Hyundai Inster - малък отвън, голям отвътре (галерия и видео)
Новият южнокорейски електромобил предлага богато оборудване, интелигентни функции и разумен пробег на приемлива цена
В началото на годината на пазара у нас дебютира новият Hyundai Inster. Сигурно повечето от вас няма да вземат този малък автомобил на сериозно. Да си призная честно, и аз бих го подценил, ако го гледам само на снимки. Но когато разгледах обстойно новия южнокорейски електромобил и го покарах няколко дни, добих съвсем различно впечатление за този модел, който бих нарекъл всестранен талант.
Вижте галерията със снимки на Hyundai Inster >> >> >>
Шофирайки Hyundai Inster в натоварения градски трафик на столицата, пътувайки от София до Пловдив и пришпорвайки малкия кореец по лъкатушещия път към село Плана, успях да разбера, че тази малка електрическа кола притежава много силни качества, които я превръщат в основен играч при избора на съвременен компактен, икономичен и екологичен автомобил.
Освен това, новият Hyundai Inster е един от малкото електрически автомобили на пазара, които могат да бъдат закупени за по-малко от 50 000 лева. И всъщност за тези пари колата има какво да предложи.
Макар и малък, новият Hyundai Inster има огромен потенциал. Той е подходящ не само за ежедневните маршрути в града, но и за пътешествията през уикенда. Новият Hyundai Inster иска да се конкурира на все по-разрастващия се пазар за електрически градски автомобили.
Между i10 и i20 в гамата на Hyundai
По отношение на размерите и характеристиките, изцяло новият Inster е позициониран между i10 и i20 в гамата на Hyundai. Благодарение на малките си размери, той се конкурира с достъпните електрически автомобили на пазара като Dacia Spring и Citroen е-C3. Като външен вид Inster е от онези автомобили, които не остават незабелязани.
В по-високата версия, която имах на разположение, с големите колела и релсите на покрива, този мъник привлича вниманието от пръв поглед с висока, ъглова и квадратна форма, която излъчва закачлив чар, особено в съчетание с ярките цветове, като слоновата кост, която виждате на снимките. Новият Hyundai Inster е много компактен кросоувър, който със своя смел дизайн се вписва отлично в градския пейзаж.
Въпреки че е малък, той напомня на по-големите електрически модели на Hyundai с отличителните си пикселизирани LED светлини. Този мотив се появява в дневните светлини, мигачите и задните светлини, като типичен отличителен белег на електрическото семейство на Hyundai. Кръглите LED дневни светлини и квадратните арки на калниците със защитен черен пояс по цялата каросерия придават модерно излъчване на кросоувър.
Отстрани няма как да не забележите приликата със Suzuki Ignis, който ще ни липсва, тъй като вече не се предлага от японската марка. И двата модела имат сходни размери и подобна визия. Новият Hyundai Inster наистина има свой собствен стил и се откроява на улицата. Ако търсите нещо оригинално за града, Inster е чудесен избор.
Това е една кола, която се отличава в тълпата от скучни превозни средства за придвижване. Ако търсите малко офроуд стил, ще го намерите в пакета Cross. Базовите 15-инчови стоманени джанти не изглеждат много добре, но 17-инчовите алуминиеви джанти са чудесни, макар че при тях комфортът на возене малко страда. Затова ако трябва да избирате между стил и комфорт, за предпочитане са междинните 16-инчови колела.
Компактен отвън, просторен отвътре
Банално клише, но в случая с Hyundai Inster е абсолютно вярно. Дължината му е едва 3,82 метра, широчината е 1,61 метра, а височина варира от от 1,57 до 1,61 метра в зависимост от версията. С междуосие от 2,58 метра, Hyundai Inster е малко по-дълъг от Hyundai i10, което придава леко необичайна пропорция от определени ъгли. Благодарение на общата дължина и голямото междуосие, вътрешното пространство е значително, което наистина е изненадващо.
В интериора ме посрещат два големи 10,25-инчови екрана. Единият е за арматурното табло и замества традиционните уреди пред погледа на водача, като предлага много изчерпателна информация. Другият е сензорният дисплей в центъра на таблото и се използва за управление на информационно-развлекателната система на колата. Екранът на мултимедийната система е оборудван със софтуера на най-новите модели на Hyundai и реагира незабавно на командите с докосване. Хубавото е, че въпреки всички тези екрани, инженерите от Hyundai са запазили нормалните бутони и копчета за климатика и други важни функции.
Панелът с бутони под сензорния дисплей е много удобен и лесен за използване. Това ще се хареса много на потребителите като мен, които предпочитат физическите бутони и не обичат постоянно да докосват екрана, докато шофират. Новият Inster е възприел елементи от по-големите си модели, като например екраните и селектора за смяна на позициите P, R, N и D. Последният е поставен на волана и е същият, който видяхме първоначално при IONIQ 5 и впоследствие при другите по-големи електрически модели на Hyundai.
Кабината е много приятна за окото, въпреки че преобладават твърдите пластмаси, но на тази цена едва ли можете да очаквате премиум лукс, така че това е разбираемо. Качеството им обаче е много по-добро от това на Dacia Spring и превъзхожда в много отношения това на Citroen e-C3.
