CUPRA Terramar ще ви накара да се влюбите от пръв поглед (снимки)
Испанският SUV завладява с агресивен външен дизайн и спортен интериор, а шофирането му доставя истинско удоволствие
От 1996 година най-спортните модели в гамата на испанската марка SEAT носеха името Cupra. През 2018 година CUPRA беше обособена като самостоятелна марка, като първоначално произвеждаше по-мощна версия на SEAT Ateca - CUPRA Ateca, а по-късно започна да прави свои собствени модели. Най-успешният със сигурност е стилният кросоувър CUPRA Formentor.
През последните години марката CUPRA отбелязва впечатляващ растеж. Само през първата половина на 2025 г. тя е доставила 167 600 автомобила в световен мащаб, което е увеличение с 33,4% на годишна база, от които почти 55 000 са били Formentor. Общите продажби от 2018 г. насам скоро ще надхвърлят 1 милион автомобила.

CUPRA Formentor, Leon и Ateca станаха още по-спортни и привлекателни
Испанската марка CUPRA стана толкова популярна, защото предлага вълнуващи автомобили с атрактивен дизайн, доказани технологии на Volkswagen и спортен характер, съчетани с разумна цена и функционалност, което ги прави идеални за младите хора. Същото се очаква и от най-новия SUV CUPRA Terramar, който скоро ще замести популярния модел CUPRA Ateca, с който по същество започна всичко. За любителите на модела, CUPRA ще запази и Ateca в гамата си до 2026 г.

CUPRA Terramar загатва как ще изглежда новото Audi Q3
Новата CUPRA Terramar е с изцяло нов дизайн. Самото име говори много за модела. Terramar носи името на една от първите писти в света Automodromo de Sitges-Terremar, построена през 1923 г. в рамките на по-малко от 1 година. На тази писта, близо до Барселона, беше лансирана марката CUPRA.
Вижте как изглежда CUPRA Terramar >> >> >>
Новият Terramar е дълъг 4519 мм, широк е 1869 мм, висок е 1586 мм, а междуосието е 2681 мм. Новият испански SUV, базиран на платформата MQB evo на Volkswagen Group, е тясно свързан с модели като VW Tiguan и Audi Q3, само че е по-бунтарски и има много по-вълнуващ външен вид.
Новият модел е традиционен SUV и благодарение на това салонът е по-просторен и на двата реда седалки. Освен това Terramar предлага багажно отделение с максимален капацитет до 642 литра при използване на всички седалки, което е отлично постижение за класа.
Безспорно, един от най-големите козове на CUPRA Terramar е агресивният дизайн, който веднага привлича вниманието и е в състояние да ви накара да се влюбите в новия модел на испанската марка. Новият Terramar притежава отличителните дизайнерски елементи на CUPRA, но с по-сдържан подход, насочен да привлече клиенти в масовия сегмент. Въпреки че естетиката му не е толкова провокативна, колкото при други модели на CUPRA, този SUV успява да впечатли с атлетичните си пропорции и внушителна стойка.
Предната част на Terramar наподобява осанката на хищник. Характерният дизайн и матричните LED светлини му придават модерен и изискан вид. Матричните LED фарове с триъгълен мотив предлагат интересни анимации за добре дошли и довиждане, като се състоят от няколко припокриващи се сегмента, създавайки 3D ефект. Вместо традиционната решетка, дизайнерите са интегрирали три стилизирани елемента в нейната основа, включително централен въздухозаборник, ограден от два странични отвора за въздух, които включват и фаровете за мъгла.
Профилът на Terramar е дефиниран от една отличителна линия над задните колела, която му придава атлетичен и мускулест вид. Въпреки че не разполага с контрастни елементи по калниците или праговете, испанският SUV успява да привлече вниманието с внушителното си присъствие. В задната част Terramar използва специфичния за CUPRA триизмерен светлинен подпис с LED лента и осветена емблема.
Този светлинен модул включва и стоп-светлината, разпознаваем детайл от много модели CUPRA. Бронята и задният капак имат агресивен вид с масивна имитация на дифузьор, включващ контрастни материали и скрити накрайници на ауспуха. Комбинацията от сивия цвят на каросерията и медния нюанс на предното лого, името на марката на задния капак и акцентите върху 20-инчовите джанти Vortex, също допълват спортния характер на модела.
