Skoda показа впечатляваща нова визия на легендарното купе 110 R
Младият дизайнер Рихард Швец създаде модерна интерпретация на емблематичния спортен модел
Може би вече малцина си я спомнят, но Skoda 110 R е истинска автомобилна икона. За времето си това елегантно купе се превърна в мечтата на безброй пилоти, като същевременно послужи като основа за множество състезателни версии, спечелили на Skoda лаври на едни от най-престижните писти в света. Дори днес 110 R е ценена класика сред ентусиастите. Един такъв почитател е Рихард Швец, дизайнер и член на екипа за дигитално моделиране в Skoda Design.
Вижте как изглежда модерната интерпретация на Skoda 110 R >> >> >>
"Винаги съм имал страст към елегантните автомобили. Оценявам съчетанието от изчистени обеми с прости детайли, което 110 R въплъщава перфектно", обяснява той. "Това, което ме впечатли също, беше навлизането на този модел в света на моторните спортове", допълва Рихард Швец.

Българин създаде модерна визия за Skoda Favorit в съвременен стил
Неговата съвременна интерпретация за това как Skoda 110 R би могла да изглежда днес е всичко друго, но не и ретро. "Не исках да поема по пътя на ретрото. Целта ми беше да създам напълно нова форма, като внимателно интегрирам фини намигвания към определящите характера характеристики на 110 R. Исках дизайнът да се усеща възможно най-иновативен", казва Ричард.
Улавянето на духа на оригинала, без да се разчита твърде много на миналото, не беше лесна задача. "Всеки елемент трябваше да бъде третиран внимателно - за да се избегне попадане в ретро територия, като същевременно се запази идентичността на автомобила. От самото начало беше ясно, че намирането на правилния баланс между пропорциите и обемното оформяне ще бъде ключът", обяснява дизайнерът.
Докосване до моторните спортове
Концепцията 110 R на Ричард запазва своята елегантност, дефинирана от изчистени, елегантни повърхности с минимални разсейващи елементи - подход, верен както на оригиналното купе, така и на настоящата философия на дизайнерския език "Модерен и Солиден" на Skoda. За да подчертае наследството на автомобила от света на моторните спортове, той е включил разширени калници и детайли като вътрешен ролкейдж, джанти с централно заключване и оребряване в предната част на капака - почит към легендарната Skoda 130 RS.
Стилното купе Skoda 110 R е производно на седана Skoda 110 и се произвежда между 1970 и 1980 г. в завода в Квасини. Подобно на други модели на Skoda от своята епоха, то е оборудвано със задно разположен двигател, задвижващ задните колела чрез 4-степенна ръчна скоростна кутия. Задвижването се осигурява от подобрен редови 4-цилиндров двигател с обем 1107 куб. см, осигуряващ мощност 45,6 кВт (62 к.с.). Благодарение на ниското си тегло - само 880 кг и относително аеродинамичния дизайн, то достига максимална скорост от 145 км/ч. Така Skoda 110 R става и основа за състезателните машини на марката, започвайки с екстремния прототип 200 RS и последван от изключително успешния специален модел 130 RS.
Според визията на Ричард, модерният модел 110 R е автомобил за млади шофьори, които обичат моторните спортове, но същевременно искат елегантно купе за ежедневна употреба. "Формата на автомобила е силно дефинирана, като се насочва повече към геометрична прецизност, отколкото към органично оформяне", обяснява той.
Изчистените повърхности са в контраст с тъмни детайли на предния спойлер, страничните прагове и задния дифузьор. Функционален въздухозаборник под задния страничен прозорец напомня за входните отвори на двигателя на оригиналния модел и в тази електрическа интерпретация той би могъл да служи за охлаждане на батерията. Този елемент може да изпълнява и охлаждаща функция.
Съвременният 110 R на Ричард е електрическо превозно средство и дори едно електрическо превозно средство изисква известна степен на охлаждане за батериите и другите си компоненти. "Липсата на голяма охладителна система ми позволи да запазя формите и повърхностите на концепцията възможно най-чисти", обяснява дизайнерът.
Високотехнологични характеристики
Вместо да се опитва да възпроизведе всеки характерен елемент от оригиналната Skoda 110 R, Рихард Швец се фокусира върху модернизирането на самата идея за спортно купе. Затова неговата визия включва няколко авангардни характеристики. Сред тях са малки камери, заместващи традиционните странични огледала, и скрити фарове, "които са скрити под капаци, които се отварят само когато е необходимо", както обяснява той.
"Осветлението е една от характеристиките, които разкриват епохата на един автомобил. Преосмислянето на кръглите фарове и правоъгълните задни светлини би довело до твърде ретро стила", обяснява Ричард. Вместо това, той въведе изцяло нови за Skoda елементи, като например светлинния подпис Tech-loop, който току-що беше представен на света от концептуалния автомобил Skoda Vision O.
Отпред всички необходими сензори и вертикални LED дневни светлини са интегрирани в контрастен черен панел, редом с осветено лого на Skoda. Отзад, самостоятелно осветеното лого се превръща в отличителен централен елемент на задния панел. Модерното лого се появява и върху аеродинамичните капаци на колелата и дори на задните прозорци.
Ричард създава своята модерна визия за легендарния модел, използвайки традиционни методи. Той скицира основните пропорции и форми на хартия, след което усъвършенства целия дизайн дигитално на компютър, където създава и 3D модел на автомобила. Това добавя реализъм към цялата визия. "Skoda 110 R е близо до сърцето ми, особено заради наследството му в моторните спортове", казва Ричард, коментирайки творческия процес. Благодарение на неговата страст, това модерно купе 110 R има душа, точно както оригиналната кола.
Ричард Швец рисува коли като дете
"Произхождам от семейство, където неделите бяха запазени за гледане на Формула 1, а колите винаги бяха част от живота ни", спомня си Рихард Швец за най-ранните си автомобилни вдъхновения. Той започва да рисува коли като дете и никога не спира. В гимназията се фокусира върху продуктовия дизайн, преди да учи в Академията за изящни изкуства, по-специално в катедра "Дизайн" в Братислава, специализирайки в транспортен дизайн. По време на следването си той натрупва безценен опит със стаж в Italdesign в Торино. "Тази възможност означаваше много за мен и ми даде богатство от знания", казва той. След завършване на обучението си, той се присъединява към Skoda Auto през 2023 г. като дизайнер и дигитален моделист, а на следващата година става част от екипа за дигитално моделиране в отдела за дизайн на Skoda.
Серията "Икони получават преобразяване" е почит към легендарните модели от историята на Skoda и празник на креативността на днешните дизайнери. Техните преосмисляния на исторически автомобили са създадени ексклузивно за тази серия и не представляват бъдещи модели на Skoda.
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.