Renault Scenic еволюира в семеен електрически кросоувър (снимки)
Петото поколение на модела предлага модерен дизайн, щедро пространство, много функции и автономен пробег до 625 км
Минивановете бяха практични автомобили, предназначени за семейства, които се нуждаят от повече пространство. Допреди няколко години всеки от големите производители предлагаше в гамата си поне един миниван. Този тип каросерия обаче остана на заден план с появата и популяризирането на SUV-тата и кросоувърите. Един от моделите, които направиха минивановете толкова популярни, безспорно беше Renault Scenic (чете се "Сеник").
Вижте новото Renault Scenic E-Tech electric >> >> >>
Първото поколение се появи през 1996 г., първоначално разработен като вариант на компактния Megane. Той бързо набра популярност, особено във Франция, където поколение след поколение, Scenic стана един от най-продаваните модели, предлагани от Renault. У нас първото поколение на Renault Scenic навлезе предимно като употребяван автомобил, а най-търсената версия беше Scenic RX4 заради задвижването на всички колела 4х4.
Втората генерация стана много успешна и на пазара на нови автомобили, особено в удължената версия със 7 места - Grand Scenic. Третото поколение започна да отстъпва място на появилия се кросоувър Koleos, а четвъртото издание въобще не се предлагаше на пазара у нас като нов автомобил, поради очакван слаб интерес към модела.
При дебюта на петото поколение на Scenic компанията Renault промени стратегията си и сега предлага изцяло електрически кросоувър с модерен дизайн и интериор, който сякаш идва от бъдещето. Изцяло електрическото Renault Scenic E-Tech е насочено към прогресивно мислещите и екологично отговорни хора.

Renault Scenic се завръща като електрически кросоувър
Моделът е създаден с идеята да бъде електрическа семейна кола, която предлага всичко необходимо - от наистина впечатляващ екстериорен и интериорен дизайн, високи технологии с възможности за много функции, през голям багажник, до вдъхващ огромно доверие автономен пробег.
Спечели наградата "Кола на годината на Европа"
Малко след пазарния си дебют, новото Renault Scenic E-Tech electric спечели престижната титла "Автомобил на годината на Европа" за 2024 г. У нас новото Renault Scenic E-Tech electric дойде с малко закъснение, но вече е тук и може да се разгледа и изпробва в дилърствата на марката.
Новият Scenic няма нищо общо с предшествениците си, освен името, тъй като на практика Renault преоткрива този модел. От миниван с класически форми, Scenic се е трансформирал в изцяло електрически кросоувър. Може да се определи като алтернатива на Megane E-Tech, насочен към тези, които искат повече пространство от модел от компактния клас.
Компактни външни размери и щедро вътрешно пространство
Новият Scenic E-Tech electric е кросоувър, така че се намира някъде на границата между хечбек и SUV. Тъй като днешният електрически сегмент се фокусира много върху каросериите с формата на SUV, новото Renault Scenic се насочва към тези представители. С дължина от 4,47 метра, ширина 1,86 метра и височина 1,57 метра, Scenic е компактен отвън, но с междуосие от 2,79 метра, моделът предлага щедро вътрешно пространство и превъзхожда почти всички електрически SUV на пазара.
На външен вид новият Scenic E-Tech electric изглежда модерен и привлекателен, като е един от най-интересните модели в гамата на Renault в момента по отношение на дизайна. Особено ми хареса предната част със затворената решетка с елемент, имитиращ пчелна пита и тесните оптични блокове, перфектно интегрирани с логото на марката и вертикалните дневни светлини.
Колата разполага с дръжки на вратите, които автоматично се прибират в аеродинамичната каросерия, когато потеглите или когато заключите колата. Те са идентични с тези, използвани от Megane E-Tech. Отзад има доста тясно задно стъкло и LED задни светлини, наподобяващи буквата Y.
Интериорът с екрани с отлична графика излъчва модерен дух. Не са използвани кожа или дърво, тъй като компанията Renault е поела по пътя на устойчивостта и избира рециклирани материали. Дори имитацията на кожа, с която е покрит воланът, съдържа преработени материи. Въпреки това нищо не се усеща евтино, всичко изглежда качествено с меки, приятни на допир детайли.
