Skoda Enyaq вече може да се похвалила с доста голям пазарен опит. Електрическият кросоувър на чешката марка дебютира през есента на 2020 г. Оттогава са продадени повече от 250 000 бройки, включително и от по-спортната версия Enyaq Coupe. През 2023 г. чехите въведоха редица промени - премахнаха iV от името, подобриха мултимедийната система и въведоха нови опции за задвижване, но дизайнът не се промени.

Skoda Enyaq надмина 200 000 произведени автомобила

През януари тази година Skoda представи обновените версии на Enyaq и Enyaq Coupe. Още на пръв поглед става ясно, че при обновените Enyaq и Enyaq Coupe е използван новия дизайнерски език на марката, наречен Modern Solid (Модерен и солиден), който вече ни е познат от новата Skoda Elroq. При фейслифта електромобилът е получил ново лице, като е загубил хромираната решетка, но аеродинамиката на обновения модел е подобрена, което е допринесло за увеличението на пробега.

Вижте обновената Skoda Enyaq в България  >>  >>  >>

Основното оборудване е разширено, материалите в интериора са по-приятни на допир, а дигиталните и асистиращите функции са усъвършенствани. Добавени са нови функции за двупосочно зареждане V2H и V2L. Чрез функцията V2L електрическата Skoda Enyaq може да се използва и като енергиен източник за да захранва различни консуматори през традиционен контакт. Чрез това зарядно устройство можете да захранвате лаптоп или кафемашина.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Най-голямата промяна при обновената Skoda Enyaq е в предната част, в която е въведен новия корпоративен стил на марката - Modern Solid, който се характеризира с новото лице, наречено Tech-Desk Face с двуетажна оптика и единична черна ивица по цялата ширина на предната част. Формата на фаровете вече е същата като при по-малкия модел Elroq, но предната броня е различна. Фугите между отделните детайли са намалени и в крайна сметка всичко това е направило електрическата кола още по-рационална.

При обновения Enyaq коефициентът на аеродинамично съпротивление Cx е намален от 0,256 до 0,245, а при Enyaq Coupe - от 0,234 до 0,225. Сега още в базовата конфигурация на Skoda Enyaq са монтирани LED фарове, а сред опциите са матрични светлини, като всеки фар се състои от 36 сегмента. Дизайнът на колелата е обновен, като минималният размер е 19 инча. В гамата на Enyaq е добавен нов зелен цвят на каросерията Olibo (на снимките).

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Задната част остава почти непроменена. Заради новата предна част, Enyaq е станал с 9 мм по-дълъг и сега достига 4658 мм. Запазва се пакетът SportLine, който включва черен декор, защитни панели в цвета на купето и джанти с диаметър 20 или 21 инча. Обновеният Enyaq е вторият модел на Skoda, който получава новото лого с надпис SKODA, заместващо емблемата с крилата стрела.

Оформлението на интериора на обновената Skoda Enyaq е запазено, но са направени редица фини промени. Първото нещо, което веднага се забелязва, след като седнете зад волана, е надписът Skoda с новия фирмен шрифт, който е заменил оригиналното кръгло лого с крилата стрела на волана. В салона са използвани нови материали, като са добавени повече рециклирани и устойчиви на износване пластмаси и панели. Тапицериите и повърхностите са подобрени на допир, като изглеждат и се усещат по-приятни.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Моделът SportLine има спортни седалки, а интериорът на версията Lodge също е впечатляващ с контрастираща сива тапицерия, с изключение на контактната зона на седалката и облегалката, комбинирана с червени предпазни колани. Тапицерията Lounge също е получила нова комбинация със съчетания от изкуствена кожа и Suedia, която е алтернатива на кожата Alcantara с контрастни зелени шевове. Основното оборудване е разширено, като има отопляем волан и предни седалки, както и тризонов климатроник, а мултимедийната система има нови функции и приложения.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

На основния екран вече има виртуален бутон за включване на цялото отопление наведнъж, което е много полезно през зимата. Малкият 5,3-инчов дисплей на арматурното табло остава стандартен. В стандартната версия се предлага 13-инчов дисплей за управление на мултимедията, а клиентите могат да избират като опция head-up дисплей с 3D проекция, който проектира навигационни или асистиращи функции директно в зрителното поле на водача и вече предлага както нощен, така и дневен режим.

