Българин създаде модерна визия за Skoda Favorit в съвременен стил
Дизайнерът на Skoda Auto Людмил Славов е почерпил вдъхновение от богатата история на марката
Хечбекът Skoda Favorit беше ключов автомобил, който помогна на производителя от Млада Болеслав да се насочи към съвременната си идентичност. Въпреки ограничените ресурси и работата зад Желязната завеса, инженерите успяха да създадат атрактивен и висококачествен автомобил, който спечели вниманието по целия свят. Значението на Favorit е признато и от дизайнера Людмил Славов, който, като част от поглед назад към легендарните модели на Skoda, създаде модерна визия за Favorit в съвременния стил на марката.
Вижте съвременната интерпретация на Skoda Favorit >> >> >>
"Задачата за разработване на модерен автомобил, способен да се конкурира със западните модели в кратки срокове, беше успешно изпълнена от инженерния екип, ръководен от г-н Хрдличка. Дори Volkswagen забеляза качествата на Favorit и останалото е история", обяснява Людмил, споделяйки какво го е привлякло към модела.
Хечбекът Skoda Favorit беше представен през 1987 г. Въпреки че е разработен при ограниченията на Източния блок, той се представи добре срещу западните автомобили по отношение на практичност и характеристики на шофиране. Задвижван е от 1,3-литров 4-цилиндров бензинов двигател с мощност от 58 до 63 к.с. в различните версии. В допълнение към хечбека, Skoda произвеждаше и варианта комби, наречен Forman. След няколко актуализации моделът се произвеждаше до 1994 г., когато беше заменен от Felicia.
Отдадеността и интензивността, с които първоначалният екип е работил, вдъхновяват Людмил. "Енергията и усилията, вложени в проекта, ми напомнят за университетските ми дни, когато понякога имах нужда от истински тласък", усмихва се дизайнерът. Задачата да преосмисли Favorit в духа на модерния и солиден съвременен дизайн го поглъща напълно и той прекарва около 120 часа от личното си време в проекта за да създаде модерна интерпретация на легендарния модел Favorit. "Бих искал да благодаря на жена си, че ми даде пространството да направя това", казва Людмил Славов.
Модерен и солиден дизайн от Bertone
Людмил също подхожда с благоговение към оригиналния дизайн - той е създаден от легендарното дизайнерско студио Bertone. "От днешна гледна точка мисля, че Favorit вече е бил един вид Modern Solid (Модерен и солиден). Технически и визуално това е бил опростен автомобил, предназначен за широката публика", обяснява той. Този начин на мислене е отразен в неговите съвременни скици. Неговият Favorit от XXI век е изчистен, семпъл автомобил - компактен и практичен.
Людмил разшири леко оригиналната концепция до кросоувър, а не до чист хечбек. "Исках да актуализирам оригиналната идея за днес, когато различни SUV-ове са популярни - като Skoda Kamiq. Също така си представих новия Favorit като електрическо превозно средство, а по-високата конструкция на каросерията позволява по-добро разположение на батерията в пода", казва той.
Проектирането на съвременната форма на Favorit не беше лесно. "Не исках да използвам съвременни дизайнерски елементи като новата предна част Tech-Deck Face. Това е почит към Favorit, затова изучих оригиналните му детайли и се опитах да ги развия и подобря. Честно казано, опростяването на вече минималистичните форми до съвременния дизайн беше много предизвикателство", признава той.
Резултатът е впечатляваща концепция, която изумява зрителите. Въпреки че скиците на Людмил съдържат емблематични елементи от оригиналния модел, неговият модерен Favorit не изглежда ретро. Отличителната му предна част може да не съответства напълно на днешните лица на Skoda, но тя улавя перфектно философията на Modern Solid.
Приятелски настроен автомобил
Пътят до успешния резултат беше дълъг: "Скицирах много версии, търсех идеалната форма на решетката и фаровете, пробвах различни перспективи и се консултирах много с колеги", казва Людмил. От началото до края той скицира всичко дигитално на таблет, тъй като му е по-лесно да работи с пропорции по този начин. "Почти никога не използвам моливи вече - може би само за първите идеи", добавя той за стила си на работа.
От самото начало визията му за Favorit, преосмислен като кросоувър, имаше балансирани пропорции, подчертаващи практичността. В определен етап той привлича колегата си Дейвид Стингъл, за да помогне за преминаването на концепцията към следващата фаза. "Дейвид проектира в 3D среда за скициране, което беше чудесна следваща стъпка за по-нататъшно развитие", обяснява Людмил.
