През лятото на 2023 година Renault представи Rafale - кросоувър с формата на купе, който стана флагман в гамата на на марката. Година по-късно френският кросоувър беше пуснат на пазара и дори се конкурира с някои базови модели на премиум марките. Досега обаче Rafale се предлагаше само във версията E-Tech Hybrid, като самозареждащ се хибрид с мощност 200 к.с. и задвижване на предните колела, която не можеше да впечатли потребителите на по-спортния стил на шофиране.

Преди броени дни Renault направи пазарен рестарт на Rafale и пусна на пазара новия по-мощен модел, който е зареждащ се в мрежата plug-in хибрид със задвижване на четирите колела. Този автомобил има всички шансове да привлече клиенти от германските премиум марки.

Вижте в детайли новото Renault Rafale E-Tech 4x4 300  >>  >>  >>

Новото Renault Rafale носи обозначението E-Tech 4x4 300, което означава, че колата получава задвижване на четирите колела и мощността е увеличена до 300 к.с. Тази комбинация прави кросоувъра осезателно по-бърз и по-динамичен. Френската компания Renault се надява, че новата plug-in хибридна версия на Rafale ще се окаже по-привлекателна за потребителите, тъй като се доближава още повече до своите конкуренти от премиум сегмента.

Но освен като задвижване и динамика, новото Renault Rafale E-Tech 4x4 300 се доближава до премиум моделите и по цена, която започва от 101 990 лева. Само за първите 50 закупени автомобила у нас е обявена специална цена от 86 692 лева за нивото Techno Esprit Alpine, а топнивото Аtelier Alpine започва от 94 342 лева, докато стандартната му цена е 110 990 лева. За да разберете дали сте между първите 50 клиенти, трябва да посетите дилърство на Renault, каквито има във всички големи градове в България, а в София дори са три.

Снимка: Светослав Ханджийски

Новото Renault Rafale E-Tech 4x4 300 не се различава от хибридната версия с 200 к.с., която ви представихме през миналата година. Единствената разлика се отнася до наличните нива на оборудване, тъй като не можете да получите по-мощният Rafale в базово ниво на оборудване, а всички са с марката Alpine - Techno Esprit Alpine и Аtelier Alpine. Също така само за топнивото на Rafale се предлага като опция сатениран син цвят Summit с черен покрив, който струва още 4000 лева.

В най-високото ниво на оборудване Аtelier Alpine, към специалните сатенирани бои на каросерията, получавате матрични LED фарове, лъскав черен заден спойлер, ексклузивни 21-инчови джанти, по-динамична настройка на шасито и окачване с променлива твърдост, което реагира към информацията, събрана от камера, сканираща пътя на няколко метра пред колата в търсене на дупки или други неравности.

Снимка: Светослав Ханджийски

За задвижването новото Renault Rafale E-Tech 4x4 300 използва същия 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател като стандартния Rafale, макар и с някои модификации, като използването на по-голям турбокомпресор за да стане по-мощен, като сега мощността е увеличена до 150 к.с., а въртящият момент е 230 Нм. Все още има сложна многорежимна автоматична скоростна кутия с вграден електромотор с 34 к.с., предназначен да генерира ток.

Може да се движи само на ток повече от 100 км

Бензиновият двигател се поддържа от два различни електромотора, всеки с определена функция. Първият с мощност 68 к.с. и 205 Нм задвижва предната ос, а вторият със 136 к.с. и 200 Нм задвижва задната ос. Така сумарната мощност на бензиновия двигател и електромоторите достига 300 к.с., благодарение на което получавате по-бърза кола със задвижване на четирите колела, а комбинацията прави Rafale E-Tech 4x4 300 забележимо по-динамичен.

Снимка: Светослав Ханджийски

За захранването на електромоторите под пода на автомобила е поставена литиево-йонна батерия с капацитет от 22 кВтч, която позволява средна автономия в цикъла WLTP от 105 км, което от своя страна се превръща в среден разход на гориво от 0,5 до 0,7 л/100 км при напълно заредена батерия, което гарантира ултраниски емисии на CO2 от 12 до 15 г/км.

Колата може да се движи само на електрическа енергия повече от 100 км, което ще бъде достатъчно за ежедневната работа на повечето хора, без нито веднъж да използват бензинов двигател. Батерията може да се зарежда с променлив ток при мощност от 7,4 кВт, така че за преминаване от 0 до 80% са необходими 2 часа, а за пълно зареждане от 0 до 100% - около 3 часа.

Снимка: Светослав Ханджийски

Въпреки добавянето на нови компоненти, капацитетът на резервоара за гориво от 55 литра се запазва. Ако можете да зареждате батерията редовно у дома, може изобщо да не изгорите много гориво, освен ако не тръгнете на по-дълго шофиране. И дори да го направите, консумацията не е плашеща, благодарение на ефективността на системата, След изтощаване на батерията средният разход на бензин е 5,8 л/100 км. Компанията Renault обявява пълна автономност от 1000 км.

По всяко време пълната апаратура на най-мощния Rafale ви информира за двете автономности на автомобила, тоест електрическа и бензинова. Когато караме в хибриден режим, дори когато батерията се изчерпи, колата продължава да работи ефективно, тъй като системата за възстановяване на енергия генерира електричество, което веднага се използва за поддържане на бензиновия двигател, който почти никога не работи сам.

