Третото поколение на Dacia Duster се появи на българския пазар в разгара на миналото лято и предизвика очаквано голям интерес. Спомням си много добре когато през 2010 година дебютира първото поколение на Duster и веднага се превърна в пазарен хит. Втората генерация беше още по-добра във всяко едно отношение и съвсем логично продължи успешното развитие на модела. Третото издание дойде с голям ангажимент да надскочи своите предшественици с атрактивен дизайн, модерно оборудване и нови технологии.

Вижте галерията със снимки на новата Dacia Duster  >>  >>  >>

Новият модел обаче се появи във време, когато индустрията се отказва от дизеловите двигатели, задвижването 4х4 и ръчното превключване на скоростите. Точно такъв вариант на Duster вече няма, а със сигурност беше най-предпочитан при предходното поколение. На мястото на дизеловата модификация, сега Dacia предлага новия Duster със задвижване на газ пропан-бутан, но по-технологичният и икономичен вариант се казва Hybrid 140, оборудван с хибридна система за задвижване, съчетаваща бензинов двигател и два електромотора.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Цветан Илиев

С тази система новият Duster има всички качества за да бъде отново успешен в цяла Европа. Все още в гамата има и Duster 4х4, оборудван с бензинов двигател и механична скоростна кутия. За потребителите, които искат Duster с много висока автономност, могат да изберат версията ECO-G, която работи на бензин и пропан-бутан (LPG). Използваната платформа е нова за Duster, като Dacia избра да разработи третото поколение върху базата CMF-B на Renault Group.

Изглежда много привлекателно с новия външен дизайн

Третото поколение на Dacia Duster е много променено в сравнение с предишните модели. Румънската марка обаче успя да запази духа на този модел, представен в модерна и също толкова солидна форма. Позициониран на границата между B и C сегментите за SUV автомобили, новият Duster все още следва философията на разумното купуване и засега се справя добре. Благодарение на новия си външен дизайн, третото поколение на Dacia Duster изглежда много привлекателно. Въпреки че е тотално различен от предишните поколения, новият Duster запазва непокътнат офроуд духа на този масивен модел. С дизайн на всъдеход, прав преден капак и малко по-малки остъклени площи, третият Duster е визуално тонизиращ.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Цветан Илиев

При по-високите нива на оборудване Journey и Extreme, кокпитът на новия Duster е оборудван със 7-инчов дигитален инструментален панел пред погледа на водача и с 10,1-инчов централен сензорен дисплей, който улеснява бързия достъп до иконите и функциите на информационно-развлекателната система. Централният екран има модерна графика и е интуитивен за използване. Новата мултимедийна система е базирана на Android Automotive и е съвместима безжично с приложенията Apple CarPlay и Android Auto, което позволява бърза интеграция на вашия смартфон, включително може да се използват приложения като Waze или Google Maps.

Твърда пластмаса, но издръжлива на ползване във времето

Материалите вътре са от твърда пластмаса, но са издръжливи. Конструкторите на Dacia са избрали твърди материали, понякога за сметка на меки и приятни на допир повърхности. Пластмасите са твърди, но имат приятна текстура и са направени да издържат изпитанието на времето. Въпреки това оцених тапицерията на модела Duster в оборудване Journey, която включва зони с материал в стил деним, подобно на дрехи тип дънки, които са много приятни от визуална гледна точка.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Dacia

Новият Duster може да бъде пример по отношение на местата за съхранение. От големия багажник, който може да побере 430 литра багаж, до множеството пространства вътре, внимателно подбрани, за да поемат всякакви предмети, които носим със себе си. На централната конзола в долната част има достатъчно място за съхранение на мобилния телефон, който също така интегрира индукционно зарядно устройство. До арматурното табло има фабричен държач за мобилен телефон.

Има достатъчно места за напитки, място за съхранение в подлакътника и големи джобове във вратите. В колата се побират до пет пътници без проблем. Въпреки че размерите на колата са почти подобни на тези от предишното поколение, отзад вече има повече място. За двама пътници отзад ще бъде по-удобно, но и третият няма да ги притеснява много.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Dacia

Новата Dacia Duster е получила хибридната система за задвижване, позната от модели като Renault Captur, но също така и от гамата на Dacia, където се използва при модела Jogger. Новият Duster получи най-новата еволюция на тази хибридна система, състояща се от атмосферен 1,6-литров 4-цилиндров бензинов двигател и два електрически мотора с обща мощност 141 к.с. - един задвижващ и друг в ролята на стартер-генератор. Към тях е свързана и литиево-йонната батерия с капацитет 1,2 кВтч, която се зарежда бързо чрез възстановяване на енергията от забавяне.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Dacia

Само хибридният вариант е съчетан с автоматична скоростна кутия, като задвижването е на предните колела. Многорежимната автоматична скоростна кутия в новия Duster Hybrid не е най-интуитивната, но е подобрена и реагира по-адекватно, отколкото в Jogger. Хибридната система е по-тиха и работи по-рафинирано, като пасва много добре на характера на Duster, но се предлага само в комбинация с предно предаване.

Класическата хибридна система за задвижване без зареждане в контакта предлага предимството на нисък разход на гориво, особено при употреба предимно в градска среда. Електрическият мотор се използва интензивно в града, особено при движение с ниска скорост, в задръстванията, каквито напоследък са ежедневие в София не само в час пик. Потеглянето от място и движението на заден ход винаги се извършват на електрическа тяга.

