Новото BMW M5 може да бъде спортен и комфортен седан едновременно
Инженерите от Мюнхен запазиха бензиновия двигател V8, но добавиха и електрическо задвижване за още по-добра динамика
Историята на BMW M5 започва през 1984 г., когато за първи път е представен спортният седан на 5-а серия (E28). Тогава под капака е поставен страхотен 3,5-литров редови 6-цилиндров бензинов двигател с мощност 286 к.с. За времето си това е било повече от достатъчно, тъй като базовата версия на 5-а серия по това време (518) е трябвало да се задоволява само с 90 к.с. В същото време, това връщане в историята ни показва докъде сме стигнали с автомобилите през тези 40 години.
В момента не са много автомобилите, при които можете да избирате от класически дизелов или бензинов двигател до plug-in хибрид и изцяло електрически варианти, но BMW предлага всички тези опции. На върха в гамата на новото BMW Серия 5 стои разбира се BMW M5. Това е голям, комфортен седан със сериозни динамични показатели. Собствениците на тази кола с удоволствие ще използват, за да пътуват бързо и комфортно по междуселищни пътища и магистрали.
Вижте в детайли новото BMW M5 >> >> >>
Новото седмо поколение на Серия 5, наречено G60, дебютира през 2023 г., така че от известно време сме свикнали с новия дизайн, но той все още разделя почитателите на два лагера. Възприятието му е много индивидуално. Новото BMW M5 е сякаш е по-близко до модела E60 в историята на седаните на BMW, чийто дизайн е създаден под ръководството на Крис Бенгъл. И тук някои от линиите изглеждат малко разперени, а всичко е допълнително подчертано от разширените арки на колелата, следата е със 75 мм по-широка отпред в сравнение с обикновената Серия 5 и с 48 мм по-широка отзад.

Новото BMW M5 блесна в шоурума на „М Кар София“
На пътя новото BMW M5 се превръща в истински магнит за погледите. В допълнение към широката си стойка, той е в елегантния металически огненочервен цвят, комбиниран с лъскави черни детайли и карбонов покрив. Бронята с големи отвори за въздух е още по-масивна. Предната решетка е покрита с лъскава черна повърхност и е почти напълно затворена. Отпред има много голям черен централен въздухозаборник, а отзад изпъкват черният триизмерен дифузьор. Четирите черни накрайника на изпускателните тръби са с диаметър 100 мм.
Серийният интериор на BMW M5 е с черна тапицерия, а опционално се предлагат три двуцветни версии. Интересен контраст се създава от червено-черния интериор Merino и осветената лента на арматурното табло в цветовете на M Sport. Новият спортен волан е скосен в долната си част, има червен маркер на 12 часа и два червени бутона М1 и М2, с които могат да се зададат предварително конфигурирани настройки за режими на шофиране.
Лостчетата за ръчна смяна на скоростите са черни с червени акценти. Стандартното оборудване включва 4-зонов автоматичен климатик и озвучителна система Bowers & Wilkins с 18 високоговорителя. Новото BMW M5 се управлява чрез така наречената операционна система OS 8.5. Пред погледа на водача има проекционен head-up дисплей и извит дисплей, състоящ се от 12,3-инчов инструментален панел и 14,9-инчов сензорен екран за информация и развлечения, който тук е оборудван със специфични за BMW M5 графики и функции.
Предните седалки са с регулиращи се странични опори, така че да бъдат удобни за хора с всякакво телосложение. На задната седалка има обособени две комфортни места, но при необходимост могат да седнат и трима. Хибридното задвижване е ограничило малко обема на багажника в сравнение със стандартната Серия 5, така че BMW M5 побира 466 литра вместо 520 литра.
За да запазят 8-цилиндровия двигател жив днес, германците трябваше да помогнат за намаляване на емисиите чрез електрификация. Затова новото BMW M5 всъщност е plug-in хибрид. Първият подобен електрифициран модел от мюнхенската марка беше големият кросоувър BMW XM. В случая с BMW M5 има още повече мощност. Под капака откриваме 4,4-литров 8-цилиндров битурбо бензинов двигател с мощност 585 к.с. и въртящ момент от 750 Нм.
Електрическа сила за още по-добра динамика
Но има и електромотор, интегриран в 8-степенната автоматична трансмисия, който има мощност 197 к.с. и въртящ момент от 280 Нм. Общата системна мощност е 727 к.с., а системният въртящ момент достига 1000 Нм. Големият седан ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди. Времето за ускорение от 80 до 120 км/ч е още по-впечатляващо - само 2,2 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена до 250 км/ч, но може да се увеличи до 305 км/ч с пакета M Driver's.
Електромоторът се захранва от зареждаща се в контакта батерия с нетен капацитет 18,6 кВтч. В изцяло електрически режим BMW M5 може да достигне скорост до 140 км/ч и в идеалния случай да измине пробег от 69 км само на ток. В повечето случаи реалистичният пробег е около 55 км. Това е много разумно решение за навлизане в нискоемисионни зони някъде в Европа.
