Новият Ford Explorer стига от София до морето без да спира за зареждане
Електрическият кросоувър се предлага във варианти с един или с два мотора и има автономен пробег от 600 км
На автосалона в София през октомври Ford представи за първи път у нас новият електрически кросоувър Explorer. Името Explorer вече е познато на почитателите на Ford, но новият модел няма нищо общо със своя съименник - големия SUV Explorer с бензинов или plug-in хибриден двигател, който се продаваше само до преди две години у нас. Въпреки това, новият електрически кросоувър залага много на името Explorer, за да привлече нови клиенти към марката Ford, готови да преминат към мобилност с нулеви локални емисии.
Вижте как изглежда новият електрически Ford Explorer >> >> >>
Този модерен кросоувър е базиран на една от най-добрите технологични модулни платформи на пазара, конструирана от групата Volkswagen, но е разработен и адаптиран към стила на марката Ford изцяло от инженерите на Ford. Новият Explorer се произвежда в завода на Ford в Кьолн, Германия и впечатлява с атрактивен дизайн, просторен интериор, динамично поведение на пътя и голям автономен пробег, който му позволява да стигне от София до морето без да спира за зареждане. Новият Explorer има много убедителни предимства, за да привлече почитателите на електромобилите към марката Ford.
Спечели престижната награда Red Dot за "Продуктов дизайн"
На размери новият Ford Explorer е почти идентичен с Focus, но предлага вътрешно пространство, сравнимо с това на Kuga и дори на Mondeo. Дължината на Explorer е 4,47 метра, широчината е 1,87 метра, височината е 1,64 метра, а междуосието е 2,77 метра. Дизайнът на новия Ford Explorer има очарователна външност с оригинални форми и линии, които са абсолютна новост за марката Ford.
Ford Explorer спечели престижната награда Red Dot в категорията „Продуктов дизайн“
Снимка: Светлин ЖелевОще на пръв поглед ясно се вижда, че дизайнерите на Ford са работили върху визуалното въздействие на колата върху потребителите и са успели да направят един привлекателен SUV. Новият електрически Explorer изглежда като автомобил от бъдещето и привлича вниманието, защото не прилича на нито един друг модел в гамата на Ford.
Отпред виждаме затворена решетка и по-голямо лого на Ford, като изпъкват интересните L-образни светлини. В задната част фокусът отново е поставен върху идентичността, специфична за този модел и тук надписът с името Explorer е позициониран върху лентата, която свързва светлините.
По всичко личи, че дизайнерите на Ford са се справили отлично при проектирането на електрическия кросоувър Explorer, а доказателство за това е, че неотдавна моделът спечели престижната награда Red Dot в категорията "Продуктов дизайн". Стандартният цвят, който не се доплаща, е светлосин Arctic Blue, а червеният нюанс Lucid Red добавя 2050 лева към цената.
Просторен пътнически салон с обширно място и удобни седалки
Първото усещане при качването в новия Ford Explorer беше много приятно, тъй като се озовах в една наистина просторна кола с достатъчно място за краката и седнах на удобна седалка, която не ме притесняваше с твърдия си профил. Като погледнах всички детайли "под лупа", т.е. докоснах се до всичко в интериора, усетих висококачествена сглобка, макар че места са използвани и някои по-твърди пластмаси.
Като цяло, от солидния механизъм на плъзгащия се екран, през добрата графика и високата резолюция на дисплея, до изкуствената кожа на седалките, всичко изглежда много добре. Има и голямо количество полирани повърхности, включително на волана в областта на сензорните бутони, които оставят отпечатъци от пръсти при докосване.
В салона на новия Ford Explorer прави впечатление, че има много места и зони за съхранение на почти всичко, което човек носи със себе си при пътуване. Между водача и пътника отпред има огромен подлакътник, който добавя още 17 литра за различни по големина вещи. Пространството за напитки може да бъде премахнато и преместено, както и чекмеджето, което се намира вътре. Зад централния плъзгащ се екран също има малко скрито пространство за съхранение на дребни предмети. В дясната част на таблото се отваря и класическата жабка.
