Сглобяването на тестовите превозни средства, задвижвани с водород, се извършва в Центъра за научни изследвания и иновации (FIZ) в Гархинг, северно от Мюнхен.

Това е първият високопроходим спортен автомобил (SUV), оборудван с технологията за водородни горивни клетки, който вече е преминал през интензивна тестова програма.

BMW iX5 ще бъде представен от пролетта на 2023 г. в някои региони като пример, че е възможно да се движим с автомобил, който не отделя вредни емисии от въглероден диоксид в атмосферата.

"Водородът е универсален енергиен източник, който играе ключова роля в процеса на постигане на климатична неутралност", отбелязва Франк Вебер, член на управителния съвет на BMW и ръководител на отдела за развойна дейност на корпорацията. "Убедени сме, че в бъдеще водородът ще играе много по-съществена роля за нашата мобилност".

BMW разглежда своята технология за водородни горивни клетки като полезна допълнителна алтернатива на стандартните електрически автомобили. Това важи особено за клиенти на корпорацията от региони, в които все още липсват достатъчно зарядни станции за електромобили.

Горивната клетка генерира електрическа енергия посредством химическа реакция. Тя не се изтощава и не изисква презареждане, пише ДПА и допълва, че водородът може да бъде използван и при класическите двигатели с вътрешно горене. 

Заводът на BMW в САЩ доставя базовите автомобили за "водородния" модел, който е разработен върху платформата на BMW X5. Те са оборудвани с нова подова конструкция, която дава възможност да бъдат монтирани два водородни резервоара.

Специфичните за този модел 12-волтови и 400-волтови електрически системи, високоефективната батерия, електрическият двигател и горивната клетка се интегрират при сглобяването на колата към стандартните автомобилни части.

Електрическият двигател на модела е базиран на технологията BMW eDrive от пето поколение, която се използва и при електрическите, и при plug-in хибридните модели на BMW.

Почти сигурно е, че предстои по-масовото използване на камиони и автобуси, задвижвани чрез водород, но на фона на недостига на енергия и растящите цени на електроенергията, е все по-вероятно прилагането на този вид гориво и при автомобилите за лично ползване, отбелязва ДПА.