Новото Subaru Crosstrek е толкова повдигнато, че разполага с пътен просвет от 220 мм. Заедно с подобрените ъгли на подход и напускане, които намаляват риска от допир на предната и задната част на каросерията или пропадане на колата, новото Subaru Crosstrek е един от малкото кросоувъри, за които на офроуд са в стихията си.

Снимка: Subaru

Симетричното задвижване на всички колела осигурява на Crosstrek безопасност и проходимост при всякакви метеорологични условия, а системата за активно векторно управление на въртящия момент предлага подобрено представяне в завои. Моделът е оборудван със специална система за офроуд X-Mode, която се допълва от режими за сняг и кал (Snow/Dirt и Deep Snow/Mud).

Има система за подпомагане на спускането. Всичко това ви дава възможност да карате смело извън пътя. Окачването на Crosstrek е създадено с мисълта за офроуд и е много еластично. Повечето дупки и неравности се абсорбират меко и гладко. Глобалната платформа на Subaru Crosstrek е подобрена. Динамичното представяне на шасито и купето е усъвършенствано.

Снимка: Subaru

Твърдостта на каросерията е увеличена с 10%, а люлеенето на главата на водача е намалено с почти 50%, което трябва да подобри благосъстоянието и да намали умората извън пътя. Шасито е с независимо окачване на колелата, но са променени важни детайли като стабилизиращата щанга, настройката на електрическото кормилно управление и т.н.

В крайна сметка колата е получила още по-еластично окачване и се справя перфектно с всякакви неравности. В същото време накланянето на каросерията е намалено. Воланът прави 2,5 оборота от край до край, което го прави много маневрен не само на пътя, но и извън него. Новото Subaru Crosstrek запазва системата за постоянно симетрично задвижване на всички колела S-AWD. Системата осигурява увереност и способност при всякакви условия.

Снимка: Subaru

Разпределението на въртящия момент между предните и задните колела осигурява стабилно пътно поведение. Активното управление на въртящия момент предлага подобрено пътно поведение в завои. Електрическото сервоуправление позволява прецизно управление и по-плавно и по-линейно предаване на въртящия момент, което води до управление без забавяне на реакцията. Новият кросоувър с жажда за приключения ви насърчава да предприемете нови пътувания, да отидете на нови места и за завладеете нови върхове в планината.

Високо ниво на безопасност за пътниците и всички участници в движението

В новото Subaru Crosstrek е вградена най-новата версия на технологията EyeSight Driver Assist за предотвратяване на сблъсък със стерео камера. Има значително по-широк обхват на разпознаване, който е почти удвоен. Новата система разпознава двуколесни превозни средства и пешеходци отляво и отдясно на автомобила.

Снимка: Subaru

Използвайки електрически усилвател на спирачките с по-отзивчиво усилване, значително са подобрени отзивчивостта на спирачката преди сблъсък и намаленият работен шум. Новата технология EyeSight Driver Assist идва с 14 функции, 7 от които са нови - спиране преди сблъсък отпред, автономно аварийно управление, функция за центриране на лентата, асистент за поддържане на лентата при спешни случаи, разпознаване на пътни знаци, интелигентен ограничител на скоростта, монитор EyeSight Assist.

Стандартното оборудване включва автоматично спиране на заден ход, система за следене на водача и система за разпознаване на превозно средство отзад. Добавени са и някои функции за безопасност, които за първи път са внедрени в Subaru, като LED светлини за завиване, които подобряват видимостта през нощта и помагат за ранното забелязване на пешеходци и велосипеди, както и странични въздушни възглавници за седалката на водача, от общо 9 въздушни възглавници.

8 години гаранция без ограничение на пробега със SubaruSafe8

Новият Crosstrek е компактен кросоувър от Subaru, служещ като "входен билет" към света на марката. Новият модел остава верен на традициите на японската марка и запазва добрите офроуд качества и безопасно управление, но е станал по-модерен. Моделът е подходящ за любители на активния туризъм или за хора, на които им се налага често да излизат извън пътя, но не желаят голям SUV или всъдеход на рама. Новият Crosstrek има възможност за теглене на прикачен товар с тегло до 1270 кг.

Снимка: Subaru

У нас новото Subaru Crosstrek се предлага с три нива на оборудване - Style, Style Extra и Premium в девет различни цвята. Цените започват от 72 700 лева за базовото ниво Style, във второто ниво Style Extra колата струва 75 700 лева, а в най-високото ниво Premium достига до 81 100 лева, плюс 990 лева за перлен цвят или металик. Общата гаранция за Subaru Crosstrek е 3 години или 100 000 км. В допълнение на стандартната гаранция на производителя се предоставя програмата SubaruSafe8 - удължена гаранция от още 5 допълнителни години без ограничение на пробега.

Технически характеристики

Subaru Crosstrek 2.0i e-Boxer AWD

Размери

Дължина: 4495 мм

Широчина: 1800 мм

Височина: 1600 мм

Междуосие: 2670 мм

Собствено тегло: 1612 кг

Обем на резервоара: 48 литра

Двигател

Тип: 4-цилиндров бензинов + електромотор

Работен обем: 1995 куб. см

Максимална мощност: 136 к.с. при 5600 об/мин

Максимален въртящ момент: 182 Нм при 4000 об/мин

Скоростна кутия: безстепенна автоматична Lineartronic CVT

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 198 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 10,8 секунди

Среден разход: 7,7 л/100 км

Емисии на СО2: 174 г/км

Цена на модела с ДДС: от 72 700 лева (Style)