Преди почти 45 години на пазара се появи ъгловатият малък автомобил Yugo 45, базиран на модифицирана технология на Fiat и сглобяван в завода на Zastava в Крагуевац. След успешното му лансиране на вътрешния пазар на тогавашна Югославия, моделът беше изнасян в много държави, където постигна много повече от респектиращ успех.

Малкият югославски автомобил стигна дори до САЩ и с покупна цена от едва 3990 долара явно подбиваше всички останали автомобили на пазара. Имаше и версия кабриолет с хубав дизайн, а Zastava винаги работеше върху спортни производни модели. Едва след 28 години, през 2008 г., производството на модела Yugo приключи.

През 1985 г. малкият югославски автомобил Yugo стигна дори до САЩ

Снимка: Yugo

Докато Yugo се смяташе за символ на абсолютна основна мобилност в продължение на години, сега автомобилът се превърна в икона на попкултурата, особено в САЩ. Има книги за него, той се появява във филми и стойността му на признание е висока. В родината му, на Балканите, също отдавна има създадени много клубове на почитатели и собственици.

Сега Yugo се завръща като напълно нова разработка. Най-напред бяха показани първоначалните скици на новото Yugo. Дизайнерският модел ще бъде представен тази година, а готовият прототип трябва да бъде показан на изложението в Белград през 2027 г. Лицето зад проекта е проф. д-р Александър Белич, който направи име в германската автомобилна индустрия на доставчиците. Той е осигурил правата върху международната търговска марка, а за дизайна е отговорен сръбският дизайнер Дарко Марчета.

Скица на новото Yugo

Снимка: Yugo

С първите си дизайнерски скици той перфектно е уловил ретро-футуристичният стил, пропорциите и същността на класическото Yugo. Новото Yugo първоначално ще се предлага само като модел с две врати и се позиционира като достъпна малка кола. Техническата основа ще бъде утвърдена платформа от партньор за сътрудничество, за който проф. д-р Александър Белич все още не иска да говори.

Новото Yugo ще бъде модерен и достъпен автомобил, като същевременно ще отговаря на всички изисквания за безопасност. Въпреки че в даден момент може да се предлага като електрическа версия, новото Yugo първоначално ще бъде представено с класически двигател с вътрешно горене. Решение, което е изгодно както като цена, така и като удоволствие от шофирането.

Скица на новото Yugo

Снимка: Yugo

Следващата година проф. д-р Александър Белич планира да започне рали от завода в Крагуевац през Африка до Килиманджаро. Това ще бъде ново издание на експедицията от 1975 г. Тогава пет автомобила Zastava 101 изминаха разстоянието. Автомобилните историци все още помнят това производно на Fiat 128, което известно време се предлагаше и в Западна Европа.

Като достъпен автомобил с двигател с вътрешно горене, който е проектиран да предлага удоволствие от шофирането, новото Yugo не само ще бъде контраст с много тежки, скъпи и непопулярни електрически автомобили от последните години, но се вписва перфектно в новото време.