В американския град Сейнт Луис двама програмисти показаха колко уязвима е електрониката на автомобила, като поеха дистанционно управлението на движещ се Jeep Cherokee, съобщи сп. Wired, цитирано от БТА.

ВИДЕО >>

Опитът е извършен с демонстрационна цел от бившия компютърен специалист на Агенцията за национална сигурност на САЩ Чарли Милър, който сега работи за Twitter и от шефа на отдела за автомобилна безопасност на компанията IOActive Крис Валасек.

Валасек е показал на журналисти на изданието, че заедно с Милър могат да поемат контрола върху управлението на движещ се Jeep Cherokee. По време на теста Милър и Валасек са се намирали на разстояние от няколко километра един от друг.

Милър е включвал климатика и чистачките и е усилил на максимум радиото.

Показал е, че при желание може да спре двигателя, да заключи автомобила и дори да блокира спирачната система.

"Джипът се движеше със скорост от около 110 км/ч, когато внезапно климатикът се включи на пълна мощност, радиото превключи на местна хип-хоп станция и отказа да се изключи. След това заработиха чистачките на предното стъкло, полято с течност за почистване. Накрая на монитора на бордовия компютър се появи лицето на хакера", пише участвалият в експеримента журналист на изданието.

Милър и Валасек са пояснили, че организират тази хакерска атака, за да информират потребителите за уязвимостта на автомобилната електроника.

"Стотици хиляди машини на пътя нямат достатъчна защита" - е подчертал Милър. Това не е първата демонстрация от подобен род.

През 2013 г. двамата програмисти са блокирали спирачките, разкопчали предпазните колани и са поели управлението на волана. Но тогава хакерите са били на задната седалка и са подавали командите с лаптоп.

Изданието пише, че демонстрацията е била възможна, тъй като на практика всички производители на автомобили се опитват "да ги превърнат в смартфони".

Стотици хиляди коли в САЩ днес са свързани с интернет, а шофьорите използват навигационни приложения, звънят по телефона и т.н. В случая е било хакнато едно такова приложение, чрез което специалистите са влезли в бордовия компютър на автомобила.

Експерти са изчислили, че сега по този начин може да се поеме управлението на 471 000 автомобила по пътищата и призовават да се вземат спешни мерки за решаването на проблема.