Системата, създадена през 1978 г., е наречена от създателя си Mercedes Antiblockiersystem или анти-блокираща система. Днес тя е стандартно вграждана във всеки нов автомобил и мотоциклет. Тя не само спасява животи, но и ни спестява много напечени ситуации и финансови ресурси, предава Automedia.

В основата на ABS лежи т.нар. техника на ритмично спиране, използвана от опитни шофьори за извличане на максималната налична сила от контактната площ на гумата с пътя на хлъзгава настилка. Не по-малко важно, тя позволява да бъде запазен контрол над волана при спиране. При блокирани четири гуми автомобилът продължава по траекторията, по която се движи, дори шофьорът да завърти волана докрай.

За правилното ритмично спиране в автомобил без ABS шофьорът натиска спирачките възможно най-силно и бързо и ги освобождава докрай, за да даде възможност на гумите да се завъртят за част от секундата, преди да блокират отново. С това се постигат две неща – контактната площ достига момента на максимално сцепление преди блокиране възможно най-често и всеки път гумите се завъртат за кратко в посоката, в която сочат, с което автомобилът може да бъде управляван.

ABS прави същото, но по-добре, като в най-модерната си генерация честотата достига 40 пъти в секунда. Системата се състои от контролен блок, съдържащ електронно задействани хидравлични клапани, резервоар и помпа. Когато включим на контакт, помпата нагнетява резервоара и при опасност от блокиране клапанът, контролиращ конкретния апарат, се отваря частично, за да ограничи допълнителното налягане към спирачката, независимо от силата на натискане на педала. Ако гумата продължава да блокира, част от спирачната течност се източва в резервоара. И когато блокирането престане, налягането в резервоара се използва за допълване на налягането в спирачния апарат.

Това, което усеща шофьорът, е високочестотна вибрация от педала и щракане. Първоначално това изглежда странно, но е важно педалът да бъде натиснат докрай. Освен това ABS е достатъчно солидна технология, на която можем да се доверяваме всеки път. Способността й да контролира отделни колела при спиране се използва и от системите ESP и асистентите за движение в лента.