Спринтира от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди

Още при потеглянето забелязвам, че по подразбиране е активирана програмата Hybrid на задвижващата система, докато от режимите на системата Multi-Sense колата е на Comfort, при който са достъпни 250 к.с. В този режим Rafale активира камера, която сканира пътя отпред и съответно настройва окачването, което позволява на колата да се приспособи към повърхността. Системата успява леко да омекоти окачването, така че преминаването през неравности, дупки и, шахти се усеща по-приемливо.

Снимка: Светослав Ханджийски

Бързам да превключа в режим Sport и да се насладя на цялата мощност от 300 к.с. Колата определено се втурва напред, като се чувства по-стабилно контролирана и има повече тежест на кормилното управление. Пълната мощност от 300 к.с. позволява да спринтирате от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди и да извършвате бързи и безопасни маневри за изпреварване, тъй като ускорението от 80 до 120 км/ч става за точно 4 секунди.

Освен това, когато ускорите напълно извън бавните завои, цялата мощност се прехвърля към земята по подреден и плавен начин и не забелязвате досадно поднасяне, дори ако едно от колелата премине през мокра или чакълеста повърхност в този момент. Силата на Rafale E-Tech 4x4 изглежда много добре опитомена, така че можете да се забавлявате приятно, докато системата решава кои задвижващи агрегати да използва, за да осигури необходимата мощност.

Снимка: Светослав Ханджийски

Още след първите няколко километра от маршрута по Подбалканския път вече съм убеден, че Renault Rafale E-Tech 4x4 с 300 к.с. е много по-бърз от своя хибриден брат с предно предаване и с 200 к.с. Системата 4Control за управление на четирите колела тук е стандартна и нейните предимства изпъкват от една страна при маневриране в тесните улици на големия град, а от друга страна - в завоите по планински път.

Задвижване само с електрическите мотори

След няколко километра избирам режим Eco, при който са налични максимум 185 к.с., които също ви позволяват да се движите пъргаво в града и по равни пътища, макар и без толкова много импулс при всяко ускорение или при изпреварване, както в режима Sport, който е подходящ за планински пътища и магистрали.

Снимка: Светослав Ханджийски

И тъй като искам да опитам всичко, превключвам на програмата Electric, което означава задвижване само с електрическите мотори. Очевидно те са напълно достатъчни за да задвижат колата с тегло над 2 тона, тъй като в нея сме двама човека. В режим Sport с максимум 160 к.с. можете да шофирате в почти пълна тишина с пъргаво темпо.

В този момент Rafale става напълно електрически SUV и въпреки че ускорението не е светкавично, можете лесно да се справите с трафика. Ако превключим на режими Comfort, Snow или Eco, когато все още сме в програмата Electric, тогава мощността пада до максимум 136 к.с. и това е напълно достатъчно за движение на големия SUV в планински райони, в града или на равни пътища.

Снимка: Светослав Ханджийски

Има и програма за пестене на батерията, което позволява да спестите съществуващата енергия в батерията за по-късна употреба, например в града. Ако изберете E-Save, можете да запазите съществуващата електроенергия между 25% и 90%. Въпреки мощността си от 300 к.с., Rafale E-Tech 4x4 има максимална скорост от 180 км/ч, което е повече от достатъчно, като се имат предвид нашите ограничения.

Четири задвижващи колела за оптимално сцепление

Четирите задвижващи колела са готови да работят постоянно, за да осигурят оптимално сцепление, като могат незабавно да променят разпределението на тягата изцяло към предните колела или изцяло към задните колела, в зависимост от параметрите, избрани от водача, вида на шофиране и условията на движение. Въпреки това системата дава приоритет на предното задвижване до 70 км/ч, освен ако не се усети загуба на сцепление. В режим Snow, системата разпределя въртящия момент по равно между двете оси.

Снимка: Светослав Ханджийски

Новото Renault Rafale E-Tech 4x4 300 се оформя като безспорен флагман на марката засега, който се отличава не само с производителност, ефективност или динамика, мощни спирачки, бързо и прецизно управление, добре балансирано окачване, но и изпълнява ролята си на семеен SUV. Интериорът му се отличава с простора на пет седалки, тъй като вторият ред има много място по дължина, ширина и дори височина. Сгъваемият заден централен подлакътник формира две удобни седалки на втория ред.

Снимка: Светослав Ханджийски

Интериорният дизайн е модерен и функционален, доминиран от големия 12,3-инчов инструментален екран на приборите, съединен в един блок с 12-инчовия централен сензорен дисплей на мултимедийната система. Гледайки напред към пътя, ще видите и трети екран, който е проекционният Head-up дисплей с диагонал от 9,3 инча. Качеството се възприема като на автомобил от премиум сегмента с прецизна сглобка, приятни на допир и изглед материали. Багажникът е лесно достъпен през широкия заден капак, като обемът му варира от 539 литра до 1826 литра със сгънати задни облегалки.

Технически характеристики

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Размери

Дължина: 4710 мм

Широчина: 1866 мм

Височина: 1613 мм

Междуосие: 2738 мм

Собствено тегло: 1934 кг

Обем на резервоара: 55 литра

Двигател

Тип: 3-цилиндров бензинов с турбокомпресор + три електромотора

Работен обем: 1199 куб. см

Батерия: литиево-йонна с брутен капацитет 22 кВтч

Максимална системна мощност: 300 к.с. при 4500 об/мин

Максимален системен въртящ момент: 230 Нм при 1750 об/мин

Скоростна кутия: автоматична многорежимна Multimode

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 6,4 секунди

Среден разход на бензин: 0,5/0,7 л/100 км

Емисии на СО2: 12/15 г/км

Автономен пробег на ток: 96/105 км

Цена на модела с ДДС: от 110 990 лева (Techno Esprit Alpine)