Основният фактор за слабия интерес към електромобилите са ниските доходи, липсата на зарядна инфраструктура, на субсидии и достатъчно преференции, както и на потребителския манталитет, заяви Иван Костов – главен секретар на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) по време на семинар в Панагюрище, за който съобщава БСК, цитирана от technews.bg.

Към октомври 2015 г. у нас са били регистрирани общо 444 електрически превозни средства (0,27% от всички), вкл. 341 бр. мотопеди, 5 бр. мотоциклети, 4 бр. триколесни и 94 бр. четириколесни.

Регистрираните електромобили са общо 170 (0,0047% от всички), вкл. 134 леки автомобила, 34 товарни и 2 автобуса. Водородни ЕПС към края на 2015 г. няма регистрирани в България.

Към края на 2015 г. в България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW, но все още няма инсталирани зарядни колонки за бърз заряд на трифазен ток с напрежение 380V и мощност над 22 kW.

Средният разход за електрическите автомобили е 2-4 лв. за 100 км, а за автобусите – 21 лв./100 км.

България има своя опит в този бранш и не малък брой компании, произвеждащи различни компоненти, възли и електроника за автомобилната индустрия и в частност за електромобили”, подчерта Иван Костов.

Той уточни, че към момента компаниите, ангажирани в електромобилния сектор, са над 270 и осигуряват близо 8000 работни места. Според главния секретар на ИКЕМ, редица подсектори са готови да отговорят на нуждите на електромобилната индустрия и да станат активни участници в нейното бъдещо развитие. Освен това, от изключително значение е силно развитият ИКТ-сектор.

Като пречка пред по-интензивното развитие на научно-изследователската и развойна дейност, която е ключова за електромобилната индустрия, Иван Костов посочи липсата на специализирана инфраструктура, оборудване и ноу-хау за разработване на иновации.

По отношение на обезпечаването на сектора с кадри, Костов информира, че вече са разкрити магистърски програми в областта на електромобилите и хибридните превозни средства към Русенския университет „Ангел Кънчев” и към Висшето транспортно училище „Тодор Таблешков”, като предстои стартиране на магистърска програма по електромобили и в Европейския политехнически университет в гр. Перник.

В помощ на университетите е разработен модел за предоставяне на технически средства и специализиран софтуер на български учебни заведения за подготовка на студенти от инженерните специалности. Не на последно място, техническите университети в София и в Сливен имат дългогодишен опит в направление дизайн и технически иновативни решения в сферата на електрическата мобилност.

Главният секретар на ИКЕМ съобщи още, че благодарение на усилията на експертите от ИКЕМ и НАПОО, в Националната класификация на професиите и длъжностите вече са включени две нови специалности – „Монтьор на ЕПС” и „Техник на ЕПС”.

Въпреки това, докато не се създаде стабилна мрежа от зарадни станции и не се въведат адекватни субсидии, електромобилите ще си останат сравнително непопулярни у нас.