Еуфорията покрай навлизането на колите на ток често измества на заден план рисковете, които крие експлоатацията им в ежедневието. Спасителните екипи в най-електрифицираните страни обаче вече са сърбали попарата на екологичния транспорт и подхождат крайно предпазливо, когато пристигнат на местопроизшествие с участието на електромобил, пише факти.бг.

Най-непознати и затова плашещи са процесите, които настъпват с батериите на електричките при катастрофа. Честа гледка на такива местопроизшествия са пожарникари, които дори не смеят да приближат горяща кола на ток и чакат огънят да утихне сам.

Причината за бездействието им е много проста. Професионалистът веднага започва да се пита в какво състояние е акумулаторът и откъде минават високоволтовите проводници. Днешните електромобили имат разнообразна конструкция, тъй като производителите все още експериментират и не са приети общи експлоатационни стандарти.

Пожарникарите се колебаят как точно да действат, за да избегнат риск за своето и здравето на околните. Напрежението в бордовата мрежа на електромобила може да достига 365 волта. Ако в колата има затиснат човек, рискът от фатален токов удар нараства още повече.

Катастрофата с електромобил крие и друга опасност, за която се знае малко - повторното запалване без видими причини дълго време след самия удар. Понякога се случва вече изгоряла кола на ток да пламне в автоморгата или паркинга, където е откарана след произшествието - при това не само веднъж.

Причина за тези вторични пожари е устройството на йон-литиевата батерия, в която катодът и анодът обикновено са разделени само от тънка преграда от порест полимерен материал. При удар в него се появяват пукнатини, които предизвикват късо съединение и нагряване до много високи температури - до 900 °C.

Спасителните и противопожарни служби по света вече започват да разработват методики за гасене на електромобили и съхранението им след катастрофа. Най-ефективната мярка за предотвратяване на вторични пожари са големите количества вода, която не позволява нагряване до критични стойности.

Гасенето в такива случаи се затруднява от капсулата, в която е затворена батерията. Особено опасни са акумулаторите с катоди от кобалтов окис, чиято температура може да се покачва с по 370 °C на минута и може да доведе до истински взрив. Натрупаната енергия пък се съхранява дълго след това, създавайки риск от вторичен пожар.

Няколко страни вече експериментират със специализирани контейнери за карантина на катастрофирали електромобили. Преди да започне извозването, те се пълнят със студена вода за охлаждането на батериите.