Малко хора обръщат внимание на пътната ситуация, която се вихри около тях, когато се возят като пътници – дори ако пътуват на предната седалка. Точно това може да породи проблем при навлизането на частично автоматизираните превозни средства (полу-безпилотни коли), предава technews.bg.

Известни като „автоматизирани автомобили от второ ниво“, частично автоматизираните коли могат да поемат контрола на кормилното управление, ускоряването и забавянето. Системата Tesla AutoPilot е популярен пример, но компании като Cadillac, Volvo, Audi и Nissan също предлагат частична автоматизация.

Въпросните автоматизирани автомобили, макар да са предназначени да оптимизират комфорта и безопасността на шофьора, изискват водачът да остане в режим на готовност да се намеси, когато автомобилът се движи в автономен режим. Това означава да се обръща особено внимание на околната пътна обстановка. Шофьорът трябва да поеме контрола над превозното средство, ако възникне непредвидена ситуация.

Има две основни причини, поради които хората трудно обръщат внимание на околната пътна обстановка, особено за продължителни периоди от време, когато някой друг шофира.

Първо, хората са склонни към пасивна умора. Когато при шофиране не се изисква често използване на системите за управление на превозното средство, това намалява вниманието на водача. Пасивната умора настъпва бързо, дори само след 10 минути път. Спокойният, равен и гладък път може дори да приспи шофьора.

Второ, продължителните периоди на автоматизирано шофиране могат да направят возенето скучно за водачите, останали в режим на готовност. Отегчените шофьори са склонни да се разсейват. Те неволно насочват вниманието си към дейности, които са стимулиращи – като например използване на телефона, четене на списание или гледане на филм, или най-малкото – разглеждане на околностите. Тенденцията е особено силна при водачите, които изпитват високо ниво на доверие в автоматизацията.

Изброените „странични ефекти“ от автоматизацията в автомобилите нееднократно са демонстрирани както в симулирани, така и в реални проучвания.