Новият Hyundai Santa Fe е най-големият и луксозен SUV, който южнокорейската марка продава в Европа. Това е модел, който през годините и поколенията претърпя важни промени, правейки радикални скокове в качеството, оборудването и комфорта. Първото поколение на Santa Fe датира от 2000 година и получава името на градчето, намиращо се в щата Ню Мексико, САЩ.

Първоначално Santa Fe беше позициониран в категорията на компактните SUV-та, но след появата на Hyundai Tucson през 2004 г. той стана част от сегмента на D-SUV, нараствайки значително на размер. Оттогава Hyundai Santa Fe остава там, утвърждавайки се като най-луксозния модел на компанията за Европа. Петото и последно поколение беше показано за първи път през лятото на 2023 г., но се продава от 2024 г. У нас новият Hyundai Santa Fe дебютира на автосалона в София през октомври.

Вижте новия Hyundai Santa Fe вече в България  >>  >>  >>

С нарастването на размера и капацитета на салона до 7 места, Hyundai реши да направи пълна промяна на най-големия SUV в гамата. Обновената естетика е придружена от интериор с повече оборудване и премиум качество. Новото пето поколение на южнокорейския SUV се продава у нас с хибридни двигатели и оставя настрана дизеловите агрегати и механичните скоростни кутии.

Снимка: Георги Павлов

Неотдавна успях да разгледам обстойно новия Hyundai Santa Fe до най-малките детайли и да го изпробвам за първи път. След като го опознах достатъчно добре, с ръка на сърцето мога да кажа, че този кросоувър вече е истински представител на премиум сегмента. Цената му започва от 99 800 лева, но достига до 135 300 лева, с което също се озовава при луксозните коли.

Изцяло нов екстериор с геометрични форми

Новият Hyundai Santa Fe е пораснал значително на размери с дължина от 4,83 метра, широчина 1,90 метра, височина 1,77 метра и междуосие от 2,82 метра. Естетически новият модел няма нищо общо с предшественика си. Променил се е напълно и във всичките си измерения. Има нова идентичност, много по-модерна визия и предимно съобразена с вкуса на американските потребители. В дизайна преобладават прави линии и геометрични форми.

Снимка: Георги Павлов

Отпред виждаме широката и сравнително тънка решетка, свързваща фаровете, които разбира се са LED. Дневните светлини рисуват буквата Н, почитайки името на марката и логото. Бронята също има много масивна форма, както и капакът, който е почти напълно хоризонтален. Отстрани срещаме прави линии, присъстващи дори в мускулестите калници.

В задната част е обърнато внимание на много ниската позиция на LED светлините, които отново изписват буквата H. Капакът на багажника е с голяма стъклена повърхност и е много широк. В центъра можете да видите логото на Hyundai и надписа на модела Santa Fe. Колелата и гумите са с размер от 18 до 20 инча, в зависимост от оборудването. Освен това има и релси на покрива.

Снимка: Георги Павлов

Интериорът на новия Hyundai Santa Fe е много хубав и създава впечатление за високо качество. Освен това е много просторен и има голяма стъклена повърхност. Следвайки тенденцията на много други нови модели на пазара, той има двойно съединен и извит екран, който се състои от два 12,3-инчови отделни екрана, като единият е инструментален панел, а другият е сензорен дисплей на мултимедийната система. Към тях е добавен и 12-инчов проекционен Head-Up дисплей.

Комфортен, просторен и технологичен интериор

В най-високото ниво на оборудване Luxury, поради качеството на материалите и сглобката, и заради това колко добре е обзаведена тази кола, изглежда, че е от премиум марка. На места са използвани елементи от лъскава черна пластмаса. Под специфичния модул за управление на климатроника, комбиниращ сензорни и физически бутони, има няколко гнезда за USB и 15-ватова система за безжично зареждане на два смартфона, множество отделения за съхранение на предмети с повече от прилични размери.

Снимка: Георги Павлов

Към това трябва да се добави, че седалките са много удобни, с няколко възможности за електрическа конфигурация, функции за масаж, вентилация и отопление, но и с приятно докосване. Тапицерията на вратите също дава високо усещане за качество. За да подобри потребителското изживяване, новият Hyundai Santa Fe е пълен с премиум функции за удобство, водещи за този сегмент.