Интериорът на Terramar отразява наследството на CUPRA в проектирането на автомобили, фокусирани върху водача. В арматурното табло по ергономичен начин са интегрирани 10,25-инчовият виртуален информационен панел с най-важните данни и вентилационните отвори. Горната част на арматурното табло е покрита с висококачествени меки на допир материали, докато централната конзола и тунелът са с повърхности от твърда пластмаса. Вътрешното LED амбиентно осветление, което се простира от основата на предното стъкло до предните врати, добавя нотка на изтънченост и прецизност.
В зависимост от нивото на оборудване, Terramar се предлага с кожена тапицерия в смели нюанси като тъмносиньо или тъмновиолетово, с медни акценти или контрастни сребърни шевове. Предлагат се и опции без кожа, както и класическа черна тапицерия. В кокпита на CUPRA Terramar е интегрирана най-новата информационно-развлекателна система с ясен и бързо реагиращ 12,9-инчов сензорен екран. Тя предлага широка гама от функционалности, някои от които са лесно достъпни чрез преки пътища на основния екран.
Системата поддържа безжична свързаност с Android Auto и Apple CarPlay, което позволява лесно управление на приложенията за смартфони. Включена е и 15-ватова безжична зарядна станция за смартфон с вградена система за охлаждане, която предотвратява прегряването на устройството.
В интериора на CUPRA Terramar има много пространство отпред, както и отделения за съхранение, като това в централния подлакътник може да побере дори бутилка от литър с вода. Удобните седалки с кожена тапицерия осигуряват комфортна позиция на пътниците, като предните седалки имат електрическо регулиране и отопление.
На задната седалка има достатъчно място за да седнат удобно двама възрастни, така че да имат пространство за главите и краката, но високият централен тунел затруднява пътуването на трима човека. Сред удобствата на втория ред седалки са трета климатична зона, подлакътник с поставки за чаши, облегалки на задните врати и амбиентно осветление.
Освен това Terramar предлага багажник с минимален обем от 540 литра и максимален до 642 литра, тъй като задните седалки могат да се местят напред и назад. Ако се сгънат облегалките на задните седалки, товарният капацитет достига 1630 литра. Колата може да тегли ремарке от 1800 кг до 2200 кг, според версията.
Новият Terramar е оборудван с пълен набор от системи за подпомагане на водача, включително активен круиз контрол, автономно аварийно спиране, система за наблюдение на мъртвата зона и асистент за поддържане на лентата на движение. Тези технологии повишават безопасността и комфорта по време на шофиране.
За да задоволи различните предпочитания и нужди, CUPRA предлага разнообразна гама от двигатели за Terramar, от чисто бензинови варианти до меки хибриди и plug-in хибриди. Базовият вариант е с 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор 1.5 еTSI с 48-волтова мека хибридна система, съчетан със 7-степенната автоматична скоростна кутия DSG със 150 к.с.
Следва 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор 2.0 TSI в две версии. Първият е с мощност 204 к.с., съчетан със 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител и задвижване на четирите колела. Вторият е спортната версия VZ, от испанската дума Veloz (бързо), който се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с 265 к.с., комбиниран със 7-степенна автоматична трансмисия DSG и задвижване на всички колела 4Drive.
Предлагат се и plug-in хибридни варианти във версии с мощност 204 к.с. и 272 к.с. Двигателят 1.5 TSI е свързан с електрически мотор, който е комбиниран с батерия с брутен капацитет от 25,8 кВтч. Това означава, че новата CUPRA Terramar може да измине повече от 100 км в чисто електрически режим. Батерията може да се зарежда с до 50 кВт постоянен ток или у дома на стенна кутия с до 11 кВт.
Безспорно най-вълнуващият вариант на новия Terramar е VZ, който се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател 2.0 TSI. Този агрегат развива 265 к.с. максимална мощност и 400 Нм въртящ момент. Мощността се предава на системата за задвижване на четирите колела 4Drive чрез 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител, която предлага и възможност за ръчно превключване с планки зад волана.
С това задвижване CUPRA Terramar VZ се фокусира върху динамичното шофиране и спортната производителност. Спринтът от 0 до 100 км/ч отнема само 5,9 секунди, което изстрелва колата напред при зелената светлина на светофара, а ускорението от 80 до 120 км/ч трае 5,6 секунди, благодарение на което изпреварванията стават бързо и на къси разстояния. Максималната скорост е 243 км/ч. Тези параметри са повече от достатъчни за ежедневна употреба, както в града, така и на дълъг път.