Много нисък разход на гориво, особено в града

Официалният комбиниран разход, който Dacia съобщава, е 5,1 л/100 км. В града колата предлага очевидна ефективност, с възможност да пътувате до 80% от времето в чисто електрически режим в градски условия, намалявайки разхода на гориво с до 40%. При скорости до 90 км/ч, след няколко забавяния и леки ускорения, бензиновият двигател се стартира за кратко и се колата се движи предимно на ток.

Използван предимно в града, Duster показа разход от 4,4 л/100 км. Консумацията се увеличи при движение по магистралата, където поддържането на скорост от 130 км/ч задейства постоянно 1,6-литровия бензинов двигател. След шофиране по магистралата и на междуселищен път, разходът се повиши до 5,3 л/100 км, което е отличен резултат за този доста голям SUV.

Dacia Duster Hybrid 140

Снимка: Д. Стоянов

Новият Duster еволюира към по-добро и добавя всичко необходимо на един модерен автомобил, без да губи качествата си в условия, които не включват непременно асфалт. А във версията, оборудвана с хибридна система за задвижване, Duster има различно окачване по отношение на настройките, като Dacia е успяла да произведе модел, който се чувства много приятно както в града, така и на междуселищен път. Новият Duster Hybrid 140 с оборудване Journey се движи със 17-инчови джанти и все още филтрира отлично неравностите по пътищата.

Ако изберете да шофирате в режим B, който прилага регенеративно спиране, когато свалите крака си от педала на газта, има малко забавяне между отпускането на педала и действителното спиране. С времето се свиква и започвате да го очаквате. Всички версии на двигателя с оборудване Journey получават дискови спирачки на задната ос. Сред нещата, които могат да бъдат подобрени, бих споменал и натрапчивия звук на бензиновия двигател, който се събужда за зареждане на батерията в определени ситуации.

Dacia Duster

Снимка: Dacia

Новото поколение на Dacia Duster се предлага в четири нива на оборудване - Essential, Expression, Journey и Extreme. Хибридният двигател се предлага от версията Expression нагоре, а тестваният автомобил в ниво Journey, е предназначен за тези, които ще използват Duster предимно на асфалт. Като алтернатива можете да изберете модела в ниво Extreme, който има малко по-различен дизайнерски стил.

Дълъг списък със стандартно оборудване

С новия Duster марката Dacia отново предлага по нещо за всеки джоб. За тези, които се нуждаят от кола, която върши работата и това е всичко, ще бъде достатъчно и базовото ниво на оборудване, наречено Essential.

Предлага се само с двигателя ECO-G 100, който работи на бензин и пропан-бутан (LPG), а списъкът с оборудване включва LED дневни светлини, 16-инчови железни джанти, надлъжни греди на покрива, тапицерия от черен плат, ръчен климатик, волан тапициран със синтетична кожа, централно заключване, ръчна спирачка с лост, автоматични фарове, електрически регулируеми огледала, предни електрически прозорци, седалка на водача с регулиране на височината, круиз контрол, система Media Control с управление от волана, 3,5-инчов екран на арматурното табло с аналогови индикатори, bluetooth връзка, интегриран държач за смартфон в таблото и други.

Dacia Duster

Снимка: Dacia

За първи път Duster е оборудван с асистент за поддържане на лентата, който се намесва ненатрапчиво, неусетно привлича вниманието ви с фино управление, когато оставите колата да излезе извън платното.

Оптимална комбинация между цена и качество

За Dacia Duster ECO-G 100 в базовото оборудване трябва да платите 39 590 лева с ДДС. Ако изберете следващото оборудване Expression със същия двигател, началната цена е 42 990 лева, а за нивото Journey цената достига 46 190 лева.

За хибридния двигател цените започват от 50 990 лева в нивото Expression, а за модел като този в теста с ниво Journey трябва да приготвите 54 190 лева. Същата цена важи и за оборудването Extreme, но това е най-достъпният хибрид на пазара.

Dacia Duster

Снимка: Dacia

С оптимална комбинация между цена, качество и производителност, които предлага, новият Duster е най-добрият продукт на Dacia в момента. Той е универсален автомобил, който се вписва във всяка ситуация, а това означава разнообразна целева аудитория - от компании, които търсят автомобили за служителите си, до хора, които искат SUV, подходящ за ежедневна употреба в града, но също така и доста способен извън пътя.

С новия Duster марката Dacia направи кола за тези, които се нуждаят от здрав и компактен автомобил. За трети пореден път Dacia създаде истински феномен в лицето на Duster, позициониран на границата между сегментите B и C за SUV автомобили. За последните почти 15 години, той е изградил множество лоялни клиенти, както физически лица, така и фирми, а третото поколение има всички качества за да продължи този успешен път и да увеличи почитателите и потребителите.

Технически характеристики

Dacia Duster Hybrid 140

Размери

Дължина: 4343 мм

Широчина: 1813 мм

Височина: 1661 мм

Междуосие: 2657 мм

Собствено тегло: 1870 кг

Обем на резервоара: 50 литра

Задвижване

4-цилиндров бензинов двигател + два електромотора

Работен обем: 1598 куб. см

Максимална системна мощност: 141 к.с.

Максимален системен въртящ момент: 205 Нм

Скоростна кутия: многорежимна автоматична

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 160 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 10,1 секунди

Смесен разход на бензин: 5,1 л/100 км

Емисии на СО2 при смесен разход: 114 г/км

Цена на модела с ДДС: от 50 990 лева (Expression)