Сглобката изглежда здрава, като повърхностите са особено устойчиви на износване и разкъсване с течение на времето. На няколко ключови места, където най-често се докосваме, има дори меко покритие. Отпред има достатъчно място, така че дори двама едри човека могат да се возят без колената им да опират в панелите на вратите и без лактите им да се опират един в друг.
Видимостта е отлична благодарение на големите прозорци, позицията на водача е висока и удобна, настройките позволяват хора с всякакво телосложение да намерят удобна позиция зад волана. Седалката се регулира на дължина и на височина, докато воланът се регулира на височина и в дълбочина.
На задните седалки пространството за краката и главите е впечатляващо за толкова малък автомобил, с комфорт дори за високи пътници, а равният под допълнително засилва впечатлението за простор. Въпреки това, тясната ширина на кабината прави Inster строго четириместен автомобил, ако трябва да се транспортират възрастни хора.
Една от забележителните характеристики на салона е, че всички седалки могат да бъдат сгънати, включително и седалката на водача, за още по-голяма гъвкавост на използване. Задните седалки се плъзгат на релси напред-назад и могат да се сгъват в съотношение 50:50 и съответно да се наклоняват. Багажното отделение започва от 238 литра и може да се увеличи до 351 литра ако плъзнете задния ред докрай напред. При напълно сгънати задни седалки товарният отсек достига 1059 литра. Не е зле за автомобил, който е предназначен предимно за ежедневно градско пътуване.
Впечатлява с богато базово оборудване
Един от най-големите козове на новия Hyundai Inster срещу конкуренцията е много богатото базово оборудване. Дори базовата версия Business включва двата 10,25-инчови екрана. Има и безжична свързаност със смартфон чрез Apple CarPlay и Android Auto, навигация, сензори за паркиране с камера, автоматичен климатик и много други. Ако преминем към по-високите версии Exclusive и Premium, се добавят LED светлини, предни сензори за паркиране, амбиентно осветление с 64 цвята, безжично зареждане за смартфон и много други.
Стандартна за всички версии е навигационната система, както и новата система за допълнително подгряване на купето. Стандартно от базовата версия е наличен пакетът ADAS с 19 системи за безопасност и помощ на водача. Те включват асистент за избягване на челни сблъсъци, асистент за поддържане на лентата, асистент за разпознаване на ограниченията на скоростта и активен круиз контрол с функция "Спри и тръгни" за автоматично регулиране на скоростта в зависимост от трафика.
Само в най-високото ниво Premium стандартно се предлага системата от камери за 360-градусов обзор около автомобила, която позволява да паркирате на най-тесните места в града, буквално на сантиметри от другите автомобили, без да повредите броните. Само най-високата версия Premium разполага с функцията V2L, благодарение на която можете да свържете електрически устройства като лаптоп, машина за кафе, хладилна чанта и т.н. към автомобила, използвайки енергията, съхранявана в батерията.
Може да измине над 450 км при градско шофиране
Базовият вариант на Hyundai Inster се задвижва от електромотор с мощност 97 к.с. и батерия с капацитет от 42 кВтч. Тази версия осигурява автономен пробег от 303 до 327 км в зависимост от размера на колелата при смесени условия, според данните, обявени от Hyundai за измерване с протокола WLTP. Естествено за теста получихме версията с мощност на електромотора 115 к.с. и въртящ момент 147 Нм, във версия Long Range, т.е. с батерия с капацитет 49 кВтч. Теоретично тази версия предлага автономен пробег според WLTP пробег от 360 до 370 км в зависимост от размера на колелата, което е доста добро за такъв автомобил.
Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 10,6 секунди, а максималната скорост е 150 км/ч. Електромоторът задвижва предните колела. Първоначално след шофиране на Hyundai Inster в широкия център на София, при изминати над 100 км, консумацията беше 10,8 кВтч/100 км. Според мен това е страхотен резултат, който осигурява автономен пробег от 453 км. За средния потребител това означава, че едно зареждане по време на пазаруване в супермаркета вероятно ще бъде достатъчно, за да изкара седмицата.
Преминавайки от шофирането в градска към междуселищни пътища, консумацията се вдигна от порядъка на 13,6 кВтч/100 км. Излизайки на магистралата с по-високи скорости, тестваният Inster вече харчеше 18,8 кВтч/100 км. В крайна сметка разходът потвърди числата, обявени от Hyundai със среден разход от 15,2 кВтч/100 км. С батерията от 49 кВтч на версията Longe Range, автономният пробег надхвърля 320 км, като ако се движите в чисто градска среда, ще може да изминете дори над 450 км.
Зареждането на батерията от 10 до 100% от стандартно устройство с мощност 11 кВт отнема 4 часа и 45 минути за версията Long Range. Максималната DC мощност на зареждане е 85 кВт, а зареждането от 10 до 80% на DC станция с мощност 200 кВт отнема около 30 минути, което е добре за този клас кола. От нивото на оборудване Exclusive, новият Inster е оборудван с термопомпа, което означава, че за отоплението на електромобила през зимата се изразходва по-малко енергия от батерията.
