Най-голямата Dacia дойде в България с най-достъпната цена в сегмента (галерия)
Новият Bigster е пълен с нови функции за марката, а с хибридното задвижване е икономичен колкото дизел (първи впечатления)
Още в началото на 2021 година румънската марка Dacia, част от Renault Group, представи концептуалния модел Bigster, с който заяви, че ще направи достъпен SUV от С-сегмента, на цената на автомобил от по-ниския клас. И така, няколко години по-късно, през октомври миналата година на автосалона в Париж се състоя премиерата на серийната версия на Dacia Bigster.
Вижте в детайли как изглежда Dacia Bigster >> >> >>
Преди броени дни най-големият модел в гамата на румънската марка дойде и в България. И настина, новият Bigster е значително по-голям от Duster, въпреки че двата модела са изградени на модулната платформа CMF-B и имат унифицирана каросерия. Освен това Bigster е по-просторен, по-добре оборудван и пълен с нови функции, които преди това не се предлагаха в други модели на марката. Съвсем очаквано, новият Bigster е по-скъп от Duster, но в същото време е най-достъпният SUV от С-сегмента, произвеждан в Европа.
Новият Bigster е въплътил ценностите на марката Dacia и отново предлага най-доброто съотношение между качество и цена в компактния C-SUV сегмент. У нас цената на модела започва от 45 990 лева и достига до 59 490 лева, което го прави атрактивен и конкурентен избор на родния пазар. Освен това, хибридът може да бъде толкова икономичен в разхода на гориво, че напълно да замести отсъствието на дизелов вариант.
По-дълъг от Duster с 23 см
Въпреки, че реално е най-голямата Dacia, според размерите му Bigster се вписва в компактния сегмент, наричан още С-сегмент. В сравнение с Duster, той е с 23 см по-дълъг. Общата дължина на каросерията е 4,57 метра, широчината е 1,81 метра, височината е 1,71 метра, а междуосието - 2,70 метра. Новият Bigster има пътен просвет от цели 22 см, който му дава възможност да се движи по черни пътища, да паркира на по-трудно достъпни места, а версията със задвижване 4х4 може да се справи с кални коловози, скалисти пътища, снежни преспи и дори да се движи по пясъчни терени.
Освен това, при новия Bigster, Dacia продължава посоката на стилистичния език, започнат от Duster. Предната част е украсена с широка светодиодна лента с новото лого на марката Dacia Link в центъра и модерните Y-образни LED фарове със сравнително добра производителност. Задните светлини също имат Y-образен дизайн.
Колата изглежда агресивно и поради използването на обширни защитни елементи по каросерията. Те са изработени от рециклирани материали. Стандартно колата е оборудвана със 17-инчови джанти, но като опция се предлагат до 19-инчови. Има възможност за контрастен черен покрив и нов цвят - синьо "Индиго".
Влизайки в новата Dacia Bigster виждам почти същия интериор, познат от Duster, като акцентът отново е върху Y-образните детайли. Вътрешното пространство изглежда спретнато и съчетава модерен стил с практичен характер. Материалите са твърди, но за сметка на това би трябвало да са устойчиви на износване, което е по-важно ако използвате автомобила повече от 5 години. На борда на Dacia Bigster не липсват полезни дръжки и физически бутони. Управлението на основните функции е интуитивно.
10-инчов сензорен екран в средата на таблото
С помощта на бутоните можем да променяме температурата и посоката на въздушния поток. Пред погледа на водача е позициониран 10-инчовият виртуален инструментален панел със семпла, но ясна графика. В ценовата листа виждам, че се предлага за нивата на оборудване Journey и Extreme, а в по-ниските нива Essential и Expression e 7-инчов. Централният сензорен екран е 10-инчов, което е напълно достатъчно, за да се поберат големи икони в отделни папки.
Системата се свързва безжично с Android Auto и Apple CarPlay. Опростени графики показват параметрите на шофиране извън пътя или работата на системите за безопасност. Доста лесно е да намерите желаната функция. В новата Dacia Bigster за първи път пътниците ще могат да се насладят на панорамен, отварящ се люк. Колата разполага и с отопляемо предно стъкло и отопляем волан. Подобно на Jogger, за новия Bigster се предлага опционален пакет Sleep Pack с кутия за допълнителни аксесоари и матрак, на който могат да преспят двама човека, далеч от цивилизацията или хора, жадни за контакт с природата.
Благодарение на интелигентната система за аксесоари на Dacia, наречена YouClip, пътниците разполагат с практични щипки, които променят мястото си и предназначението си. Могат да се използват като поставка за телефон, кука за пазарска чанта или за закрепване на малко фенерче. На борда в новата Dacia Bigster има множество функционални отделения за съхранение с общ капацитет от 39 литра.
Седалките се регулират в широки интервали
Сред няколкостотин километра като водач и пътник мога да кажа, че позицията на седене в Bigster е удобна, а седалките могат да се настройват в широки интервали, така че зад волана да се настани водач с почти всякакъв ръст - от 1,50 до 2 метра. Седалките нямат изразителни странични опори, но се регулират в 6 посоки, така че след секунди заемат желаната от водача позиция за дълго и комфортно пътуване.