Освен това графиките са освежени и са добавени нови икони, например за по-малки кръгови кръстовища. Недостатък обаче намирам в управлението на климатика, което става само през сензорния дисплей, а не с бутони. Под дисплея има физически бутони, но те служат само като преки пътища към него.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

На централния тунел има практично отделение за съхранение на телефон с безжично зареждане и два USB-C порта. Обновеният Enyaq разполага с щедро пространство както отпред, така и отзад, с практични функции като големи джобове за съхранение във вратите и прибиращи се щори за слънце. Пътниците на задните седалки имат много място за краката си и благодарение на ниския под могат удобно да пъхнат краката си под предната седалка.

На комфортния централен подлакътник има поставки за чаши. На втория ред седалки има три пълноценни места, където могат да седнат удобно трима човека с ръст до 1,90 метра, като има достатъчно място за главите и краката им. Обемът на багажника при Enyaq е 585 литра, а при сгъване на задните седалки в съотношение 60/40, товарният капацитет нараства до 1710 литра.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Обновената Skoda Enyaq се предлага в две версии на батерията и три версии на мощност на задвижване. Моделите Enyaq 60 и Enyaq 85 с един електромотор имат задно задвижване. Моделът Enyaq 85x има втори електромотор, разположен на предната ос и предлага задвижване на всички колела 4х4. Топмоделът Skoda Enyaq RS също се завърна, предлагайки по-голям капацитет на батерията до 77 кВтч.

Базовата версия Enyaq 60 е оборудвана с батерия с нетен капацитет 59 кВтч. Максималната мощност на зареждане е увеличена до 165 кВт. Синхронният електромотор с постоянен магнит е разположен на задния мост. Той развива максимална мощност от 204 к.с. и предава максимален въртящ момент от 310 Нм към задните колела. Автономният пробег на Enyaq 60 е 440 км в комбиниран цикъл (WLTP).

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Следва Enyaq 85, който също има електромотор и задно задвижване, но е оборудван с по-голяма литиево-йонна батерия с нетен капацитет от 77 кВтч. Версията Enyaq 85x остава с по-висока мощност на зареждане от 175 кВт. Задният електромотор и в двата случая има максимална мощност от 285 к.с. и максимален въртящ момент от 545 Нм. Новият Enyaq 85x има и втори асинхронен електромотор, разположен на предния мост, който позволява задвижване на всички колела 4х4.

По-голямата батерия може да се зареди от 10% до 80% само за 28 минути на бързи DC зарядни станции. В случая на Enyaq 60, зареждането на батерията от 10% до 80% от капацитета отнема само 24 минути. Най-голям пробег предлага Skoda Enyaq 85 - до 589 км, докато вариантът Enyaq 85x със задвижване 4х4 има автономия до 567 км.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Една от най-предпочитаните версии на Skoda Enyaq безспорно е тестваният модел Enyaq 85x Sportline, който изненадва с много разумен разход от 18,3 кВтч/100 км, с движение предимно по магистрала. На междуселищен път консумацията падна на 17 кВтч/100 км, а в града и околностите достигна стойност от 16 кВтч/100 км. Аеродинамичната предна част очевидно е допринесла за по-добри резултати в сравнение с версията преди фейслифта.

