След четири години развойна работа, моделът BMW iX5 Hydrogen навлизат в следващата си решаваща фаза - тази на публични тестове.

След това автопаркът от около сто автомобила ще бъде използван в международен план за демонстрационни и тестови цели.

Избрани тестови групи, които не са участвали в разработката, могат за първи път активно да получат пряко впечатление за качествата на BMW iX5 Hydrogen.

„Като универсален източник на енергия, водородът ще играе ключова роля в енергийния преход и по този начин в опазването на климата“, казва Оливер Ципсе, председател на борда на директорите на BMW AG. „Защото това е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяема енергия. Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността.

Водородът е липсващото парче от пъзела за мобилност с нулеви емисии, тъй като една единствена технология няма да е достатъчна, за да осигури климатично неутрална мобилност в световен мащаб.“

BMW iX 5 Hydrogen


BMW iX5 Hydrogen, разработено на базата на актуалното BMW X5, за пръв път е представено като концепция на IAA 2019. На IAA Mobility 2021 първите прототипи вече можеха да бъдат тествани на пътя, като бяха използвани за трансфер на гостите.

Неговата система с водородни горивни клетки е още едно доказателство за лидерската компетентност на BMW Group в областта на технологиите за електрическо задвижване. BMW Group последователно напредва с развитието на технологията за водородни горивни клетки като допълнителна опция за локална индивидуална мобилност без емисии на бъдещето.

Технологичната компетентност на BMW

BMW Group произвежда високоефективни системи с горивни клетки за пилотния автопарк в своя собствен център за компетентност за водорода в Мюнхен. Тази технология е един от основните компоненти в BMW iX5 Hydrogen и има постоянно висока мощност от 125 кВт/170 к.с.

Химическата реакция между газообразния водород от резервоарите и кислорода от околния въздух протича в горивната клетка. Равномерното захранване на мембраната в горивната клетка с двете среди е от решаващо значение за високата ефективност на задвижването. В допълнение към технологичните аналогии на двигателя с вътрешно горене, като междинни охладители, въздушни филтри, контролни блокове и сензори, BMW Group разработва и специални водородни компоненти за новата система с горивни клетки. Те включват например високооборотен компресор с турбина или високоволтова помпа за охладителна течност.

BMW Group получава отделните горивни клетки от Toyota Motor Corporation. И двете компании могат да се похвалят с дългогодишно, изпълнено с доверие сътрудничество и от 2013 г. работят заедно върху задвижвания с горивни клетки.

Въз основа на отделните клетки, системите с горивни клетки се произвеждат в две основни стъпки. Първо, отделните горивни клетки се подреждат, за да образуват така наречения Stack горивни клетки. В следващата стъпка всички останали компоненти се сглобяват, за да образуват цялостна система с горивни клетки.

Така нареченото подреждане, („Stacking“), т.е. подреждането на горивните клетки, е до голяма степен автоматизиран процес. След като отделните компоненти са проверени за повреди, купчината се притиска механично с натиск от пет тона сила и се оборудва с корпус. Корпусът на Stack-а се произвежда в леярната за леки метали в завода на BMW Group в Ландсхут, използвайки така наречения процес на пясъчно леене.

В процес, специално проектиран за малките серии, течният алуминий се излива във форма, направена от пресован пясък, формован със смола.

Плочата за натиск, която доставя водород и кислород към Stack-а на горивните клетки, също се състои от пластмасови и леки метални части, отлети в завода в Ландсхут. Плочата за притискане на носителя уплътнява корпуса на Stack-а по газо- и водонепропусклив начин.

В допълнение към теста за напрежение, окончателното сглобяване на Stack-а от горивни клетки включва цялостни тестове на химическата реакция в клетките. Накрая всички компоненти се комбинират в зоната за сглобяване, за да образуват цялостна система.

По време на сглобяването на системата се монтират допълнителни компоненти като компресора, анода и катода на системата с горивни клетки, високоволтовата охладителна помпа и кабелния сноп.

В комбинация с високо интегрираното задвижване от пето поколение на технологията BMW eDrive (електромотор, трансмисия и мощна управляваща електроника, комбинирани в компактен корпус) на задната ос и мощната тягова батерия с литиево-йонна технология, специално разработена за този автомобил, задвижването на автомобила осигурява максимална мощност от 295 кВт/401 к.с. на пътя. Във фазите на движение по инерция и спиране електромоторът поема и функцията на генератор, който подава енергия обратно в тяговата батерия.

Производство в пилотния завод в Мюнхен


BMW iX5 Hydrogen се произвежда в пилотния завод FIZ (Център за изследвания и иновации) в Мюнхен. В този интерфейс между разработката и производството всеки нов модел на марките BMW Group се реализира за първи път. Около 900 служители работят там в областта на конструкцията на каросерията, сглобяването, моделната технология, конструирането на концептуални автомобили и Additive Manufacturing.

Те гарантират, че както продуктът, така и производственият процес са достатъчно зрели, за да започне серийно производство. В случая на BMW iX5 Hydrogen специалистите по водородна технология, разработка на автомобили и първоначалното конструиране на нови модели работят в тясно сътрудничество, за да интегрират иновативното задвижване и технологията за съхранение на енергия.

Водородът може да бъде зареждан бързо

Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два резервоара с налягане от 700 бара, изработени от карбонов композит (CFRP). Те побират общо шест килограма водород, с който BMW iX5 Hydrogen може да постигне пробег от 504 км в WLTP цикъл. Пълненето на резервоарите за водород отнема само три до четири минути, така че BMW iX5 Hydrogen доставя типично за BMW удоволствие от шофирането само с няколко кратки спирания, дори при пътувания на големи разстояния.