"Базирахме го на скиците на Людмил. Моята задача беше да придам на автомобила нови обемни пропорции, форми и дизайнерски елементи, така че резултатът да изглежда почти като завършен продукт с модерен солиден израз", казва Дейвид Стингъл за разработката на Favorit от новата ера. Двамата дизайнери запазиха дизайна изчистен и се фокусираха върху това да направят колата достъпна. "Това е удобна кола за ежедневието - компактна, но все пак практична. Това е същността на Favorit", казва Дейвид. "За мен Favorit беше харесвана кола, в която всичко имаше смисъл. В този смисъл беше Simply Clever", добавя Людмил, хвалейки оригинала.
Въпреки че крайният резултат изглежда по-скоро като превозно средство, готово за производство, отколкото ранните скици, Дейвид Стингъл добави много оригинални детайли, които го отличават от по-ранните фази и въвеждат интересни функционални решения. "Вземете например вратите - те са доста уникални. Имат обща дръжка, вградена в каросерията, разделена в центъра, и се отварят в противоположни посоки. Това поддържа дизайна визуално изчистен", описва Дейвид. Друг необичаен детайл са колелата: "Формата им е семпла, вдъхновена от начина, по който скицираме колела, когато не се фокусираме върху дизайна им", отбелязва той.
Хипнотичните фарове са почит към оригинала
Един от най-впечатляващите елементи на концепцията са фаровете, умело препращащи към оригиналния модел. По онова време дори известният дизайнер Бертоне е имал предизвикателство да интегрира основни, предварително разработени фарове, които са били масово произвеждани в Чехословакия по това време. Въпреки размера им, той е трябвало да ги впише в своя дизайнерски език. В този дух Людмил Славов прекарва много време в размисъл как да модернизира този елемент.
Резултатът е хипнотизиращо решение с много тънки модерни LED светлини отпред и отзад. Те са оградени от частично прозрачни капаци, които съответстват на обема на оригиналните светлини на автомобила. "Чрез тези капаци светлината може да проектира различни шарки, които собственикът може да персонализира", казва Людмил. Според Дейвид, капаците на фаровете могат дори да бъдат сгъваеми: "Основно видимата част е за дневни светлини. Когато е необходим класически фар, капакът се сгъва", обяснява той. Фин модерен светлинен щрих е осветеният автомобил в логото на Skoda както отпред, така и отзад на автомобила.
В допълнение към "цивилната" версия, Людмил Славов създава и състезателна концепция, вдъхновена от рали наследството на Favorit. Тя се отличава с изпъкнали брони, изработени от мек на допир материал, които той въвежда на определен етап от разработката, за да препрати към пластмасовите брони на оригиналния Favorit.
Людмил Славов е родом от България
Дизайнерът Людмил Славов е родом от България, но се мести в Чехия с родителите си на 11-годишна възраст и живее там повече от 25 години. Завършва Академията за изкуства, архитектура и дизайн в Прага. По време на стаж в Братислава се запознава с представители на Volkswagen Group. По-късно работи в областта на индустриалния дизайн, транспорта и проектирането на тежки машини, а в крайна сметка се фокусира върху автомобилния дизайн. Той е в дизайнерския отдел на Skoda от 2017 г., като работи като част от екипа по интериорен дизайн.
През 2020 г. създава модерна интерпретация на легендарния Skoda Popular Monte Carlo за серията Icons Reimagined, която настоящата серия продължава. Людмил е страстен колоездач и се опитва да прекарва колкото е възможно повече от свободното си време със семейството си. Обича и архитектурата, но намира най-голямото си творческо вдъхновение в музиката.
Дейвид Стингъл развива интерес към 3D моделирането
На 24 години, екстериорният дизайнер Дейвид Стингъл в момента завършва обучението си по дизайн в Академията за изкуства, архитектура и дизайн в Прага. Започва да работи в областта на дизайна на 15-годишна възраст, първоначално на свободна практика като продуктов дизайнер. Бързо развива силен интерес към 3D моделирането, което води до настоящата му позиция - сега е във втората му година в дигиталното дизайнерско студио на Skoda Auto. "Това е първият ми опит да работя директно за производител на автомобили. Обичам колите и дизайна, така че тази работа е сбъдването на мечтите ми", казва той. Що се отнася до творческото му вдъхновение, той добавя: "Обичам добрите истории. За мен дизайнът е като една велика история, превърната в материална".
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.