В пътническия салон има достатъчно пространство за комфортно пътуване на четирима пътници, които ще се насладят на пълно удобство. При необходимост на задната седалка могат да се поберат и трима пътници, но за кратки разстояния, освен ако не са със слабо телосложение. Предните седалки с вградени подглавници изглеждат добре и са много удобни на дълъг път. Достъпът към багажника се осъществява чрез електрически задвижван заден капак, предлаган като стандарт за нивото Premium.
Багажникът е с двоен под и обем от 470 литра, а облегалките на задните седалки могат да се сгънат асиметрично при необходимост и товарният капацитет да се увеличи до 1460 литра. В багажника има място за принадлежности за едноседмична ваканция. Единствено в новия Ford Explorer не е предвидено място под предния капак, където обикновено се съхраняват кабелите за зареждане.
Пробегът се влияе от климата, скоростта на движение и наклона
Топверсията на Ford Explorer се задвижва от два електромотора, които осигуряват завъртане на четирите колела AWD. Моделът в най-високото ниво на оборудване Premium е оборудван с по-голямата батерия с капацитет 79 кВтч. Двата мотора доставят системна мощност от 340 к.с. и максимален въртящ момент от 545 Нм, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 5,3 секунди. Това е най-бързият Explorer, който може да се поръча в момента.
С този електромобил и с още двама колеги и малко багаж се отправяме от София към Солун през последната седмица на месец ноември за да проверим дали Ford Explorer ще измине разстоянието от близо 280 км в зимни условия без да се налага да спира за допълнително зареждане. При потегляне батерията на колата беше заредена напълно и на екрана се изписа пробег от 450 км.
Тъй като на отиване към Солун температурите навън бяха между 10 и 17 градуса, успяхме да изминем разстоянието до Солун в рамките на около 4 часа, карайки малко под ограниченията на знаците в България, като поддържахме скорост по родните магистрали около 110-120 км/ч, а в Гърция се движехме малко под ограничението през повечето време.
В Солун бордовият компютър отчете 31% остатъчен капацитет на батерията и 143 км оставащо разстояние
Снимка: Денислав СтояновВ крайната точка на пътуването в Солун, при изминати почти 300 км, бордовият компютър отчете 31% остатъчен капацитет на батерията и 143 км оставащо разстояние преди зареждане. Това на практика означава, че в реални условия при извънградски пробег, новият Ford Explorer може да измине над 430 км със заредената напълно батерия с нетен капацитет от 79 кВтч.
Explorer стига с лекота от София до Солун, но се връща с компромиси
На връщане обаче температурите рязко паднаха до 0 градуса по Целзий, заваля мокър сняг и се появи силен вятър. Освен това общият наклон е изкачване с преодоляване на надморска височина от близо 600 метра. За да пристигнем в София без да зареждаме, решихме да намалим скоростта на движение на около 90 км/ч, но и това не помогна особено. Все пак стигнахме успешно до София, но този път в батерията имаше едва 12%, а оставащото разстояние беше 39 км.
На връщане в София в батерията имаше едва 12%, а оставащото разстояние беше 39 км
Снимка: Денислав СтояновТова пътуване с електромобил изисква повече и по-прецизно планиране, както и повече гъвкавост при необходимост за спиране за зареждане. Освен това винаги трябва да се съобразявате с времето, тъй като при студен климат показателите за пробега драматично намаляват, но същото важи и за летните горещини, когато климатикът работи постоянно и ще получите по-малък пробег, отколкото в идеални условия, без използване на отопление, вентилация и други енергийни консуматори.
При топверсията Ford Explorer AWD с два електромотора и 340 к.с. официално консумацията на ток е 16,6 кВтч/100 км, но при шофиране по магистрали разходът варира между 18,8 и 22,6 кВтч/100 км. При пътуването отоплението беше постоянно включено, тъй като времето беше студено. Ако карате без парно, без отопление на седалките и без климатик, средният разход пада до 14,5 кВтч/100 км.
