Чехите от Skoda вече доказаха, че разбират желанията на европейските клиенти. Успехът на всички модели от гамата показва, че Skoda знае как да привлече потребителите, като им предложи продукт, който им дава най-много за парите си. Неотдавна Skoda представи новия компактен електрически кросоувър Elroq. С него чехите искат да продават повече електрически превозни средства в Европа и затова са направили кола, която съчетава най-търсените качества в сегмента на електромобилите на доста приемлива цена, особено на фона на конкурентите.

Вижте в детайли новата Skoda Elroq  >>  >>  >>

Новият Elroq вероятно ще стане най-популярният електрически автомобил на Skoda, а твърде е възможно да се превърне в лидер сред колите на ток в Европа. Нищо чудно, защото Elroq впечатлява с добре обмислен дизайн, компактни размери, просторен салон, приличен автономен пробег, няколко варианта на задвижване, бързо зареждане и начална цена от 33 000 евро (в Германия). В България се очаква цената да стартира от около 62 000 лева, което със сигурност ще разтърси пазара на електромобили у нас и ще превърне новият чешки компактен кросоувър в най-силният играч при колите, задвижвани на ток.

Снимка: Skoda

Въвежда новия дизайн на Skoda - без хромираната решетка

Новият Elroq е по-малкият брат на Enyaq в гамата на Skoda, като се очаква компактният електрически кросоувър да се продава по-добре от по-големия модел. Новият Elroq се позиционира в сегмента на компактните кросоувъри с дължина 4,49 метра, ширина 1,88 метра, височина 1,63 метра и междуосие 2,77 метра, което осигурява достатъчно просторен интериор за петима човека.

Пътният просвет е 186 мм, което му позволява да се движи и по неравни настилки, черни пътища и дори заснежени участъци. Автомобилът е много аеродинамичен, като коефициентът на челно въздушно съпротивление Cd варира от 0,26 до 0,28 според версията. Колелата с диаметър от 19 до 21 инча са с оптимизиран дизайн и също подобряват аеродинамиката.

Снимка: Skoda

Новият Elroq въвежда новия дизайнерски език на Skoda, наречен Modern Solid (Модерен и солиден), в който технологичният външен вид заменя хромираната радиаторна решетка, въведена при Skoda още от първата съвременна Octavia през 1996 г. При новия Elroq кръглата емблема на Skoda е изчезнала отвсякъде, като на предния капак, на багажника и на волана има само голям надпис с името на марката Skoda.

Цялостният дизайн на предната част изглежда по-елегантен и футуристичен, разделяйки се с характерната радиаторна решетка на досегашните модели на Skoda. Новият Elroq е първият автомобил с напълно ново лице. В предната част има осветителна техника на две нива и единична ивица по цялата ширина, която във версията First Edition свети изцяло.

Снимка: Skoda

Задната част на модела обаче е запазила сходството на дизайна с Enyaq, само с незначителни промени в графиката на задните светлини или формата на задната броня. Предлага се и пакет Sportline, който включва черни декорации, по-голям спойлер на капака на багажника, матрични фарове, анимирани мигачи, спортно окачване с намален с 15 мм просвет отпред и 10 мм отзад, както и прогресивно кормилно управление.

Просторен салон за петима човека и голям багажник

Влизайки в интериора на новата Skoda Elroq най-напред сядам на мястото зад волана. Новостите в интериора включват нов дизайн на волана и ново лого с надпис Skoda в средата му. Веднага констатирам, че позицията за шофиране до голяма степен е идентична с по-големия модел Enyaq. Точно пред погледа ми се намира компактен екран за инструментите, а в средата на таблото е позициониран 13-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система. Под него е разположен панелът с доста аналогови бутони и превключватели.

Снимка: Skoda

На централния тунел се намира миниатюрен джойстик за управление на режимите на трансмисията. В салона са монтирани удобни предни седалки, на които ще се чувстват комфортно хора с всякакво телосложение, тапицерията е от качествени материали, а модерната информационно-развлекателна система е със софтуер, който при Elroq е в най-новата версия 5.4, така че доставя нови функции, като приложения за забавление и достъп до YouTube, Spotify, Netflix или видео игри и т.н. Подобрено е и планирането на маршрута със станциите за зареждане.

