В началото на 70-те години върхушката на Съветският съюз отсича - СССР трябва да има свой собствен автомобил с предно предаване. В резултат от това се раждат доста концепции, в част от които се забелязват явни сходства със западни модели, такива например има при Москвич Алеко, който доста наподобява произвежданата между 1975 и 1986 година Simca 1307.

Но не всички съветски коли, използват за вдъхновение западните си конкуренти, понякога те използват... други съветски машини.

Най-известният и качествен соц хечбек с предно предаване безспорно е Лада Самара, а именно от него черпят вдъхновение дизайнерите на ЗАЗ, създавайки екстериорът на своя по-компактен модел.

ЗАЗ Таврия се ражда през 1987 година и влиза в историята, като моделът, използва първия водно охлаждан двигател на ЗАЗ.

Вижте как изглежда ЗАЗ Таврия >> >> >>

Докато Лада Самара се явява нещо като съветският вариант на VW Golf II, то ЗАЗ Таврия може да бъде наречена съветският Ford Fiesta или VW Polo.

Така например, дължината на Самара-та е 4005 мм, а тази на Таврия-та - 3708 мм. Намалена е и ширината, а височината е малко по-голяма спрямо Лада-та.

Автомобилът има компактни размери, ниско тегло (едва 710 кг) и свръх икономичен 1.1L (53 к.с.), 1.2L (58 к.с.) или 1.3L (63 к.с.) 4-цилиндров карбураторен двигател. Средният разход на гориво е около 5,7 литра на 100 км, а при различни трикове може да падне и още.

В зависимост от двигателя максималната скорост е съответно 145 км/ч, 158 км/ч или 165 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 16 или 15.5 секунди.

Салонът както можем да предположим е спартански, но истината е, че ЗАЗ Таврия има сходни параметри със компактните и икономични хечбеци от началото и средата на 80-те, като цената й е доста по-евтина спрямо тях.

Тук обаче идва и големия проблем за ЗАЗ. Дебютът на Таврия-та се случва непосредствено преди разпада на СССР. Слабата икономика и тоталният хаос последвал след това в Украйна създават редица трудности за иначе доста приличния модел.

Най-големия бич за Таврия-та е ръждата. Купето буквално изгнива за няколко години, а в пода се откриват дупки, от които може да се гледа директно асфалта на пътя. Някой се шегуват, че тези дупки били дизайнерска препратка към по-раните модели на ЗАЗ, които се отличавали с фабрични дупки в пода, създадени за риболов на лед.

Украинците обаче не се отказват от автомобилната си индустрия и макар да срещат трудности продължават да развиват модела. Така през 90-те години се появява седан версията, наречена Славута, комби вариант - наречен Дана и пикап версия.

ЗАЗ Таврия се произвежда от 1987 до 2011 година, като през 1997 година моделът претърпява лек ъпгрейд, подобряващ аеродинамичността. Макар производството да е преустановено преди 7 години, на много места Таврия-та се счита за рядък и ценен ретро екземпляр.

Любопитен факт е, че рекламата на модела от 1989 година е отличена на фестивал в Кан.