Седалките създават усещането, че са по-удобни, отколкото в Duster или поне са с по-меки материали. Само големият централен тунел на трансмисията донякъде ограничава пространството на пътниците отпред, но не пречи на хората отзад. Там има достатъчно място за двама или дори трима възрастни пасажери. Средната облегалка може да служи като комфортен подлакътник, като в нея са предвидени две поставки за чаши. Освен всичко друго, новата Dacia Bigster има и впечатляващ багажник.
Багажник с дължина на товара до 2,7 метра
В базовата версия с бутилка за пропан-бутан (LPG) багажникът побира от 609 до 1877 литра. Във версията с мек хибрид, той ще побере най-много - от 667 до 1937 литра. При версията Hybrid 155 капацитетът варира от 550 до 1853 литра. Багажното пространство може много лесно да се увеличи благодарение на функцията Easy Fold, чрез сгъване на задните облегалки, само с натискане на бутон отляво или отдясно в багажника. В това положение Bigster предлага равен под на багажника с максимална дължина на товара 2,7 метра. За първи път при Dacia новият Bigster се предлага с електрическо отваряне и затваряне на капака на багажника.
За да придобия първи впечатления от новия Bigster, вносителите на Dacia у нас бяха подготвили два модела - TCe 130 mHEV със задвижване 4х4 и Hybrid 155 само с предно предаване. За потребителите, които държат на задвижването 4х4 има само една опция - TCe 130 mHEV се задвижва от 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с мека хибридна система. Двигателят се предлага само в комбинация с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Механичната трансмисия е предимство на дълги пътувания, където стигате до шеста скорост и не се налага да превключвате предавките.
Въпреки, че разполага само със 130 к.с., новият Bigster не изпитва недостиг на мощност и тегли прилично с максимален въртящ момент от 230 Нм, поне с двама човека на борда и малко багаж, с общо тегло около 200 кг. Дали ще се справи с максимално допустимия си товар от 540 кг, не мога да кажа. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11,2 секунди, а максимална скорост е 180 км/ч. Има и въртящ се бутон за избор на режимите на шофиране на трансмисията Terrain Control 4x4 с пет позиции - Eco, който оптимизира разхода на гориво, Auto, Snow - при снежни условия, Mud/Sand - за кал и пясък, и Lock - за трудно проходими терени и офроуд.
Системата за контрол на спускането по наклон е стандартно оборудване за новия Bigster в най-високото ниво на оборудване Extreme. Новият Bigster вози комфортно пътниците си, особено по пътища, които не са безупречни, особено със стандартните 18-инчови колела, с които се предлага моделът в нивата Journey и Extreme. Системата за задвижване на четирите колела осигурява завидна проходимост.
Първата предавка не е толкова къса, колкото e при Duster, но можете да я използвате безпроблемно в екстремни ситуации при труднодостъпни терени. Както при други автомобили с интегрирани системи 4х4, проходимостта на Bigster 4х4 ще зависи най-вече от гумите, които ще поставите на колата. Така че ако искате Bigster за да щурмувате офроуд, е необходимо внимателно да изберете точните гуми.
При премиерата на новия Bigster, представителите на Dacia у нас акцентираха върху варианта Hybrid 155. Той се задвижва от 1,8-литров 4-цилиндров атмосферен бензинов двигател със скромните 107 к.с. Двигателят с вътрешно горене се допълва от два електромотора. Първият с мощност 50 к.с. работи като допълва работата на бензиновия двигател, докато вторият изпълнява ролята на високоволтов стартер-генератор на енергия. Общата мощност на хибридната система е 155 к.с.
Хибридно задвижване и автоматична трансмисия
Теглото на Bigster Hybrid 155 е 1487 кг, а максималното тегло на теглено ремарке с инерционна спирачка е 1000 кг, докато версията 4х4 може да тегли прикачен товар с тегло до 1500 кг. Хибридното задвижване е съчетано с познатата от Duster Hybrid 140 многорежимна автоматична скоростна кутия без синхронизация на включване на следващите предавки. Ролята на синхронизатора се играе от малък електрически мотор, взаимодействащ със зъбния съединител.
Производителят уверява, че това решение работи перфектно във Формула 1. Четири режима са предвидени за двигателя с вътрешно горене и два режима за основния електромотор. Хибридният Bigster ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,7 секунди и има максимална скорост от 180 км/ч. Независимо от нивото на зареждане на батерията с брутен капацитет от 1,4 кВтч, тя почти винаги стартира в електрически режим и се опитва да използва максимално потенциала си. До 80% от от времето в града може да се движите само на електричество. Компютърът изключва бензиновия агрегат при движение по инерция и спускане по наклони.
Хибридът с нисък разход замества дизеловия двигател
Спокойното каране води и до изненадващо нисък разход на гориво. Ако се движите без рязко да натискате педала на газта, не е трудно да бъдат постигнати резултати от порядъка на 3,5-3,6 л/100 в града. Със скорост от 130-140 км/ч на магистралата, разходът около 6 литра на 100 км. Много икономичен е автомобилът на междуселищни пътища със скорост около 90 км/ч, когато разходът е около 4,2 л/100 км. В комбиниран режим бордовият компютър показва от 4,4 до 4,8 литра на 100 км, което напълно може да замести отсъствието на вариант с дизелов двигател.
