Италианската марка Alfa Romeo проектира и произвежда вълнуващи автомобили вече почти 115 години. Alfa Romeo гради славна история с колите си, ориентирани към спорта, която датира още от нейното създаване на 24 юни 1910 година. Първият автомобил на марката - Alfa 24 HP, участва в шестото издание на италианското състезание за издръжливост "Тарга Флорио". Нещо повече - основателят на Ferrari - Енцо Ферари, си изгражда име на безкомпромисен пилот, шофирайки състезателни автомобили Alfa Romeo, много преди да стане директор на състезателното подразделение на марката или да основе легендарната марка, носеща името му.

През всички тези 115 години, Alfa Romeo винаги е предлагала на хората коли със спортни гени, които са красиви, динамични и вълнуващи за шофиране. Но винаги най-специалните модели са носили името Quadrifoglio, което в превод от италиански означава "Четирилистна детелина".

Вижте галерията със снимки на Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio  >>  >>  >>

В съвременната гама на Alfa Romeo заедно със стандартния кросоувър Stelvio се предлага и неговата спортна версия - Stelvio Quadrifoglio. Неотдавна практичният SUV получи редица подобрения, за да може да отговори на очакванията и на най-взискателните клиенти, но все още носи сърцето си на състезател, тъй като под предния му капак е монтиран 2,9-литров 6-цилиндров бензинов двигател с два турбокомпресора и директно впръскване на горивото, чийто рев радва слуха при всяко натискане на газта, а дрезгавия звук от изпускателната система ще накара кожата ви да настръхне.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Спринтът от място и ускорението от каквато и да е разрешена скорост носи неописуемо удоволствие. След последните актуализации, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio получи още мощност от 520 к.с., някои модификации на шасито, нови светлини и подобрен интериор. Неслучайно Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio постави рекорд за обиколка на пистата "Нюрбургринг" в категорията SUV с време от 7 минути и 51,7 секунди. Рекорд, който все още не е подобрен.

Това невероятно Stelvio Quadrifoglio, лакирано в електриковозеления цвят металик Verde Montreal, беше една от най-впечатляващите коли на автосалона в София през миналия октомври. Спортният SUV на Alfa Romeo е кръстен на един от най-предизвикателните планински пътища в цяла Европа - прохода Стелвио. Трасето обхваща около 48 остри завоя и е най-високият асфалтиран път в Алпите.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Наречен един от най-великите пътища за шофиране в света, проходът Стелвио е истинска нирвана за спортни автомобили. Носейки толкова почитано име, човек би очаквал Alfa Romeo да осигури изключително изживяване при шофиране, което тя и прави - но ще трябва да действате скоро, ако искате да имате свой собствен Stelvio Quadrifoglio.

Неофициално вече стана ясно, че следващото Stelvio ще се базира на модулната платформа STLA Large на концерна Stellantis и няма да има нищо общо с настоящия модел. Тази година ще бъде последната за Stelvio Quadrifoglio на пазара. Производството ще приключи през юни, така че ако искате да притежавате тази страхотна кола, ще трябва да вземете една от последните бройки в дилърската мрежа. Повярвайте ми обаче, шофирането на тази кола ще ви донесе незабравими и забележителни моменти. В същото време ще имате практичен почти петместен SUV.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio със своите пищни линии и електриковозеления цвят Verde Montreal предизвикваше възхищение навсякъде, където го карах. В предната част изпъкват матричните LED фарове - три от едната страна на колата и три от другата страна по формулата "3+3". С тези нови фарове Stelvio Quadrifoglio напомня за необичайния и легендарен модел Alfa Romeo Sprint Zagato от 90-те години на миналия век. От всяка гледна точка Stelvio Quadrifoglio акцентира върху спортната динамика, блестящото представяне и подчертаната агресия.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

В предната част на модела изпъква фирмената решетка във формата на сърце, наречена Cuore Sportivo. В предната броня изпъкват огромните въздухозаборници, характерни за Quadrifoglio. Спортната версия Stelvio Quadrifoglio се различава по допълнителните отвори върху релефния преден капак. Профилът на спортния SUV радва окото с големи арки на колелата, ефектни гънки на профилните стени, маркови табели с логото Quadrifoglio, наклонената линия на покрива и впечатляващи 21-инчови ковани джанти, обути с нископрофилни гуми.