Пъргав в големия град, енергичен на магистралата
Само няколко километра зад волана на Hyundai Inster са достатъчни, за да ви докажат, че това е малък автомобил, който надминава очакванията, породени от цената и техническите му характеристики. На пътя Hyundai Inster предлага много приятно шофиране. Окачването е с малко по-твърда характеристика и се усеща известно накланяне на каросерията в завои, но всичко е в допустимите граници.
Важното е, че шасито се справя изненадващо добре с неравни повърхности, като същевременно гарантира добра стабилност. Най-голямата положителна изненада обаче е нивото на тишина в кабината и плавната работа на окачването. В това отношение Inster е наистина впечатляващ и създава усещане за по-голям автомобил.
В града директната реакция на електрическия мотор и прецизната работа на едностепенната трансмисия му придават много приятен и гъвкав характер. Спринтът от място до 50-60 км/ч е пъргав и се усеща като мощен тласък напред, който с нарастването на скоростта се укротява така, че за да достигне 100 км/ч на Inster му трябват 10,6 секунди. Динамиката продължава да бъде много енергична дори на магистралата при ускорение със скорост от 80 до 120 км/ч, което отнема само 7,8 секунди. На магистрала електрическият Hyundai лесно достига и поддържа скорост от 130-140 км/ч.
Има известен аеродинамичен шум при тези скорости, но не до такава степен, че да е досаден. Комфортът и качеството на возене са на високо ниво за градска кола. Само при много дълбоки дупки или при големи неравности ще чуете окачването да издава шум и да предава някакви вибрации на пътниците. Във всички останали случаи той всъщност е много удобен за управление с диаметър на завой от 10,6 метра.
В завоите има добро сцепление, допринасяйки за по-висока стабилност, отколкото бихте очаквали от висока и тясна каросерия. Воланът е точен и се върти с дозирано усилие, като има добра обратна връзка с предните колела. Спирачките също се справят със задачата си, тъй като са ефективни, с дозиран ход на педала и ясно усещане, като спирачният път от 100 до 0 км/ч е само 36,1 метра.
Новият Hyundai Inster предлага регенеративното спиране с пет нива, които избирате от планките зад волана, така че можете да шофирате и само с един педал, този на газта. Изборът на режимите на шофиране - Eco, Normal, Sport и Snow, става много бързо, директно от превключвател на волана, а не чрез търсене в подменютата на мултимедийната система. Режимите на шофиране не променят драстично усещането при шофиране, освен реакцията на газта.
Цена между 50 000 и 70 000 лева според оборудването
Новият Hyundai Inster стартира в България на цени, започващи от 49 900 лева за базовата версия Business. Двигателят е с мощност 97 к.с., батерията е с капацитет 42 кВтч, а оборудването е доста добро, включва два големи екрана, автоматичен климатик и камера за заден ход. Същото оборудване за модела с по-голямата батерия от 49 кВтч и мощност 115 к.с. струва от 53 400 лева. Следващата версия Exclusive на цена от 56 400 лева добавя повече комфорт като лети джанти, допълнителни сензори за паркиране, плъзгаща се задна седалка и други.
С по-мощния двигател със 115 к.с. и с по-голямата батерия от 49 кВтч, моделът струва от 59 900 лева. Тестваният вариант в най-високото оборудване Premium с LED светлини, 360-градусови камери, термопомпа, отопляеми седалки и функция V2L с възможност за външно захранване на устройства от колата струва 65 400 лева. Ако добавите пакета Cross със специални 17-инчови джанти и допълнителни офроуд елементи, ще трябва да доплатите още 2500 лева в нивото Exclusive или 1500 лева в Premium. Ако добавите всички опции от ценовата листа, крайната сума набъбва до почти 70 000 лева, което вече е опасно близо до по-горните класове.
С атрактивен дизайн, богато оборудване, интелигентни функции, разумен автономен пробег и най-важното - достъпна цена, Hyundai Inster е чудесен вариант за хората, които искат практична градска кола, с която от време на време да пътуват и по магистралата. Новият електрически модел предлага изненадващо просторен и практичен интериор в компактна каросерия и ефективно задвижване с функция V2L.
С новия Inster компанията Hyundai предлага навлизане в сферата на електрическата мобилност с добро съотношение цена-качество, без да се правят големи компромиси. Малкият електрически автомобил може да се конкурира дори с доста по-големи модели, превръщайки се в един от най-интересните представители на този сегмент.
Технически характеристики
Hyundai Inster, 49 кВтч, 115 к.с.
Размери
Дължина: 3825 мм
Широчина: 1610 мм
Височина: 1610 мм
Междуосие: 2580 мм
Собствено тегло: 1335 кг
Капацитет на батерията: 49 кВтч
Задвижване
Тип: синхронен електромотор с постоянен магнит
Максимална мощност: 115 к.с.
Максимален въртящ момент: 147 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 150 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 10,6 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 14,9/15,1 кВтч/100 км
Комбиниран автономен пробег (WLTP): 360/370 км
Цена на модела с ДДС: от 53 400 лева (Business)