Британската компания Jaguar Land Rover (JLR) обедини усилия със стартъп за съхранение на енергия - Allye Energy, базиран в Лондон, за да създаде нова система за съхранение на енергия в батерия - Battery Energy Storage System (BESS) за осигуряване на мощност с нулеви емисии. Една система Allye MAX BESS съдържа седем живеещи втори живот батерии на Range Rover и Range Rover Sport PHEV, които се изваждат от автомобилите и се поставят в специални стойки без необходимост от допълнително обработване. Всяка система за съхранение на енергия в батерията може да съхрани 270 кВтч енергия при пълен капацитет, достатъчна да захранва средното домакинство във Великобритания за почти месец.

Системата за съхранение на енергия в батерията BESS е първата технология, използваща втори живот на батерии на Range Rover, която може да зареди до девет автомобила Range Rover PHEV по всяко време и е проектирана да се зарежда лесно, като се включи във всяко съвместимо зарядно устройство CCS за автомобилите Jaguar и Range Rover. Свързаността с множество входове чрез връзки за заключване на захранването позволява да бъде свързана към източници на възобновяема енергия на фиксирани обекти или такива без достъп до електрическата мрежа.

Range Rover PHEV

Снимка: Land Rover

Системата MAX BESS може да се използва като заместител на дизеловите генератори, на които традиционно разчита автомобилната индустрия за захранване при лансиране на автомобили, събития и изпитвания в отдалечени местности без достъп до мрежата. Инженерният екип на JLR първи ще използва новата система за съхранение на енергия в батерията BESS за осигуряване на зареждане с нулеви емисии по време на тестване на новия Range Rover Electric, който предстои да бъде лансиран по-късно тази година.

Средният дизелов генератор обичайно използва 16 литра гориво за час, еквивалентно на 129,12 кг емисии на CO2 при тричасова употреба. Инженерният екип на JLR ще използва системата BESS за захранване на над 1000 часа тестване, пестейки над 15 494 кг емисии CO2 за година, което всъщност е еквивалентът на един пътник, извършващ седем двупосочни полета от Лондон до Ню Йорк.

Системата за съхранение на енергия в батерия

Снимка: Land Rover

Функционалната система за съхранение на енергия в батерията BESS тежи по-малко от 3,5 тона, което позволява да бъде напълно преносима или стационарна, за да осигурява съхранение на енергия за търговци или обекти на JLR. Това би помогнало на мрежата от над 3000 търговци на JLR да използва по-добре възобновяема енергия като слънчевата и би действало като енергиен буфер за поддържане на бързо зареждане, на места, където връзката с локалната електрическа мрежа може да бъде ограничена. Модулът ще бъде наличен в търговската мрежа за използване и извън JLR.

Като част от своята стратегия Reimagine, JLR инвестира 15 милиарда британски лири в електрификация чрез изграждане на цялостна електрическа екосистема. Това включва и отчитане на пълния жизнен цикъл на батериите, един от новите кръгови бизнес модели, които JLR проучва за съхранение на енергия и други цели.

Системата за съхранение на енергия в батерия

Снимка: Land Rover

Стратегията Reimagine е свързана изцяло с промяна на начина на мислене, за да бъдат възприемани кръгови вместо линейни бизнес модели. Тази иновация и партньорството с Allye Energy демонстрират стойността, която JLR създава чрез пренасочване и повторно използване на батерии като тези от автомобилите Range Rover. Компанията JLR създава нова стойност от използвана стока, която иначе би отишла директно за рециклиране, запазвайки я в употреба по-дълго и предоставяйки иновативни решения за съхранение на възобновяема енергия.

Пример за това как системата за съхранение на енергия в батерията BESS се използва на практика в разработването на Range Rover Electric е продължителното тестване за издръжливост от страна на инженерния екип на отдалечени офроуд обекти, където са налични единствено връзки с ниска мощност, позволяващи само бавно зареждане. Инженерите могат да заредят системата за съхранение на енергия в батерията BESS от източник с ниска мощност по време на тестването и след това да прехвърлят енергия към Range Rover Electric чрез бързо зареждане от BESS, много по-бързо от директното зареждане на автомобила от източника.

Range Rover Electric

Снимка: Land Rover

Предвижда се веригите за стойност на батериите да растат с 30% годишно от 2022 до 2030 г. и да достигнат стойност от над 400 милиарда щатски долара. Доставките на батерии с втори живот за стационарни приложения се очаква да надхвърлят 200 ГВтч годишно до 2030 г., създавайки глобална стойност над 30 милиарда щатски долара. Проектирани по най-високите стандарти, батериите на JLR могат безопасно да се използват в ситуации с недостатъчно енергия, след като състоянието им падне под изискванията за електрически автомобили, което обикновено означава 70-80% остатъчен капацитет. След използването им за втори живот JLR ще рециклира батериите, така че суровините да могат да бъдат възстановени за повторна употреба като част от истинска кръгова икономика.

Системата за съхранение на енергия в батерия

Снимка: Land Rover

Инициативата надгражда обявеното по-рано сътрудничество с Wykes Engineering Ltd, където живеещите втори живот батерии от Jaguar I-PACE се използват в една от най-големите системи за съхранение на енергия в Обединеното кралство, помагайки за балансиране на мрежата в парк за възобновяема енергия в Челвестън, Нортхамптъншър. Системата за съхранение на енергия в батерията BESS, създадена от Allye Energy, бележи първия път, когато JLR използва повторно батерии от Range Rover PHEV за използване в системи за съхранение на енергия и се явява предвестник за батериите от Range Rover Electric, които имат същата модулна структура.