Мускулестата задна част на Stelvio Quadrifoglio е украсена с агресивни стреловидни светлини, масивен спойлер над стъклото и задна броня, в която са интегрирани двете двойки изпускателни тръби. За каросерията се предлага впечатляваща палитра от ярки цветове, като освен този зелен цвят металик, има и червен Rosso Etna.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Интериорът на Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio е напълно съобразен със спортния характер на колата. Отваряйки шофьорската врата, спортният салон посреща водача с тапицерия от естествена кожа, апликации от истински карбон и превъзходно качество на материалите. Сглобката е на много високо ниво, характерно за премиум сегмента. Сядайки на шофьорското място пред мен виждам стилен и ергономичен инструментален панел с елементи от истински карбон, вградени в повечето повърхности.

На удобния многофункционален волан с плоска долна част се намира червеният бутон за старт на двигателя. Пред погледа на водача е позициониран информативен 12,3-инчов дигитален инструментален панел с кръгли скали на оборотомера и скоростомера, както и цветен монитор на бордовия компютър.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Ексклузивно за водача на Stelvio Quadrifoglio се предлагат специфични екрани за преглед на състоянието на колата в реално време, на които се показва информация за температурата на маслото, налягането в турбокомпресорите, въртящия момент и мощността. Има и дигитални хронометри за измерване на ускорението и скоростта.

Централната част на предния панел е запазена за 8,8-инчовия сензорен дисплей на мултимедийната система, под който са поставени големи отвори за въздух, а под тях са бутоните за регулиране на климата в салона. В двата края на таблото са поставени кръглите дефлектори на въздуховодите, напомнящи на турбини на изтребител.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Въпреки спортния си характер, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio може да бъде и пълноценен семеен SUV, в който има обособени 5 места. Предните спортни седалки са красиви на външен вид, като обхващат плътно тялото на водача с изразителни странични опори и имат множество електрически регулируеми настройки, а също могат да се похвалят и с отопление.

Между предните седалки има висок централен тунел, върху който удобно е поставен селекторът на автоматичната скоростна кутия, както и три въртящи се шайби - една за управлението на мултимедийната система, една за избор на четирите режима на работа Alfa DNA и една за настройката на звука на аудиосистемата Harman/Kardon с 13 високоговорителя и субуфер в багажника.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

На задните седалки има достатъчно място за удобно настаняване на двама пътници, като за кратки разстояния могат да седнат и трима човека. За тях е предвидена отделна климатична система с въздуховоди и регулируеми облегалки на седалките. Обемът на багажника е доста впечатляващ и възлиза на 525 литра, а при спускане на задните облегалки се увеличава до 1600 литра, така че Stelvio Quadrifoglio безспорно е най-практичното и супербързо Alfa Romeo, което можете да получите.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Под предния капак на Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio италианците са поставили истинско Cuore Sportivo - спортното сърце е 2,9-литров V-образен 6-цилиндров бензинов двигател с два турбокомпресора и директно впръскване на горивото, с 32 клапана, изработен изцяло от алуминий, който генерира впечатляваща максимална мощност от 520 к.с. при 6500 об/мин и максимален въртящ момент от 600 Нм, налични в диапазона от 2500 до 5500 об/мин. С тази чудовищна мощност, Stelvio Quadrifoglio се катапултира от 0 до 100 км/ч само за 3,8 секунди, а максималната скорост от 285 км/ч е електронно ограничена, защото с лекота ще надхвърли и 300.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Огромната тяга се предава чрез 8-степенна автоматична скоростна кутия чрез система за насочване на въртящия момент към четирите колела Q4. Трансмисията има и ръчен режим на управление чрез големи пера на волана, от които водачът може да сменя предавките, но едва ли ще го направи по-бързо от автоматиката на ZF.