Бързото зареждане с мощност до 175 кВт позволява да презаредите батерията от 10 до 80% за приблизително 28 минути. Домашното зареждане с променлив ток с мощност 11 кВт отнема около 7 до 8 часа. На практика Enyaq е подходящ както за ежедневно пътуване до работа, така и за по-дълги пътувания. Обновеният Enyaq има собствено тегло от 2145 кг. Това е солидна кола, но нейният голям XL-размер не се усеща зад волана. Маневрирането в града беше изненадващо лесно, а добрата видимост от автомобила улесни паркирането.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Пътното поведение в завои е много добро, благодарение на адаптивното регулируемото шаси DCC с активни амортисьори, което наистина реагира на променящите се режими на шофиране. В режим Comfort шасито беше меко и спокойно филтрираше неравностите като релси и дупки, докато в Sport колата возеше много по-твърдо и се държеше по-стабилно в завоите.

Динамиката на шофиране също е напълно достатъчна, като ускорението от 0 до 100 км/ч става за 6,7 секунди. Колата остава динамична дори при по-високи скорости, когато можете удобно и безопасно да изпреварвате, например на път ограничена видимост. Максималното тегло на ремарке със спирачки е 1000 кг, а на ремарке без спирачки е 750 кг, което са средни стойности в сегмента.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Нова функция в новите модели Skoda Enyaq 85 и 85x е двупосочното зареждане с постоянен ток, наречено технология V2H - от превозно средство към дома. Тази функция ще позволи на батерията на електрическото превозно средство да служи като допълнителен източник на енергия за дома. Новият Enyaq разполага и с двупосочно зарядно устройство.

След въвеждането на контакт от 230 волта в интериора на автомобила, ще бъде възможно свързването на външни устройства директно към автомобила. Чрез функцията V2L електрическата Skoda Enyaq може да се използва и като енергиен източник чрез батерията си, за да захранва различни консуматори през традиционен контакт. Чрез това зарядно устройство можете да захранвате лаптоп, машина за еспресо или други уреди.

Гамата от системи за активна безопасност и асистенти също е разширена. Системата за паркиране вече може да се управлява дистанционно от смартфон и може да запомни последните 50 метра от маршрута до мястото за паркиране, като го възпроизвежда всеки път, когато паркирате, като разпознава местоположението с помощта на GPS координати.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Новата Skoda Enyaq пристигна на българския пазар със значително по-ниска цена от миналата година. Това беше постигнато главно чрез пускането на пазара на новата базова версия на Skoda Enyaq 60, която предлага батерия с използваем капацитет 59 кВтч. Цената на обновения модел Skoda Enyaq 60 започва от 78 980 лева с включен ДДС. Обновената Skoda Enyaq 85 в базовото ниво на оборудване започва от 91 680 лева с ДДС. Доплащането за версията Enyaq Coupe е около 5000 лева. Обновената Skoda Enyaq има интересни промени в дизайна и подобрена аеродинамика, които се отразяват положително на разхода на гориво на магистрала.

Версията Enyaq 85x Sportline изглежда е универсален модел с добри показатели, задвижване на всички колела и приемлив разход, но струва 105 560 лева. Базовият модел Enyaq 60 е идеален избор за тези, които не шофират на дълги разстояния, движат се повече из града и искат по-достъпен автомобил. Топверсията Skoda Enyaq 85x е рационално решение за тези, които търсят комфорт, безопасност, модерни технологии и най-вече екологичен аспект. Комбинацията от динамичен дизайн и функционален интериор прави обновения Enyaq универсален SUV дори за най-взискателните шофьори. За мен лично това е един от най-добрите електрически кросоувъри на пазара.

Skoda Enyaq

Снимка: Тони Тончев

Технически характеристики

Skoda Enyaq 85x AWD

Размери

Дължина: 4658 мм

Широчина: 1879 мм

Височина: 1623 мм

Междуосие: 2766 мм

Собствено тегло: 2145 кг

Нетен капацитет на батерията: 77 кВтч

Задвижване

Тип: два синхронни електромотора

Максимална мощност: 285 к.с.

Максимален въртящ момент: 545 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 6,7 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 15,7-16,6 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 567 км

Цена на модела с ДДС: от 96 980 лева

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.