Симулатор за шофиране помага на хирепактивни тийнейджъри
Съсредоточаването може да е проблем за по-младите шофьори.
Програма за компютърна симулация за тийнейджъри шофьори със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието им помага да се съсредоточават над пътя и намалява произшествията, предаде Ройтерс, като цитира американско проучване.
Намалява се честотата на случаите, при които тийнейджърите отклоняват поглед от движението за две секунди или повече, казват учените.
Данните са публикувани в "Ню Ингланд джърнъл ъв медсин".
Година след тренировките 76 младежи, които са ги преминали, имат по-малко инциденти и опасни ситуации в сравнение с контролна група от същия брой тийнейджъри не са минали през симулатора.
"Тийнейджърите със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието са една от най-рисковите групи шофьори по пътищата", казва ръководителят на проучването д-р Джефри Епщайн от медицинския център на детската болница в Синсинати. "Освен отказ или отлагане на издаването на шофьорска книжка, родителите нямат възможност да се справят с рисковете при шофирането на тийнейджърите им".
Данни на американските Центрове за контрол и профилактика на заболяванията показват, че около 3,3 милиона младежи в САЩ са диагностицирани със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието. При тези шофьори е два пъти по-вероятно да участват в автомобилни произшествия, показват по-ранни изследвания.
Участниците в проучването със симулатора носят специални очила, чрез които се проследяват движения на главата и погледа им по време на пет тренировки по 90 минути.
Оказва се, че те средно отклоняват вниманието си от виртуалния път около 22 пъти в рамките на 15 минути симулирано шофиране. Това е в началото на обучението.
Един и шест месеца по-късно броят им намалява до 16,5 и 15,7 за 15-минутното симулирано шофиране.
През следващата година акселерометри в колите на тийнейджърите проследяват случаите на рязко ускорение и спиране.
При младежите, които са преминали обучението, има с 24 процента по-малка вероятност да отклонят вниманието си от пътя непосредствено преди или по време на инцидент, установяват също учените.
Честота на инциденти или опасни ситуации на пътя е 3,4 процента в групата на обучените срещу 5,6 на сто в контролната група.
Софтуерът за обучение не е патентован и е готов за използване, ако автошкола разполага със симулатор за шофиране и специални очила за проследяване на погледа, казва Епщайн.
Д-р Грегъри Фабиано от Международния университет на Флорида, който е изучавал тийнейджъри шофьори със синдрома, смята обучението за "страхотно".
Намалява се честотата на случаите, при които тийнейджърите отклоняват поглед от движението за две секунди или повече, казват учените.
Данните са публикувани в "Ню Ингланд джърнъл ъв медсин".
Година след тренировките 76 младежи, които са ги преминали, имат по-малко инциденти и опасни ситуации в сравнение с контролна група от същия брой тийнейджъри не са минали през симулатора.
"Тийнейджърите със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието са една от най-рисковите групи шофьори по пътищата", казва ръководителят на проучването д-р Джефри Епщайн от медицинския център на детската болница в Синсинати. "Освен отказ или отлагане на издаването на шофьорска книжка, родителите нямат възможност да се справят с рисковете при шофирането на тийнейджърите им".
Данни на американските Центрове за контрол и профилактика на заболяванията показват, че около 3,3 милиона младежи в САЩ са диагностицирани със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието. При тези шофьори е два пъти по-вероятно да участват в автомобилни произшествия, показват по-ранни изследвания.
Участниците в проучването със симулатора носят специални очила, чрез които се проследяват движения на главата и погледа им по време на пет тренировки по 90 минути.
Оказва се, че те средно отклоняват вниманието си от виртуалния път около 22 пъти в рамките на 15 минути симулирано шофиране. Това е в началото на обучението.
Един и шест месеца по-късно броят им намалява до 16,5 и 15,7 за 15-минутното симулирано шофиране.
През следващата година акселерометри в колите на тийнейджърите проследяват случаите на рязко ускорение и спиране.
При младежите, които са преминали обучението, има с 24 процента по-малка вероятност да отклонят вниманието си от пътя непосредствено преди или по време на инцидент, установяват също учените.
Честота на инциденти или опасни ситуации на пътя е 3,4 процента в групата на обучените срещу 5,6 на сто в контролната група.
Софтуерът за обучение не е патентован и е готов за използване, ако автошкола разполага със симулатор за шофиране и специални очила за проследяване на погледа, казва Епщайн.
Д-р Грегъри Фабиано от Международния университет на Флорида, който е изучавал тийнейджъри шофьори със синдрома, смята обучението за "страхотно".