Удобната за релакс седалка на първия ред с опора за крака позволява на пътниците да се отпуснат в удобна позиция, а 6,6-инчовият сензорен дисплей за управление на климатика прави настройките на отоплението и охлаждането още по-интуитивни. При варианта с 6 места независимите седалки на втория ред с механично накланяне и подлакътници осигуряват удобно пътуване за пътниците отзад.

Снимка: Георги Павлов

Новото Santa Fe предлага първото в света място за съхранение на централната конзола, което може да се отваря както от пътниците отпред, така и от пътниците отзад. Когато изгледът назад е възпрепятстван от товари в багажника, дигиталното централно огледало, свързано с камера, позволява на водача да вижда какво се случва зад автомобила и с по-ярък образ му помага да вижда по-добре през нощта. Актуализациите онлайн винаги поддържат системите на автомобила с най-новия софтуер чрез безжично актуализиране на ключовите контролери, без да е необходимо посещение в сервиз на Hyundai.

Седем пълноценни места или огромен багажник

Вторият ред в новия Hyundai Santa Fe се откроява с огромно пространство за пътниците. На задните седалки могат да се возят хора с практически всякакъв ръст и телосложение, включително и на централното място, което може да се използва пълноценно. Пътниците на задните седалки също имат вентилационни отвори в колоните, щори за прозорците, отопление на седалките, надлъжно регулиране, големи пространства за съхранение на предмети, включително централно чекмедже и централен подлакътник.

Снимка: Георги Павлов

Достъпът до третия ред седалки не е толкова удобен, но за сметка на това тук могат да седнат не само деца, но и съвсем нормални възрастни хора. След като се настанят вътре, пътниците има значително повече пространство, отколкото обикновено ще намерят в този тип автомобили. За SUV третият ред седалки е много голям. Дори когато се използват всичките 7 седалки работят, обемът на багажника е 628 литра, оставяйки място за поставяне на няколко куфара във вертикално положение или няколко големи чанти и раници.

Ако няма да използвате третия ред седалки, ще разполагате с огромен багажник, който логично зависи от това как сте разположили втория ред седалки. Багажникът на Hyundai Santa Fe при сгънат трети ред, варира от 725 до 985 литра, в зависимост от положението на задните седалки, което ви позволява да носите значителен товар. При сгъване и на втория ред седалки, се отваря огромно товарно пространство с капацитет 1950 литра.

Снимка: Георги Павлов

Новият Hyundai Santa Fe вече не се предлага с дизелови двигатели, а с два хибридни варианта. Единият е конвенционален Hybrid, а другият е Plug-in Hybrid. И в двата случая бензиновият двигател е 1,6-литров 4-цилиндров с турбина и мощност 160 к.с. Нормалният хибрид е свързан с електрически мотор с мощност 60 к.с. и малка батерия с капацитет 1,49 кВтч. Заедно хибридната система генерира a максимална мощност 215 к.с. Тя е свързана с 6-степенна автоматична скоростна кутия и задвижване на четирите колела 4х4 от системата на Hyundai HTRAC 4WD с активно разпределение на въртящия момент между предния и задния мост и система 4WD Lock за заключване на диференциала.

Два хибридни двигателя и задвижване 4х4, но без дизелов мотор

Версията Plug-in Hybrid съчетава същия 1,6-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбина и мощност 160 к.с. и електрически мотор с мощност 90 к.с. По този начин съвместната мощност се издига до 253 к.с. Този Plug-in Hybrid (PHEV) има батерия с капацитет 13,8 кВтч и пробегът му в електрически режим е 55 км според WLTP. Ако искате достоен заместник на дизела от предишното поколение, по-добре да заложите на конвенционалния Hybrid, който има по-голям автономен пробег и е по-икономичен като цяло.

Снимка: Георги Павлов

Версията Plug-in Hybrid има смисъл, ако предимно се движите в града и постоянно зареждане батерията. Новият Hyundai Santa Fe с конвенционална хибридна система, който генерира 215 к.с., на извънградски път консумира едва между 5,2 и 6,0 л/100 км, а комбинираният разход е 7,3 л/100 км. Само на магистралата със скорост 130-140 км/ч големият SUV харчи 9 л/100 км. Версията Plug-in Hybrid със заредена батерия консумира по-малко от 2,0 л/100 км, но когато зарядът свърши, разходът е дори малко по-висок от този на хибридния модел.