Снимка: Skoda

Вътрешното пространство на Skoda Elroq остава подобно на Enyaq, като единствено багажникът е с намален капацитет. Задните седалки осигуряват достатъчно място дори за по-високи пътници, благодарение на просторния салон, също като при Enyaq. Обемът на багажника е 470 литра, но ако се сгънат задните седалки, се увеличава до 1580 литра. В товарното пространство са предвидени рафтове, ниши, куки, под на две нива и други иновации от серията Simply Clever.

Снимка: Skoda

Инженерите от Skoda са проектирали и поставили и практична мрежа под задната кора за съхранение на кабелите за зареждане, което решава проблема с липсата на преден багажник. Подробните инструкции за използване на иновациите Simply Clever са достъпни чрез QR-код директно в багажното отделение, което е удобно, тъй като Skoda Elroq предлага и редица практични решения за потребителите.

Снимка: Skoda

Четири варианта на задвижване и версия с 4х4

Електрическата Skoda Elroq е базирана на модулната платформа MEB на концерна Volkswagen с предно окачване тип McPherson и многораменно окачване отзад. Гамата включва четири модификации, три от които са със задвижване на задните колела. Базовият модел е Skoda Elroq 50 с тегло 1874 кг има електромотор с мощност 170 к.с. и въртящ момент 310 Нм, а нетният капацитет на литиево-йонната батерия е 52 кВтч, който осигурява автономен пробег от 375 км според WLTP.

Следващата версия Elroq 60 е с мощност 204 к.с. и въртящ момент 310 Нм, а батерията с нетен капацитет 59 кВтч трябва да е достатъчна за пробег до 428 км. Максималната скорост и на двата варианта е 160 км/ч, а времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е съответно 9,0 и 8,5 секунди.

Снимка: Skoda

Третата версия на Elroq 85 е с електромотор с мощност 286 к.с. и 545 Нм, който задвижва задната ос, а има и версия със задвижване на четирите колела Elroq 85x при която двата мотора произвеждат обща мощност 299 к.с. При Elroq 85 батерията е с нетен капацитет от 77 кВтч и може да измине автономен пробег до 581 км. Максималната скорост е 180 км/ч.

Версията със задно предаване достига 100 км/ч от място за 6,6 секунди. Зареждането може да се осъществява както от станции с мощност 11 кВт AC, така и от бързи терминали DC. Двете версии с по-малки батерии могат да се зареждат с мощност съответно до 145 кВт и 165 кВт, а по-големите - до 175 кВт. Зареждането на батерията от 10% до 80% отнема между 24 и 28 минути според версията.

Снимка: Skoda

Skoda Elroq 50 се движи адекватно и в града, и на магистралата

Базовата версия на Skoda Elroq 50 е оборудвана с батерия с нетен капацитет от 52 кВтч и има мощност от 170 к.с., като пробегът според цикъла WLTP е около 375 км. Тази мощност е напълно достатъчна за пъргаво придвижване в града и близки дестинации, както и за поддържане на максимално разрешената скорост на магистралата.

Дори и базовата версия Elroq 50 с мощност 170 к.с. реагира много отзивчиво на всяко натискане на педала на газта. С трима възрастни на борда тази кола се движи напълно адекватно както в града, така и на магистралата. Според каталожните данни Elroq 50 ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,0 секунди, но за града динамиката е напълно достатъчна. Максималната скорост на версията Elroq 50 е 160 км/ч.

Снимка: Skoda

При шофиране в нормалния трафик, средният разход на електроенергия за целия маршрут беше 13,8 кВтч/100 км. В града Elroq обаче може да бъде още по-икономичен и постигна резултат от 10,7 кВтч на 100 км, което е впечатляващо. За да постигнете този разход, просто трябва да използвате рекуперацията умело и предимно в режим B на селектора на задвижването. Когато го изберете, колата се движи в режим на шофиране с един педал, което означава, че рядко ще посягате към педала на спирачката. Рекуперацията е толкова силна, че колата се забавя много осезаемо, когато свалите крака си от педала на газта.

