Тази година на 14 юли - националния празник на Франция, президентът на републиката Еманюел Макрон отиде на традиционния военен парад от Елисейския дворец до Авеню де Фридланд на борда на новото Renault Rafale. Това събитие отбелязва завръщането на Renault в президентския гараж и продължи дългата традиция, започнала преди повече от век.

Вижте много снимки на новото Renault Rafale  >>  >>  >>

Президентството на Франция избра за свой официален автомобил Renault Rafale, който е най-новото попълнение на марката в D-сегмента. Новият служебен автомобил на държавния глава е получил специфични модификации, отговарящи на изискванията на президентската функция. Президентското Renault Rafale се отличава с тъмносин цвят на каросерията Nocturne, решетка, украсена с трицветното френско знаме, подвижни държачи за флагове, както и специални светлини в синьо и червено.

Носи името на самолет с двигател на Renault

Новото Renault Rafale отваря нова ера в дизайна на марката с визионерски, елегантен и смел стилистичен език. Това е първият модел, проектиран от новия дизайнерски екип на Renault с ръководител Жил Видал, който инициира новия фирмен стил на марката. Името на новия модел е вдъхновено от самолета Caudron Rafale, който е бил оборудван с двигател на Renault с въздушно охлаждане и през 1934 г. достига скорост от 445 км/ч.

Елегантният кросоувър Renault Rafale е изцяло нов модел във френската гама и като флагман демонстрира повечето от новостите в следващите модели. Автомобилът използва платформата CMF-CD на групата Renault, която вече е позната в други модели от Алианса. Това е второто SUV-купе от портфолиото на Renault, като може да се поръчва като пълен хибрид, а след време и като plug-in хибрид. Въпреки че е SUV и се превръща във флагман в гамата на марката, цената му започва от 83 990 лева за нивото Techno с добро оборудване.

Изпъква с новия дизайн на Жил Видал, който дойде от Peugeot

Дизайнерският екип на Жил Видал е постигнал целта си, защото безспорно Rafale е красива кола, с линии, които подчертават нейната елегантност. Дизайнът на Renault Rafale е много различен от представения преди две години кросоувър Austral. Той няма никакви общи черти, а дори напротив. Новото Renault Rafale по-скоро прилича на модел на Peugeot, но затова има логично обяснение.

Снимка: Любомир Асенов

Новото Renault Rafale е първият модел, проектиран изцяло от Жил Видал, ръководител на дизайна на Renault и бивш дизайнер на Peugeot. Той започва работата си по Rafale през есента на 2020 година, само няколко месеца след пристигането си в Renault. Ако направим паралел между старите творения на Жил Видал и новото Renault Rafale, ще видим поразяващи прилики с предишното Peugeot 3008 в предната част, както и с Peugeot 408 в профила и задната част на каросерията.

SUV-купе с матрични фарове и наклонено задно стъкло

Новото Renault Rafale е дълго 4,71 метра, широко е 1,87 метра, високо е 1,61 метра, а междуосието му е 2,74 метра. Наклоненото задно стъкло на това SUV-купе под ъгъл 17 градуса е позволило на дизайнерите да спестят поставянето на задна чистачка. Спойлерът в продължението на покрива е извит по средата, за да подобри циркулацията на въздушния поток. Формата му много напомня на котешките уши на Peugeot 408. Новият Rafale използва свежия дизайн на предната решетка и нови матрични LED светлини, с които се сдоби наскоро обновеното Renault Clio.

Снимка: Любомир Асенов

Матричните LED фарове значително повишават видимостта при пътуване през нощта. Оригиналната радиаторна решетка на новия Rafale е съставена от множество малки ромбове, които създават триизмерна визия около емблемата. Новото SUV-купе се предлага основното ниво на оборудване Techno и във високото Esprit Alpine. За новия Rafale се предлага в пет екстериорни цвята - огненочервен, черен и шистовосив, включително два нови - сатенено перленобял и ярко син Alpine.

Три екрана дават пълна информация на водача

Сядайки зад волана на новото Renault Rafale се озовавам в кокпит, познат от Austral и Megane Electric. Пред погледа на водача е позиционирано 12,3-инчовото инструментално табло, съединено в един блок с 12-инчовия централен сензорен дисплей за информационно-развлекателната система с вертикално оформление на таблет. Гледайки напред към пътя, ще видите и трети екран, който е проекционният Head-up дисплей с диагонал от 9,3 инча. Операционната система на OpenR Link е Android Automotive, като включва и функцията FOTA за актуализация онлайн.

Снимка: Любомир Асенов

Системата може да предостави информация за поддръжката на автомобила и степента на износване на някои компоненти, което е много полезно за водача. Освен това операционната система има редица функции, подпомагани от изкуствен интелект. Например, колата може да ви препоръча да изключите климатика, ако шофирате с отворен прозорец, или да включите климатика, ако в колата е твърде горещо. Вътрешното осветление създава релаксираща атмосфера, като цветът му се настройва автоматично на всеки 30 минути въз основа на биологичния часовник и времето, като през деня свети в студени цветове, а през нощта в топли цветове.

