Това стана след като Германия вдигна ветото си в замяна на изключение за бъдещите синтетични горива, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Текстът ще принуди новите автомобили да не емитират въглеродни емисии, което на практика ще забрани бензиновите, дизеловите и хибридни автомобили за сметка на изцяло електрическите превозни средства.

Темата ще бъде в "дневния ред" на утрешното заседание на енергийните министри, на което документът ще бъде официално одобрен , обяви днес шведското председателство на Съвета на ЕС.

Този регламент е един от стълбовете на европейския климатичен план, за да се постигне въглеродна неутралност през 2050 г.

Берлин изненада партньорите си в началото на март, блокирайки постановлението в последния момент, след като бе одобрено в средата на февруари от евродепутатите. Това стана след зелена светлина от страните членки, сред които и Германия.

За да обясни завоя в позицията си, който рядко се среща на подобен етап от процедурата, Германия поиска от ЕК да представи предложение, отварящо пътя за превозни средства, функциониращи със синтетични горива.

ЕК и Германия обявиха в събота вечерта, че са постигнали споразумение за деблокиране на текста, който остава без промяна., като Брюксел приема да се ангажира по твърдо със синтетичните горива в отделно предложение, което трябва да бъде утвърдено до есента на 2024 г.

Според мнението на редица експерти технологията със синтетични горива обаче има по-малък шанс да се наложи на пазара и ще обхване в най-добрия случай малка част от луксозните превозни средства.

Тя е оспорвана от екологични неправителствени организации, които я определят като скъпоструваща, енергоемка и замърсяваща околната среда.