Показаха възроденото Yugo като макет в мащаб 1:5
Планира се производството на малкия достъпен автомобил да започне след 2027 година
През февруари тази година беше обявено, че марката Yugo планира завръщането си. Най-напред бяха показани скици на възродения малък автомобил, който напомня за модела Yugo, произвеждан от 1981 г. чак до 2008 г. На изложението Car Design Event 2025, което се проведе тази седмица в Мюнхен, беше показан прототип на новото Yugo, макар и само като макет в мащаб 1:5.
Вижте прототипа на възроденото Yugo >> >> >>
Миниатюрният концептуален автомобил засега няма име, но със сигурност е привлекателен. Той е създаден от сръбския дизайнер Дарко Марчета. Ръководител на новия проект Yugo е проф. д-р Александър Белич, предприемач, инженер и университетски професор, който е работил на водеща позиция в автомобилната индустрия повече от две десетилетия.
Според идеята, новият автомобил, подобно на оригиналното Yugo, ще бъде много достъпен и ще отговаря на всички съответни стандарти за безопасност. Освен това, ще бъде забавен за шофиране. Планът е да се започне с двигатели с вътрешно горене със и без турбокомпресор, както и с опция за ръчни и автоматични трансмисии. Възможни са електрифицирани версии, както и различни варианти на каросерията.
През септември ще бъдат обявени допълнителни технически подробности и ще бъде показана спортна версия. Проф. д-р Александър Белич обяви в Мюнхен, че напълно функционален прототип в мащаб 1:1 ще бъде представен на "Експо 2027" на 15 май 2027 г. в Белград. След това производството би могло да започне през същата година.
Марката Zastava произвеждаше модела Yugo и беше единственият производител на автомобили в бивша Югославия, а по-късно и в Сърбия. Производството на компактните автомобили Zastava Yugo беше спряно през 2008 г., но жителите на бившите югославски републики все още имат топли чувства към тези автомобили.
През 1954 г. югославската компания Zastava и италианският производител FIAT подписват споразумение за производство на лицензирани италиански автомобили в Югославия. И през 1981 г. Zastava пуска хечбека Yugo 45 с оригинална каросерия, създадена на платформата на FIAT. Автомобилите Yugo се продаваха в Европа и дори в САЩ.
Това се случи благодарение на местния бизнесмен Малкълм Бриклин, който организира мащабна рекламна кампания за Yugo в Америка, сравнявайки Yugo с легендарните автомобили Ford Model T и Volkswagen Beetle, подчертавайки ниската му цена, достъпност и непретенциозност. Колата наистина се оказа най-евтината на американския пазар с начална цена от 3990 долара. От 1985 до 1992 г. в САЩ са продадени 142 000 от тези автомобили.
Моделите Yugo често попадаха в класациите на най-лошите автомобили. Основната причина за подобни неуспехи е била ниската надеждност, въпреки че често проблемите са били причинени от лоша поддръжка. Заводът на Zastava в сръбския град Крагуевац беше закупен от FIAT през 2008 г. и вече в него започна производството на новия Fiat Grandе Panda.