Ефективната шумоизолация на кабината води и до относителна тишина в градски условия. Нивото на шум се увеличава по магистралата и при маневрите за изпреварване, където скоростната кутия може да се обърка малко. Когато бензиновият двигател вдигне високи обороти, вече не издава приятен звук. Въпреки това, в тази категория има напредък в сравнение със задвижването, използвано в Duster. Като се има предвид пътният просвет на Bigster от 22 см, не е нужно да се притеснявате за прекомерно високи бордюри и неравни участъци.
Представя се отлично и по черни пътища
Дори при шофиране по лош, вълнообразен асфалт с дупки, правилно настроените амортисьори се справят много добре с пътната настилка, осигурявайки адекватна увереност и грижейки се за гръбначния стълб на пътниците. Новият Bigster се представя отлично и по черни пътища. При умерени условия не е необходимо задвижване на четирите колела. Колелата уверено захапват пътната настилка, а кабината е доста добре изолирана от нежелани звуци. Сътресения възникват само при преминаване през дълбоки дупки и остри легнали полицаи.
Новият Bigster е просторен, комфортен и семеен SUV, проектиран с оглед на различни пътни условия. Няма нужда от дизелов двигател, защото хибридът е много икономичен. Версията със задвижване на пропан-бутан е оборудвана с два резервоара - 50 литра за бензин и 50 литра за пропан-бутан, които осигуряват пробег до 1400 км. Новият Bigster TCe ECO-G 140 в базовото ниво на оборудване Essential струва 45 990 лева и е оборудван с 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател, който работи фабрично и на пропан-бутан.
Богато стандартно оборудване за 45 990 лева
Стандартното оборудване на нивото Essential включва предни и странични въздушни възглавници за водача и пътника до него, доста богат набор от електронни асистенти за водача, като автоматична система за аварийно спиране, система за разпознаване на пътни знаци, круиз контрол, задни сензори за паркиране и камера за обратно виждане, климатик, 7-инчов екран с прибори, 10-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система, трисекционна облегалка на задните седалки, електрически регулируеми и отопляеми външни огледала, релси на покрива и 17-инчови лети джанти. Предните спирачки са дискови, а задните са барабанни.
Втората модификация TCe 140 mHEV на същия 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател се подпомага при ускорение от мека хибридна система с 48-волтов стартер-генератор. Мощността отново е 140 к.с. Скоростната кутия е 6-степенна механична, задвижването е предно, ускорението от 0 до 100 км/ч става за 9,8 секунди, максималната скорост е 180 км/ч. Тази версия се предлага от второто ниво на оборудване Expression и струва 48 490 лева.
Цветът е само бял, за алтернативни цветове трябва да доплатите 1200 лева, а има и много други опции за екстериора и интериора. Оборудването в ниво Expression е по-богато и включва дискови спирачки на всички колела, двузонов климатроник, електромеханична ръчна спирачка вместо класически лост и регулируема лумбална опора за седалката на водача. В нивото Expression се предлага и Bigster TCe 130 4x4 със задвижване 4х4. като тази версия струва от 54 490 лева.
Новият Bigster в ниво Expression също се предлага и с пълно хибридно задвижване Hybrid 155, започвайки от 55 490 лева. Двете по-високи нива на оборудване се наричат Journey и Extreme, и са на една и съща цена - 59 490 лева. С допълнителните опции цената може да достигне до около 65 000 лева. Нивото Extreme е създадено за любителите на откритите пространства с панорамен стъклен покрив, модулни покривни релси, миеща се синтетична тапицерия Microcloud, гумени стелки и система 3-в-1 YouClip като стандартно оборудване.
Нивото Journey е с тапицерия на седалките за по-голям комфорт, седалка на водача с електрическо регулиране и капак на багажника с електрическо задвижване като стандартно оборудване. Може би единственият голям недостатък на новия Bigster е липсата на трети ред седалки, което би му дало възможност да ползва данъчен кредит за фирми и така цената да бъде наистина безапелационна. Но и така Bigster е най-достъпният модел в сегмента.
Технически характеристики
Dacia Bigster Hybrid 155
Размери
Дължина: 4570 мм
Широчина: 1812 мм
Височина: 1711 мм
Междуосие: 2702 мм
Собствено тегло: 1487 кг
Обем на резервоара: 50 литра
Задвижване
4-цилиндров бензинов двигател + два електромотора
Работен обем: 1793 куб. см
Максимална системна мощност: 155 к.с.
Максимален системен въртящ момент: 172 Нм
Скоростна кутия: многорежимна автоматична
Задвижване на колелата: предно
Показатели
Максимална скорост: 180 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 9,7 секунди
Смесен разход на бензин: 4,7 л/100 км
Емисии на СО2 при смесен разход: 105 г/км
Цена на модела с ДДС: от 55 490 лева (Expression)