Германската марка Opel отбеляза 50 години от премиерата на моделите Ascona B и Manta B. Второто поколение на моделите дебютира през лятото на 1975 г., като Ascona B и Manta B са представени на автосалона IAA във Франкфурт, споделяйки обща техническа основа, но с различен характер и насочени към различни клиентски групи. Спортните версии на тези модели впечатлиха още повече и постигнаха международен успех.

Вижте галерията със снимки на Opel Ascona B и Manta B  >>  >>  >>

Двата спортни и комфортни модела Opel Ascona B и Manta B стават любимци на публиката и доказват, че понякога продълженията могат да са дори по-добри от оригиналите, като продължават успеха на първото поколение.

Opel стартира производството на коли преди 125 години

Преди 50 години клиентите откриваха в Opel най-важните качества за един автомобил - спортен дизайн, динамично поведение на пътя и в същото време просторно купе, за да бъде идеален семеен автомобил. Тези качества с фокус върху комфортното пътуване и максималната ефективност, дори понякога раздвояваха клиентите при избора - Opel Ascona или Opel Manta.

Смяна на поколенията през 1975 година

Първото поколение на Ascona и Manta положи основите за успеха на двата модела на Opel. Представена през 1970 г. като новият "среден клас" на Opel, Ascona A запълни празнината между Kadett и Rekord. Същата година дебютира и първият Opel Manta A, с характерното лого с морската манта, който се превърна в класика. И двата модела с балансирания си дизайн бързо печелят сърцата на стотици хиляди купувачи.

Opel Manta B и Opel Ascona B

Снимка: Opel

През 1975 г. на пазара се появява второто поколение. Новата Ascona B е видимо по-просторна от предшественика си. Каросерията е с около 20 см по-дълга и с 4 см по-широка, междуосието също нараства с почти 9 см. Всичко това подобрява комфорта, има повече място за краката и раменете, както и удобни седалки от пяна с отлична и странична опора и бавна амортизация. Новото предно окачване подобрява поведението на пътя и комфорта при пътуване.

Удълженото междуосие, по-широките следи отпред и отзад и по-дългият ход на пружините осигуряват балансирано и сигурно управление на последната Ascona със задно предаване. Инженерите и дизайнерите на Opel още тогава знаят как да се фокусират върху важните неща. По-гладката и функционална дизайнерска линия на второто поколение Ascona го доказва.

Opel Ascona B

Снимка: Opel

Ефективността също е на високо ниво, тъй като въпреки увеличената челна площ, въздушното съпротивление и разходът на гориво са намалени. Същото важи и за шумовете от вятъра, които са намалени, благодарение на аеродинамичните подобрения. По-ниската странична линия и около 20% по-голяма стъклена площ допринасят за по-добро усещане за простор и отлична видимост и съответно по-висока безопасност.

Opel Manta B

Снимка: Opel

Новият Opel Manta B е базиран на същата техническа платформа като Ascona B, но оформен като спортно купе. Моделът също дебютира във Франкфурт през 1975 г. Новата Manta B е необичайна за класа си по онова време, като съчетава отлична динамика и управляемост с икономичност и място за до петима човека. Второто поколение Manta се отличава със своята издължена силуетна линия, нисък преден капак, щедро остъкляване и големи правоъгълни фарове. Стандартно е включен и интегриран ролбар за по-висока пасивна безопасност.

Създадени за спорт: Opel Manta GT/E, Ascona 400 и Manta 400

Популярността на Opel Ascona B и Opel Manta B се дължи и на множеството им варианти, включително и спортни. Например, Manta Berlinetta предлага елегантна велурена тапицерия, спортни джанти и спортен волан за луксозен спортен дух. През 1975 г. Opel представя Manta GT/E като колекционерски автомобил с динамика и спортен чар. Моделът изпълнява обещанията си с матово черен капак, почти изцяло без хром, спортен волан с метални спици и пълен набор от уреди - от оборотомер до волтметър и манометър.

Opel Manta B GT/E

Снимка: Opel

По-твърдото окачване и директното управление също радват феновете. Автомобилни тестери тогава отбелязват, че GT/E с мощност 77 кВт (105 к.с.) и максимална скорост 185 км/ч се равнява или надминава конкуренти с номинално по-висока мощност. Но едно специално число кара сърцата на моторспорт феновете да бият по-бързо - 400. Още през 70-те години на миналия век Opel Ascona бележи успехи в международните ралита. През 1974 г. Валтер Рьорл и Йохен Бергер печелят Европейския рали шампионат с Opel Ascona A, следван от шест национални титли.

Opel Ascona 400

Снимка: Opel

Върхът за Opel идва през 1979 г. с Opel Ascona 400, задвижван от 2,4-литров 4-цилиндров двигател DOHC с мощност 106 кВт (144 к.с.), дискови спирачки отзад и 5-степенна механична трансмисия, той служи като база за рали версия с 191 кВт (260 к.с.), с която Рьорл печели световната титла през 1982 г. Състезателният Opel Ascona 400 Group 4 става последният автомобил със задно предаване, който печели Световния рали шампионат. След това числото 400 преминава към Opel Manta.

Opel Manta B 400

Снимка: Opel

През 1981 г. Opel представя Manta 400 в Женева и във Франкфурт като наследник на Ascona 400. Версията с 2,4-литров 4-цилиндров 16-клапанов двигател предлага мощност 106 кВт (144 к.с.), но състезателната версия (фаза III) достига около 206 кВт (280 к.с.), което я превръща в истинска спортна машина. През 1983 г. Ервин Вебер и Гюнтер Вангер печелят Германския рали шампионат с Opel Manta 400, а във Франция Ги Фреклен печели титлата през същата година.

Най-дълго произвежданото поколение на Opel

Opel Manta B остава в производство до 1988 г. - цели 13 години, правейки я най-дълго произвежданото поколение модел на Opel. Тя има впечатляващ коефициент на въздушно съпротивление от 0,352 - по-добър дори от някои спортни автомобили по онова време. В края на 80-те вече се подготвя нейният наследник - през 1989 г. Opel представя Calibra - красиво спортно купе, което се превръща в най-успешното спортно купе на 90-те години. С коефициент на въздушно съпротивление от едва 0,26, Opel Calibra е смятан за най-аеродинамичния сериен автомобил в света в продължение на 10 години, обявен за "Световен шампион по аеродинамика".

Opel Manta B

Снимка: Opel

Днес в гамата на Opel вече няма спортни купета с 2 врати, но марката предлага модел с динамично поведение на пътя с максимална ефективност, който в същото време може да бъде идеален семеен автомобил с просторно купе - Opel Astra GSe. Моделът има системна мощност от 165 кВт (225 к.с.) и 360 Нм максимален въртящ момент, като впечатлява с емоционален дизайн, място за до петима човека и багаж и възможност да се движи изцяло на електричество в рамките на около 60 км.

Opel Astra GSe

Снимка: Opel

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.