Без кожа и материали от животински произход в интериора

При първия контакт с тестваното Renault Rafale във високото ниво на оборудване Esprit Alpine нещата са много добри. Новото SUV-купе се позиционира редом с премиум модели като например BMW X4 най-вече като качество на материалите в интериора и начина, по който се чувствах в колата. Спортните предни седалки са красиви и имат отлични странични опори. Изисканият външен вид се подчертава от трицветните шевове на тази версия на тапицерията.

Снимка: Любомир Асенов

В интериора на новия Rafale вече няма материали от животински произход като кожа, а вместо нея има зърнеста материя, която е по-приятна на допир от кожата. Интериорът от алкантара е екологичен и над 60% може да се рециклира. На арматурното табло във версията Esprit Alpine са използвани пресовано корково дърво и глинести шисти с много фин пясък. И двата материала имат качеството да не отразяват светлината, което през твърде слънчевите дни на теста беше още един малък детайл, който внесе комфорт на борда. Като цяло съм приятно изненадан, тъй като не очаквах Rafale да предложи толкова хомогенен интериор по отношение на дизайн, покритие и материали.

Огромно пространство на задните седалки

Вероятно в новото Renault Rafale се побират 5 човека, но ако в колата се вози президентът Макрон, едва ли ще има повече от трима пътници. Предполага се, че държавният глава пътува отзад, където наистина е много удобно. Вътрешната широчина на салона е почти 1,50 метра, което е значително пространство. Дългото 2,74 метра междуосие също спомага за увеличаване на предлаганото пространство за пътниците отзад.

Снимка: Тони Тончев

След като регулирах седалката на водача за правилна позиция за шофиране при моя ръст от 1,75 метра, на задната седалка остана огромно място както за коленете, така и за главата на пътника, висок 1,95 метра. Според френски медии, Еманюел Макрон е висок около 1,70 метра, така че явно наистина се чувства много удобно на задната седалка.

Въпреки че линията на покрива е скосена назад, тя не отнема от пространството за главата, а средният тунел е дискретен и не разделя седалките. В средата на облегалката също е интегриран широк подлакътник. Той включва едновременно място за съхранение и държач за чаши, но също така и регулируем държач за мобилни телефони или таблети.

Снимка: Любомир Асенов

Най-голямата атракция в салона на новото Renault Rafale е огромния панорамен стъклен покрив Solarbay за версията Esprit Alpine с размери 1,47 метра на 1,12 метра, който може да бъде напълно прозрачен или непрозрачен, както и комбинация от двете между предната и задната част в общо четири конфигурации. Стъкленият таван Solarbay използва многослойна ламинирана структура, която може да бъде направена непрозрачна или прозрачна. При гасене на двигателя покривът става непрозрачен, а при стартиране на колата, той се връща към последната избрана настройка. В непрозрачен режим покривът се справя много добре и предпазва интериора от светлина и топлина.

Снимка: Любомир Асенов

Впечатляващ обем на багажника от 627 литра

Новото Renault Rafale изумява и с огромния си багажник, чийто обем е цели 627 литра. При сгъване на задната седалка се получава място за съхранение от 1910 литра до тавана. Джобовете на вратите са с приличен обем, като прави приятно впечатление, че са подплатени, което допринася за усещането за качество. В оборудването Esprit Alpine те са покрити със син материал, който също помага много за идентифициране на предметите в джоба.

Снимка: Тони Тончев

Между предните седалки има комфортен подлакътник в централния тунел, който съдържа място за съхранение, плъзгащата се повърхност, която включва зоната за индукционно зареждане на смартфони, две поставки за напитки плюс още едно място за съхранение в основата на централната конзола и класическата жабка. В новото Renault Rafale може да се съхранява почти всичко, което искате като шофьор, а в зоната на средния тунел има и бърз достъп.

Пълен хибрид със системна мощност от 200 конски сили

В началото Renault Rafale се предлага само във версията E-Tech full hybrid 200. Това е пълен или пълноценен хибрид с 1,2-литров 3-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който развива 130 к.с. при 4500 об/мин и въртящ момент от 205 Нм от 1750 об/мин. Към него е добавен електрически мотор, който развива 68 к.с. и 205 Нм, плюс стартер/генератор с 25 к.с. и 50 Нм. Общо хибридната система може да се похвали с мощност от 200 к.с.

Снимка: Тони Тончев

Батерията е с капацитет 2 кВтч. Многорежимната автоматична скоростна кутия, разработена по технологията на Формула 1, съчетава две предавки за главния електрически мотор и четири за двигателя с вътрешно горене. След това агрегатите обединяват своите ресурси в 15 различни работни възможности. Тестовият маршрут беше предимно извънградски, като през повечето време включваше магистрала и скоростен път.

При спокойно каране средният разход беше 6,2 л/100 км, но при динамично темпо и скорост близо до ограничението, Rafale харчи средно 7,3 литра на 100 км. Ако шофирате по междуселищен път с около 90 км/ч, разходът е едва 5,4 л/100 км. Официално в техническите характеристики пише, че колата има среден разход от 4,7 л/100 км, което е постижимо в града, където хибридът се движи през по-голямата част от времето само на електричество, така че с 55-литровия резервоар можете да разчитате на автономност от 1100 км.

