Tesla тихомълком промени определението си за "Full Self-Driving" (пълно самоуправление), съобщава Electrek. На пръв поглед компанията се отказва от вечно отлаганото обещание на Илон Мъск, че автомобилите ѝ един ден ще се движат сами без човешка намеса.

Промяната идва в документ, в който се разглежда потенциален, и откровено абсурден, пакет за компенсация на Мъск на стойност 1 трилион долара, подаден от борда на Tesla до Комисията по ценни книжа и борси на САЩ. Но тази сума, съизмерима с БВП на богата държава, зависи от това компанията да постигне определени цели — сред които и достигане на "10 милиона активни абонамента за FSD".

Новата Tesla Model Y Performance ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди

FSD — Full Self-Driving — е най-напредналият софтуер за шофиране, който Tesla предлага на клиентите си. Въпреки името си, той не е напълно автономен: системата изисква от водача да наблюдава постоянно пътя и да поема контрола при нужда. Това отговаря на второ ниво на автономност според класификацията на SAE. В продължение на повече от десетилетие Мъск всяка година уверява инвеститори и фенове, че компанията е "на крачка" от пето ниво — пълна автономност.

Но новото определение в документа е толкова размито, че изглежда Tesla нарочно си оставя вратичка. Компанията дори не споменава стандартите на SAE.

"FSD" означава усъвършенствана система за шофиране, независимо от използваното търговско име, която е способна да извършва транспортни задачи, осигуряващи автономна или подобна функционалност при определени условия на движение."

С други думи, Tesla може да предложи система, която има "подобна функционалност" на автономна, без изобщо да е истински автономна. Както отбелязва Electrek, това е толкова широко дефинирано, че дори сегашната версия на FSD може да се впише в него. Теоретично компанията може да не постигне никакъв напредък, а Мъск пак да се опита да спечели бонуса.

Това е ярък пример за разминаването между грандиозните обещания на Мъск пред обществото и дребния шрифт в официалните документи. Именно тези претенции често вкарват Tesla в проблеми. Националният съвет за транспортна безопасност на САЩ например е критикувал софтуера като "нито напълно автономен, нито коректно рекламиран". Калифорнийският департамент по моторни превозни средства дори заведе дело срещу Tesla за подвеждаща реклама заради името FSD — дело, което още продължава.

В процеса адвокатите на Tesla признаха, че компанията не е доставила обещаната автономност, но настояха, че това не е равнозначно на измама.

Междувременно Tesla също така тихо промени името на системата — от "Full Self-Driving" към "Full Self-Driving (Supervised)". А тази година в Китай изцяло изостави FSD марката, като я преименува на "Intelligent Assisted Driving".

Разбира се, по-меката дефиниция може да е опит на борда да улесни Мъск в постигането на зададените цели. Но тя също така издава липса на амбиция и увереност, на фона на нарастващ брой инциденти.