Оборудването Esprit Alpine впечатлява със сини акценти
Особено впечатляващо е оборудването Esprit Alpine, което носи серия от щрихи, които допълнително усъвършенстват интериора, като сини шевове, алуминиеви педали и многоцветно амбиентно осветление. От Renault все още предпочитат лъскава черна пластмаса в областта на екрана, върху която пръстовите отпечатъци и прахът веднага се виждат.
Мултимедийна система OpenR използва Android Automotive като операционна система, персонализирана за нуждите на френската марка. Зад волана, точно пред погледа на водача, се намира 12,3-инчовият дигитален инструментален панел, а в дясно от него е позициониран 12-инчовият вертикално разположеният сензорен дисплей, от който се управляват почти всички функции в новия Scenic E-Tech electric. Оформлението е подобно на това при моделите Austral и Rafale. Тестовият автомобил е оборудван допълнително и 360-градусов обзор от система от 4 камери.
В нивото на оборудване Esprit Alpine предните седалки са с електрическо регулиране, електрически лумбални настройки и функция за отопление, а седалката на водача е оборудвана и с функция за масаж. За разлика от повечето останали автомобили в този клас, в новото Renault Scenic E-Tech electric наистина могат да се поберат петима пътници, но за дълги пътувания с максимален комфорт, на задната седалка ще могат да седнат двама пътници.
Стъклен панорамен покрив пропуска светлина по желание
Има достатъчно място за коленете на пътниците отзад, а в средата има подлакътник, който може да направи пътуването по-приятно за тези, които са седнали на задната седалка. Стъкленият панорамен покрив Solarbay се потъмнява с натискането на бутон, елиминирайки нуждата от допълнителна щора. Използваното стъкло е 50% рециклирано, а системата позволява постепенно затъмняване, напълно затворено, полузатворено отпред, полузатворено отзад и напълно отворено. Това се постига с технология, базирана на течни кристали. Всичко това може да се управлява и с гласови команди.
В салона на новия Scenic има множество местата за съхранение, които са много добре структурирани, така че да имате място да поставите всичко необходимо в кабината. Има пространство от почти 39 литра, разпръснато в различни форми, включително подлакътник, който побира над 3 литра. Има специално място за мобилен телефон, а багажникът има товарен капацитет от 545 литра. Чрез сгъване на задните облегалки, обемът се увеличава до 1670 литра. Под пода на багажника има и скрито отделение от 54 литра. Капакът на багажника е с електрическо задвижване.
Новото Renault Scenic E-Tech electric идва с редица иновации, като предлага избор от два варианта за електромотора. И при двете версии електромоторът е монтиран на предния мост. Базовата версия използва двигател с мощност 170 к.с. и въртящ момент 280 Нм, захранван от батерия с капацитет 60 кВтч. Официалният пробег за тази версия е 430 км.
Вторият вариант е оборудван с електромотор с мощност 220 к.с. и 300 Нм въртящ момент, поддържан от батерия с капацитет 87 кВтч. Тази версия има официален пробег от 625 км, което я прави напълно практичен семеен автомобил. Максималната скорост на движение е 170 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,4 секунди.
След като изминах над 450 км с Renault Scenic E-Tech electric по градски маршрути, национални пътища и магистрали, средният разход на ток за версията с 220 к.с. и батерия от 87 кВтч беше много близък до официалния - 17,1 кВтч/100 км. Признавам си, че постигнах тази стойност, когато времето още не беше твърде горещо и рядко ползвах климатик.
В крайна сметка, с оставащите 31% от заряда на батерията, могат да бъдат изминати до 204 км, което означава, че с напълно заредена батерия могат да бъдат изминати над 650 км. Бордовият компютър винаги показва три стойности за автономност - максимална автономност според WLTP, автономност на базата на разхода през последните километри и в режим на шофиране по магистрала.