Skoda Elroq 85 ще стига до морето без да спира за зареждане

Най-вълнуваща за шофиране безспорно е версията Skoda Elroq 85 с мощност 286 к.с., задно задвижване и батерия с нетен капацитет 77 кВтч. Колата се управлява много приятно, благодарение на по-малкото тегло в сравнение с Enyaq и по-доброто разпределение на масата, което е резултат от по-късата задна част. В завоите Elroq 85 е стабилен, описва кривите с увереност, като е възможно да усетите презавиване само при твърде висока скорост, но това е приятно и вълнуващо за водачите, които знаят колко е лесно да се справят с него.

Снимка: Skoda

За да накарате Elroq 85 да се поднесе, трябва да влизате доста бързо в завоите. Колата вози много комфортно, дори когато карате през неравности или напречни фуги. При външна температура между 15 и 20°C, разходът на електроенергия при динамично темпо на шофиране и изкачване на хълмове беше 18,4 кВтч на 100 км, а по магистралата с ограничение 120 км/ч и в града не надвишава 15 кВтч на 100 км, което е отлично постижение.

Снимка: Атанас Марков

Освен това заради балансираната температурата в колата, нямаше нужда от отопление и климатикът само леко охлаждаше от време на време. При спокойно шофиране по маршрут с жилищни квартали и само кратък участък от междуселищен път разходът падна на 13,9 кВтч на 100 км, което означава теоретичен пробег от около 550 км за версията Elroq 85 с напълно заредена батерия. В градски условия със сигурност можете да изминете и повече.

Снимка: Skoda

Новата Skoda Elroq беше оборудвана с опционалното адаптивно окачване с електронно контролирани амортисьори DCC. Тяхната работа може да се регулира в доста широк диапазон. Инженерите от Skoda са успели да настроят окачването да работи при много твърд спортен режим до много мек комфортен режим, при който работи отлично и тихо. След два дни шофиране е лесно да останете с впечатлението, че бързо ще харесате новата електрическа Skoda Elroq. Колата е доста голяма, пъргава и удобна, направена е добре и няма видими икономии.

Отличен баланс между цена, производителност и практичност

Новата Skoda Elroq се произвежда в Чехия. Първите автомобили, които ще бъдат пуснати в продажба в началото на 2025 г., ще бъдат версиите със задно предаване Elroq 50 и Elroq 85. Другите две модификации ще последват след няколко месеца. Засега е обявено, че в Европа базовата версия Elroq 50 струва 33 000 евро, което се равнява приблизително на 64 500 лева. В Чехия цената на същия модел започва от 799 000 чешки крони, които се равняват на 62 005 лева. Още в базовата версия колата има телематична система за контрол на някои функции от смартфона, автоматичен климатик, камера за задно виждане и редица електронни асистенти.

Снимка: Skoda

Новата Skoda Elroq е важен модел както за европейския, така и за българския пазар, тъй като с тази цена представлява по-достъпна електрическа кола, която е и просторна, така че може да се хареса на по-широк кръг от клиенти. Новият модел е най-близката електрическа алтернатива на Skoda Karoq, а неговите размери, практичност и автономен пробег ще задоволят нуждите на повечето семейства. Новият Elroq показва, че Skoda върви в правилната посока по отношение на електрификацията и предлага добре балансиран компромис между цена, производителност и практичност, който вероятно ще се превърне в пазарен лидер.

Технически характеристики

Skoda Elroq 85

Размери

Дължина: 4488 мм

Широчина: 1884 мм

Височина: 1625 мм

Междуосие: 2765 мм

Собствено тегло: 2044 кг

Нетен капацитет на батерията: 77 кВтч

Двигател

Тип: синхронен електромотор

Максимална мощност: 286 к.с.

Максимален въртящ момент: 545 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: задно

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 6,6 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 15,2 кВтч/100 км

Автономен пробег (WLTP): 581 км

Цена на модела с ДДС: около 80 000 лева