Снимка: Тони Тончев

Завиващи задни колела подобряват маневреността

В града от голяма полза е системата 4Control Advanced. Това е една от най-приятните системи, които включват и управление на задния мост. При ниски скорости задната ос завива срещу предната до ъгъл от 5 градуса, а при високи скорости завива в същата посока като предната ос до един градус. Благодарение на системата 4Control Advanced, радиусът на завой е едва 10,4 метра, което прави маневрирането с Rafale лесно в градски условия.

Снимка: Любомир Асенов

Наред с плавния режим на работа на системата 4Control Advanced, за пълното завиване от ляво надясно са необходими малко над два оборота на волана. Късото кормилно предаване води до по-малко въртене на волана при завиване. Като автомобил с минимална маса от 1653 кг, окачването оставя чувство за стабилност, особено когато преминавате през малки неравности при ниска скорост. Настройката на окачването и обратната връзка, идваща от него, допринасят за комфортно возене, въпреки 20-инчовите джанти с нисокопрофилни гуми с размер 245/45 R20.

Снимка: Любомир Асенов

Ако използвате регенеративно спиране, за да намалите скоростта при определени завои, успявате да поддържате батерията с достатъчно ниво на заряд, за да получавате още сила от електрическия мотор при ускоряване. Тягата от 205 Нм на излизане от завои се усеща доста динамично. Като цяло многорежимната скоростна кутия се справя добре при ускорение, въпреки че спринтът от 0 до 100 км/ч отнема почти 9 секунди. Затова от Renault обявяват два допълнителни показателя за еластичност в режим Sport - от 50 до 80 км/ч за 3,4 секунди и от 80 до 120 км/ч за 5,6 секунди, благодарение на което изпреварванията стават бързо и лесно.

Стабилен в завоите с директно управление

На планински път със завои новото Renault Rafale демонстрира шаси с динамична ориентация. Това не е спортна кола, но се усеща по-стабилна от другите кросоувъри на марката и всъщност не се наклонява осезаемо в завоите. Кормилното управление също се усеща директно, което винаги дава по-добро усещане при динамично темпо на шофиране. Хибридната система е най-ефективна при дозирано подаване на газта.

Снимка: Любомир Асенов

Движението е гладко, двигателят не вдига рязко обороти и не е шумен, а смяната на предавките не се забелязва. При рязко ускорение разбирате, че това не е 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател, съчетан с 8-степенен автоматик, какъвто има в BMW X4 xDrive 20i например. Нивото на шумоизолация при Renault Rafale е прилично, макар че може още да се подобри, тъй като Rafale е алтернатива на премиум SUV-купето.

Новото Renault Rafale е оборудвано с 32 усъвършенствани асистиращи системи, групирани в три категории: шофиране, безопасност и паркиране. Най-впечатляваща е системата Safety Coach, която е стандартно оборудване и която започва да ви предлага да приемете по-спокоен стил на шофиране, ако засече агресия зад волана.

Флагманът на Renault на цени от 84 000 до 110 000 лева

Новото Renault Rafale вече може да се поръча в България. За момента се предлага само пълна хибридна версия с мощност 200 к.с. и задвижване на предните колела. Базовата цена е 83 990 лева за оборудването Techno. Бих избрал версията Esprit Alpine, която има начална цена от 91 990 лева само поради простия факт, че идва стандартно със системата 4Control Advanced. При добавяне на повечето опции, цената може да надхвърли 110 000 лева.

Снимка: Любомир Асенов

Ако изберете Renault Rafale, това не означава, че правите компромиси по отношение на дизайна, пространството или ергономията. Тази кола има сериозни предимства, когато става въпрос за семейно ползване от 4 човека. В същото време е адресирана до хората, които ценят комфорта на пътя, но не се нуждаят от повече мощност, защото са убедени, че динамичното шофиране винаги крие повече рискове за безопасността.

И все пак ако искате повече динамика, изчакайте до края на годината, когато Renault ще добави версията Rafale E-Tech 4x4 300 с мощност 300 к.с., за да достави още по-голямо удоволствие от шофирането. Тя ще се предлага с допълнителен електромотор на задната ос и ще има зареждаща се в контакта батерия, с която кросоувърът може да изминава до 100 км само на ток.

Технически характеристики

Renault Rafale E-tech full hybrid 200

Размери

Дължина: 4710 мм

Широчина: 1866 мм

Височина: 1613 мм

Междуосие: 2738 мм

Собствено тегло: 1653 кг

Обем на резервоара: 55 литра

Двигател

Тип: 3-цилиндров бензинов с турбокомпресор + два електромотора

Работен обем: 1199 куб.см

Максимална системна мощност: 200 к.с.

Максимален системен въртящ момент: 205 Нм

Скоростна кутия: автоматична многорежимна Multimode

Задвижване на колелата: предно

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 8,9 секунди

Среден разход: 4,7 л/100 км

Емисии на СО2: 105 г/км

Цена на модела с ДДС: от 83 990 лева (Techno)