Макар и претъпкани с коли, големите пътни артерии на Лос Анджелис скоро ще станат значително по-чисти: нов пакет от мерки, обявен от кмета Ерик Гарсети, предвижда 100% от колите по градските пътища да са нулевоемисийни не по-късно от 2050 г., предава GreenTech.

Администрацията на Гарсети е разработила детайлни планове за радикална промяна на местната автомобилна култура и модернизиране на сградите в града, които – взети заедно – съставляват три четвърти от емисиите на Лос Анджелис.

Нормата се основава на предходния план за устойчивост от 2015 г., но предвижда градът да увеличи процента на превозните средства с нулеви емисии от 1,4% през 2018 г. до 25% през 2025 г., после до цели 80% през 2035 г. и най-сетне до 100% към 2050 г. Заедно с това кметството възнамерява да увеличи броя на публично достъпните зарядни устройства за електрически превозни средства от 2 100 на 28 000.

Разширяването на масовия транспорт пък цели да намали броя на километрите, изминати с частни коли. При това има точна мярка колко точно трябва да намалее возенето с личен автомобил: с 2000 мили по-малко на година за средностатистическия шофьор – за периода до 2030 г.

Как ще стане това? Гарсети подготвя регионална кампания, която да започне през 2021 г., за да се насърчи споделянето на автомобили и да вдъхнови жителите да ходят колкото е възможно повече пеш, като за целта общината ще направи пътищата по-безопасни и ще насърчава пешеходството. Планът също така предвижда разширяване на метрото и леката градска железница.

До 2028 г. всеки жител трябва да има достъп до „висококачествени възможности за мобилност в рамките на 10 минути пеша от дома“. Всички автобуси ще бъдат електрически до 2030 г., твърди планът.

Гарсети казва, че е наясно, че планът му трябва да се изправи срещу опозицията, но говори шеговито за своите опоненти, които „обичат начина, по който се мъчат в своите коли, возейки се само по един, натъпкани в графика, потънали в парите на бензиновите изпарения“.

Кметът също така обеща да преоборудва целия сграден фонд с нулевоемисийни технологии до 2050 г., като постигне въглеродна неутралност до 2030 г.