Първоначално емблематичният спортен модел е замислен само като състезателен автомобил, отбелязващ завръщането на производителя на пистите през 1952 година, но скоро след появата му са представени и планове за улична версия.
Обозначението SL е съкращение от "спортен" ("sport") и "лек" ("light"), като оригиналната версия е с 6-цилиндров двигател, стоманено шаси и алуминиев корпус. Само седмици след първия си тест SL участва в първото си състезание - легендарното Миле Миля в Италия, завършвайки на второ място. По-късно в Льо Ман (Франция) постига двойна победа, а на Нюрбургринг (писта за състезания от Формула 1 в Германия - бел. ред.) заема първите четири места.
Вижте снимки на Mercedes SL от 1952 г.
Вижте снимки на актуалния модел SL
Автомобилът също така печели най-известното състезание по онова време - Карера Панамерикана в Централна Америка, като пилотите Карл Клинг и Ханс Кленк изминават 3100 километра за рекордното време от 18 часа, 51 минути и 19 секунди. Техният SL тежи 870 килограма, двигателят му е с мощност 180 конски сили, а средната скорост е 165 километра в час.
Фактът, че известният състезателен автомобил се превръща в спортна кола за обикновените пътища, се приписва най-вече на хора като Макси Хофман - американски вносител на автомобили с австрийски корени. Той пренася Porsche 356 в САЩ и многократно призовава мениджърите на Мерцедес да произведат улична версия, като дори предлага да купи 1000 броя. Най-накрая шефовете в Мерцедес отстъпват и под кодовото име W198 започват серийно производство на 300 SL на 6 февруари 1954 година - само 14 месеца след победата на Карера Панамерикана.