В сравнение със стандартното Stelvio, спортната версия Quadrifoglio има по-твърдо окачване, механичен диференциал с ограничено приплъзване и високоефективни спирачки. Като опция се предлагат карбоново-керамични дискови спирачки Brembo. Окачването има напълно независима архитектура и разполага с двойни носачи отпред, а отзад е многораменно.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Благодарение на системата Alfa DNA, водачът може да избере един от четирите режима на работа на двигателя и шасито - A (Advanced Efficiency), N (Natural), D (Dynamic) и Race. Режимът Race се задейства в няколко етапа и е най-подходящ за писта. При него системата за контрол на сцеплението се деактивира, амортисьорите се втвърдяват максимално, а предавките се сменят светкавично бързо.

Благодарение на това Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio се превръща в расов спортен автомобил, но с висока позиция на шофиране. Типично за истински спортен модел, опционалната изпускателна система Akrapovic с четири ауспуха се отваря и дава възможност да се наслаждавате на невероятния дрезгав звук, който се чува преди всичко отвън и ви стимулира да шофирате с леко отворен прозорец.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Спортният кросоувър Stelvio Quadrifoglio е оборудван с нов механичен диференциал с ограничено приплъзване, вместо с електронно управление на въртящия момент на задната ос. Системата за задвижване на четирите колела Q4 допринася за забележително сцепление. Въпреки теглото си от 1850 кг, шофирането на Stelvio Quadrifoglio по планински път с остри завои е истинско удоволствие. Двигателят 2.9 V6 Bi-Turbo е истински шедьовър, особено когато го чуете да се развърти до 7000 об/мин или когато почувствате колко силно може да тегли в средния диапазон.

Този суперспортен SUV е оборудван със зашеметяващо прецизно кормилно управление, прилични спирачки и огромни пера за превключване на предавките, чрез които да се почувствате като пилот. Управлението на Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio е толкова остро и директно, че ще засрами не един и два спортни модела.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Предвид спортния потенциал на автомобила, очаквах Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio да има по-твърдо возене, за да извлече максимална способност за завиване. Въпреки това, колата е съвсем пригодна за ежедневно шофиране дори и през зимата. Според техническите характеристики, комбинираният разход на гориво е 11,8 л/100 км.

Всъщност, ако спазвате ограниченията за скоростта, което с тази кола е задача с повишена трудност, може да постигнете дори разход от 10 л/100 км извън града. Но ако се наслаждавате на реакцията на педала на газта, както и на звука, който двигателят на Alfa Romeo издава при пълно натоварване, тези числа остават само като теория.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Снимка: Георги Павлов

Силният скок напред при ускорение и ръмжащият звук от ауспуха всеки път, когато свивах десния си крак, обаче бяха твърде пленителни, за да им устоя. В резултат на това Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio постигна среден разход от 17,5 л/100 км. Усмивките и удоволствието бяха толкова много, за да бъдат преброени. Прецизното управление, отзивчивите спирачки и състезателното поведение на пътя правят Stelvio Quadrifoglio машина за истински шофьори. Това беше първият SUV, който карах безцелно, само заради самото шофиране. Усещането е фантастично!

Технически характеристики

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 Bi-Turbo V6 Q4

Размери

Дължина: 4701 мм

Широчина: 1955 мм

Височина: 1689 мм

Междуосие: 2818 мм

Собствено тегло: 1850 кг

Обем на резервоара: 64 литра

Двигател

Тип: 6-цилиндров бензинов с два турбокомпресора

Работен обем: 2891 куб. см

Максимална мощност: 520 к.с. при 6500 об/мин

Максимален въртящ момент: 600 Нм при 2500-5500 об/мин

Скоростна кутия: 8-степенна автоматична ZF

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 285 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 3,8 секунди

Среден разход: 11,8 л/100 км

Емисии на СО2: 267 г/км

Цена на модела с ДДС: 207 700 лева