За да отговаря на нивата за шум в градовете, 8-цилиндровият двигател с двоен турбокомпресор е умишленото заглушен. Единствено в режим Sport Plus ревът на мотора е много приятен, но е изкуствен, генериран в тонколоните. Ако деактивирате системата M Sound обаче, двигателят почти напълно затихва и дори можете да чуете бръмченето на електрическия мотор.
Електрификацията на 8-цилиндровия двигател помага много при BMW M5, независимо дали дава тласък при ускорение или под формата на рекуперация, когато трябва да намалите скоростта. Това прави спирането по-лесно и по-ефективно. Въпреки че BMW M5 е със задвижване на всички колела, по-голям въртящ момент се предава към задните колела. Те са 21-инчови, а предните са 20-инчови.
По-големи колела и гуми на задната ос
В нашия случай колата беше обута с високоскоростни гуми Hankook Ventus S1 evo Z, с размер 285/40 ZR20 на предните колела и 295/35 ZR21 на задните колела, подсилени с арамидни влакна за по-голяма издръжливост. Те се държат добре в завоите благодарение на отличното сцепление. Най-много ми хареса колко плавно BMW M5 взема завоите. Мощността, която колата може да произведе всеки път, е изумителна, а всичко това е подсилено от пъргавите реакции на 8-степенната автоматична скоростна кутия Steptronic, която може да се задейства светкавично в спортен режим.
Като опция се предлагат карбоново-керамични спирачки, които спират колата безукорно. Има толкова много настройки, че можете да ги изпробвате постепенно, може би в продължение на дни. Тези, които се осмелят, могат частично или напълно да изключат системата за стабилизация, да изпратят цялата мощност към задните колела и да се насладят на страничен дрифт на писта.
Огромното тегло остава скрито за водача
Теглото от над 2,5 тона с водача, в което е обвинено новото BMW M5, е по-скоро проблем на хартия и в дискусиите, отколкото на самия път. Инженерите са успели майсторски да го прикрият. С мощността си от 727 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, с опции за настройка на всички характеристиките на шасито, спирачките, сцеплението и т.н., новото BMW M5 не се бори с теглото, както много коментатори мислят и шумно твърдят. Колата е много чувствителна и предвидима на пътя.
Това, което не може да се скрие, са големите размери на колата. Тя е дълга почти 5,10 метра и е широка 1,97 метра. За щастие, задният мост е с активно кормилно управление, а това помага много в завоите и при маневриране в тесни пространства. На планинските серпентини наистина се изисква опитен шофьор, който знае какво прави, иначе просто няма да можете да се насладите на колата.
От всички големи спортни автомобили се очаква да бъдат и комфортни, затова и BMW M5 вози сравнително меко и гладко през по-голямата част от времето, което прекарвате зад волана. Това потиска усещането за скорост и за съжаление ще започнете да се наслаждавате на динамиката едва след разрешените граници.
Новото BMW M5 се произвежда в завода в Динголфинг, Германия. Цената е малко над 270 хиляди лева, затова BMW търси хора с високи доходи за M5. Въпреки това конкурентите му са значително по-скъпи, особено ако става въпрос и за plug-in хибрид с 8 цилиндъра. Новото BMW M5 продължава традицията на своите предшественици. Въпреки отличителния си спортен външен вид, той остава перфектен универсален автомобил за дълги динамични пътувания.
Универсален автомобил за удоволствие от шофирането
Неговата гъвкавост е усъвършенствана, благодарение на хибридната система, тъй като освен динамичните параметри на суперкола, той може да бъде и спокоен, комфортен и тих електромобил. Така критикуваното високо тегло на настоящото поколение на BMW M5 не носи никакви забележими ограничения. Важното е, че преди всичко новото BMW M5 си остава универсален автомобил, който предлага всички комфортни функции и асистенти в най-висша форма и същевременно чисто удоволствие от шофирането.
Технически характеристики
BMW M5
Размери
Дължина: 5096 мм
Широчина: 1970 мм
Височина: 1510 мм
Междуосие: 3006 мм
Собствено тегло: 2435 кг
Обем на резервоара: 60 литра
Двигател
Тип: 4,4-литров V8-цилиндров бензинов с двоен турбокомпресор
Работен обем: 4395 куб. см
Максимална системна мощност: 727 к.с.
Максимален системен въртящ момент: 1000 Нм
Скоростна кутия: 8-степенна спортна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Показатели
Максимална скорост: 250 км/ч (305 км/ч с пакет M Driver's)
Ускорение от 0-100 км/ч: 3,5 секунди
Комбиниран разход: 1,7 л/100 км
Емисии на СО2: 39 г/км
Цена на модела с ДДС: 270 320 лева
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.