Дава приоритет на комфорта с плавно управление

Новият Hyundai Santa Fe е конструиран така, че дава приоритет на комфорта, плавността и качеството на возене много повече от производителността или динамичното поведение. Това е една от онези коли, които сякаш ви приканват да шофирате спокойно. Кормилното управление не е най-директното на света и има много електрическа помощ, но въпреки това не го смятаме за непрецизно, а просто е по-плавно и не реагира толкова бързо. Окачването филтрира много добре дупките и неравностите в по-голямата част от случаите с прогресивни движения на каросерията. Разбира се, ако направим рязка смяна на посоката, си личи инерцията и теглото от почти 2000 кг.

Снимка: Георги Павлов

Още по-добре вози колата с амортисьори с променлива твърдост в зависимост от режимите на шофиране. По каквато и настилка да се движите, дори и по черен път, новият Hyundai Santa Fe вози приятно и гладко, с правилната мощност за размера, теглото и подхода на автомобила. Освен това той е безшумен в по-голямата част от условията на употреба, освен когато извършваме много интензивни ускорения.

За маневриране на тесни места нямаме управление на задния мост, което подобрява пъргавината на превозни средства с този размер, но също така увеличава цената. За сметка на това имаме множество външни камери с добра разделителна способност и голяма стъклена повърхност, благодарение на което не е трудно да паркирате на ограничено пространство в тясна улица.

Множество асистенти улесняват водача при шофиране

Изцяло новият Hyundai Santa Fe е отлично оборудван с много функции за безопасност и помощ при шофиране, които осигуряват комфортно и уверено управление. Асистентът за избягване на челен сблъсък предупреждава водача и инициира аварийно спиране, ако автомобилът отпред внезапно намали или ако налице е риск от челен сблъсък. Асистентът за следене на пътното платно използва камера, монтирана на предното стъкло, за да разпознава движението на автомобила и помага за осигуряване на леко завиване, за да върне колата обратно в центъра на лентата.

Снимка: Георги Павлов

Нова система следи погледа на шофьора, анализира вниманието на водача и предупреждава, когато е необходимо. Интелигентният круиз контрол, базиран на навигацията, помага за поддържане на безопасна скорост при завои на магистрала. Асистентът за шофиране по магистрала помага за поддържане на зададена скорост и разстояние от автомобила отпред. Той също така помага при смяна на лентата, докато шофирате по магистрала и помага за връщането на колата в лентата.

Сред другите функции за помощ и безопасност на Santa Fe са интелигентен асистент за ограничаване на скоростта, монитор за задно виждане, асистент за избягване на сблъсък при напречен трафик отзад, предупреждение за разстояние при паркиране отпред и отзад, монитор за 360-градусов изглед, дистанционен интелигентен асистент за паркиране и асистент за безопасно излизане от автомобила.

Снимка: Георги Павлов

Новият Hyundai Santa Fe се предлага с три основни нива на оборудване, които се наричат Exclusive, Premium и Luxury. Цените за България започват от 99 800 лева за 5-местната версия Hybrid само с предно предаване в ниво Exclusive и достигат до 135 300 лева за 6-местната луксозна версия Plug-in Hybrid в най-високото ниво Luxury. Един много приемлив вариант е Santa Fe Hybrid със задвижване на четирите колела 4WD в ниво на оборудване Premium със 7 места на цена от 115 300 лева.

Технически характеристики

Hyundai Santa Fe Hybrid 4WD 6AT

Размери

Дължина: 4830 мм

Широчина: 1900 мм

Височина: 1770 мм

Междуосие: 2815 мм

Собствено тегло: 1965 кг

Обем на резервоара: 67 литра

Задвижване

4-цилиндров бензинов турбодвигател + електромотор

Работен обем: 1598 куб. см

Максимална системна мощност: 215 к.с.

Максимален системен въртящ момент: 367 Нм

Скоростна кутия: 6-степенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Показатели

Максимална скорост: 180 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 9,8 секунди

Среден разход на бензин: 7,3 л/100 км

Емисии на СO2: 166 г/км

Цена на модела с ДДС: от 104 800 лева (Exclusive)