Първото нещо, което прави чудесно впечатление в тестовия автомобил, е комфортът, предлаган от окачването, въпреки 20-инчовите джанти, които са стандартни в нивото на оборудване Esprit Alpine. Дори с големите джанти, окачването филтрира добре повечето неравности. При дълги пътувания окачването показва и другата си страна, като може да бъде твърдо, когато е необходимо. Новият Scenic E-Tech electric е по-комфортен от Austral например, което подчертава семейната му страна.
Освен това е приятен и лесен за управление, като ми беше приятно да маневрирам с него дори в града. Воланът е отзивчив, но бих искал при високи скорости да изисква повече усилие при завиване. Можете да регулирате нивото на рекуперация на спирачната енергия, а ако изберете най-високото ниво, можете да управлявате колата само с педала на газта.
Налични са и няколко режима на шофиране, които можете да изберете с просто натискане на бутон на волана. Разликите са доста забележими, като в Eco пестите ток, но нямате бърза реакция на газта, в Comfort се движите най-меко и плавно, а в динамичния Sport се изостря чувствителността на педала на газта. Можете също така да конфигурирате индивидуален режим според предпочитанията.
Бързо зареждане на батерията за 37 минути
За зареждане от контакта или стенната кутия у дома, Renault е оборудвал новия Scenic Scenic E-Tech electric със зарядно устройство, което му позволява да черпи 7,4 кВтч от мрежата. Ако желаете повече, мощността за зареждане с променлив ток може да бъде надградена до 22 кВт срещу сумата от 2500 лева. Моделът с батерия от 60 кВт може да се зарежда с максимум 130 кВт, а с батерията от 87 кВтч мощността се увеличава до 150 кВт. Така пълното зареждане при 7,4 кВт AC отнема 13 часа, при 11 кВт AC са необходими 9 часа, а при 22 кВт AC - само 5 часа. За бързото зареждане на батерията с капацитет 87 кВтч от 15 до 80% на станция с мощност 150 кВт са необходими едва 37 минути.
През миналата година новото Renault Scenic E-Tech electric премина тестовете за безопасност от Euro NCAP с максималния резултат от 5 звезди. И оценките, регистрирани по категории, са също толкова добри. За защита на пътниците Scenic получи оценка от 88%, 89% за защита на децата пътници, 77% за защита на уязвимите участници в движението и 85% за системите за безопасност.
Над 100 000 лева за топмодела в ниво Esprit Alpine
За да отговори на нуждите на потребителите, новото Renault Scenic E-Tech electric се предлага на българския пазар с в три основни нива на оборудване - Evolution, Techno и Esprit Alpine. Цените започват от 78 990 лева за модела с батерия 60 кВтч в специалното ниво Evolution с предни, задни и странични сензори за паркиране и ръчно регулиране на седалката на водача заедно с отопляеми предни седалки. Нивото на оборудване Techno с батерия от 87 кВтч се предлага за 94 990 лева, а топверсията в ниво Esprit Alpine също с батерия от 87 кВтч стартира от 101 190 лева.
Тестовият автомобил в най-високото ниво на оборудване Esprit Alpine има добавени опции като перленобял цвят с контрастен черен покрив, премиум аудиосистема Harman Kardon, панорамен покрив Solarbay, отопляем волан и подгряване на предното стъкло, кабел за зареждане от домашна електрическа мрежа, камери за 360-градусов обзор, асистент за пълно автоматично паркиране, бордно зарядно от 22 кВт, огледало за обратно виждане с образ от камера, разположена в задната част на автомобила, с което цената на Renault Scenic E-Tech electric достига 115 540 лева. С тази доста солидна цена, електрическият кросоувър ще бъде по-скоро бутиков автомобил на българския пазар.
Технически характеристики
Renault Scenic E-Tech electric 87 кВтч
Размери
Дължина: 4470 мм
Широчина: 1864 мм
Височина: 1571 мм
Междуосие: 2785 мм
Собствено тегло: 1863 кг
Нетен капацитет на батерията: 87 кВтч
Двигател
Тип: синхронен електромотор
Максимална мощност: 220 к.с.
Максимален въртящ момент: 300 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 170 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 7,9 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 16,9-17,2 кВтч/100 км
Автономен пробег (WLTP): 610-625 км
Цена на модела с ДДС: 101 190 лева (Esprit Alpine)
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.