Автоматичната 7-степенна скоростна кутия е невероятно отзивчива и ви позволява да използвате пълния потенциал на двигателя по всяко време. Когато водачът натисне педала на газта до край, CUPRA реагира мигновено и ви насърчава да използвате нейния пълен потенциал. Единствено липсва спортна изпускателна система за по-дрезгав звук. Двигателят също не се чува достатъчно гръмогласно, защото има много добра шумоизолация на моторния отсек.
Благодарение на задвижването на всички колела 4Drive, Terramar има еталонно сцепление. Колата се управлява перфектно, а прецизността на завиване, управление и стабилност на пътя практически ви карат да забравите, че шофирате SUV. Новият Terramar VZ доставя удоволствие от шофирането, особено в режими Performance и CUPRA, където скоростната кутия реагира по-бързо и поддържа по-високи обороти на двигателя, а стандартното адаптивно окачване при VZ втвърдява амортисьорите.
При режим CUPRA се генерира изкуствен звук на двигателя, който наподобява тона на 6-цилиндров двигател. Прецизното управление на CUPRA се допълва перфектно от мощните спирачки с апарати Akebono, които са наистина "коват" на място. Заради 20-инчовите джанти с нископрофилни гуми, Terramar вози твърдо и трябва да внимавате при преминаване през неравности и особено през дълбоки дупки.
Въпреки спортните си характеристики и голямата каросерия, CUPRA Terramar не е много лаком. Средният разход на гориво варира между 9 и 10 л/100 км, което е добър резултат, като се имат предвид мощността и динамиката на този SUV. На магистралата разходът на гориво е около 10-11 л/100 км, а в града - 12 л/100 км. По междуселищните пътища лесно може да постигнете разход дори около 7-8 л/100 км. С резервоара от 60 литра, можете спокойно да изминете разстояние от 600 км.
Новата CUPRA Terramar вече се предлага на българския пазар на цена от 81 000 лева. Тази конкурентна цена, съчетана с богатото стандартно оборудване и разнообразните опции за двигатели, би могла да направи Terramar много успешен за марката. Най-динамичната версия VZ с мощност 265 к.с. струва 101 380 лева.
Новият Terramar предлага отлично съотношение цена-качество, позволявайки на купувачите да се насладят на изживяването да шофират спортен SUV на разумна цена. С пускането на пазара на Terramar, CUPRA прави важна крачка към масовия пазар, без да прави компромис със спортната си идентичност и страстта си към динамиката. Този завладяващ семеен SUV демонстрира, че испанската марка може да комбинира динамичен стил с практична функционалност, предлагайки атрактивна алтернатива в сегмента на семейните SUV-та.
Новият Terramar е завладяващо предложение на пазара на автомобили, внасяйки свежа глътка вълнение в своя сегмент. Ако търсите семеен SUV, който ще накара сърцето ви да бие учестено, тогава CUPRA Terramar може би е перфектният избор. Проектиран да разшири привлекателността на марката сред потребителите, този нов автомобил съчетава спортен стил с практична функционалност, привличайки вниманието на автомобилните ентусиасти.
Независимо от избора на двигател, Terramar гарантира спортно представяне и подобрена ефективност, позволявайки да се насладите на шофирането без значителни компромиси. Остава да видим дали ще успее да спечели сърцата на клиентите и да се превърне в очаквания бестселър на марката CUPRA.
Технически характеристики
CUPRA Terramar VZ 2.0 TSI 4Drive
Размери
Дължина: 4519 мм
Широчина: 1869 мм
Височина: 1586 мм
Междуосие: 2681 мм
Собствено тегло: 1675 кг
Обем на резервоара: 60 литра
Задвижване
Двигател: 4-цилиндров бензинов с турбокомпресор
Работен обем: 1984 куб. см
Максимална мощност: 265 к.с. при 5300-6500 об/мин
Максимален въртящ момент: 400 Нм при 1650-4350 об/мин
Скоростна кутия: 7-степенна автоматична с двоен съединител
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Показатели
Максимална скорост: 243 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 5,9 секунди
Среден разход на бензин: 8,4-8,8 л/100 км
Емисии на СО2: 191-199 г/км
Цена на модела с ДДС: 101 380 лева
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.