Explorer с един електромотор има по-голям автономен пробег
Ако пътувате по-често до Черноморските курорти, бих препоръчал Ford Explorer само с един електромотор на задната ос с мощност 286 к.с. и въртящ момент 545 Нм. Този модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди, а батерията от 77 кВтч осигурява автономност над 600 км, при официален среден разход от 13,9 кВтч/100 км. Дори да предположим, че в реалността са 500 км, ще можете да стигнете от София до Балчик или до Ахтопол без да спирате за зареждане.
Ford Explorer спечели престижната награда Red Dot в категорията „Продуктов дизайн“
Снимка: Светлин ЖелевНо ако шофирате твърде бързо и се наложи да спрете за зареждане, по пътищата вече има достатъчно бързи зарядни станции, така че няма да се забавите повече от 20-30 минути, но ще имате спокойствието, че винаги карате с достатъчно заряд в батерията. Времето за зареждане варира в зависимост от капацитета на избраната батерия.
При модела с един електрически мотор и батерия от 77 кВтч, системата поддържа бързо зареждане на станции DC с максимум 135 кВт и зареждането от 20 до 80% отнема 28 минути, а станция AC Wallbox може да достави максимум 11 кВт. За моделите с два електромотора и по-голямата батерия от 79 кВтч, зареждането от станция AC се извършва с 11 кВт, докато при бърза станция DC новият Ford Explorer може да се справи с мощности до 185 кВт и зареждането от 20 до 80% отнема 26 минути.
При модела с батерия от 79 кВтч зареждането на бърза станция DC от 20 до 80% отнема 26 минути
Снимка: Атанас МарковПрез 2025 година гамата на Ford Explorer ще се допълни с базова версия, задвижвана от един електромотор с мощност 170 к.с. и батерия с капацитет 52 кВтч.
Оптимален баланс между комфортно возене и отзивчиво управление
На пътя новият Ford Explorer се държи като истински Ford, особено по отношение на управлението. Комфортът на возене определено е добър, но има и онова динамично усещане, специфично за моделите на Ford. На магистралата шофирате с пълен комфорт, а по планински път със завои придобивате увереност с всяка описана крива и започвате да изпитвате удоволствие от шофирането.
Все пак не прекалявайте с натискането на газта, защото ще усетите инертността на голямото тегло на автомобила. Колкото и чудеса да прави окачването, няма как да излъжете тежащата над 2,1 тона кола. Кормилното управление е балансирано, а воланът с овална форма ви дава пряка обратна връзка. Със засилването на скоростта, воланът се втвърдява дозирано, като същевременно остава лесен за управление в града. Можете да избирате от няколко различни режима на движение, но няма толкова много забележими разлики.
Настройките на окачването не се променят, но ще имаме по-рязка реакция на задвижването в режим Sport и по-муден педал на газта в режим Eco. Режимът Normal е най-подходящ за ежедневното пътуване с този модел. Няма режим на шофиране с един педал, но можете да изберете позиция "B" на трансмисията, при която се възстановява енергията при забавяне и спиране.
Цената на новия електрически Ford Explorer у нас започва от 85 900 лева за базовия вариант със 170 к.с. и батерия с капацитет 52 кВтч. Най-практичният модел с един електромотор с мощност 286 к.с. и батерия от 77 кВтч струва минимум 99 800 лева, а в нивото Premium цената е 105 700 лева. Моделът с два електромотора с 340 к.с. и батерия с нетен капацитет 79 кВтч започва от 107 500 лева, а в нивото Premium струва 113 300 лева. Цената ще нарасне още с добавянето на приятни опции.
Технически характеристики
Ford Explorer EV AWD
Размери
Дължина: 4468 мм
Широчина: 1871 мм
Височина: 1639 мм
Междуосие: 2767 мм
Собствено тегло: 2104 кг
Нетен капацитет на батерията: 79 кВтч
Задвижване
Тип: два синхронни електромотора
Максимална мощност: 340 к.с.
Максимален въртящ момент: 545 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Показатели
Максимална скорост: 180 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 5,3 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 15,7-16,6 кВтч/100 км
Комбиниран автономен пробег (WLTP): 532-566 км
Цена на модела с ДДС: от 107 500 лева