До публикуването на подробните резултати за първото тримесечие на Tesla остават повече от две седмици и засега фондовият пазар реагира не толкова предвидимо на факта, че компанията постигна нов рекорд по доставки на електрически автомобили. Инвеститорите изразиха загриженост, че предишните и предстоящите намаления на цените могат да подкопаят маржа на печалбата на Tesla, който се счита за най-високия в индустрията.

Тази теза се основава на амбицията на Tesla в края на годината да произведе поне 1,8 млн. електромобила. В началото на януари компанията намали цените на своите модели на основните регионални пазари, в някои случаи с до 20%, но последователно доставките на електромобили през първото тримесечие нараснаха само с 4%.

Експертите се опасяват, че без по-нататъшни намаления на цените Tesla няма да може да постигне целите си за доставки в края на годината, а подобни мерки ще окажат отрицателно въздействие върху маржа на печалбата на компанията. Експертите на Bernstein са убедени, че автомобилният производител ще трябва отново да намали цените или през тази, или през следващата година. Ако първото тримесечие на миналата година компанията приключи с марж на печалбата от 29%, то първото тримесечие на тази година вероятно ще намали този показател до 20%, очакват анализаторите.

На този фон акциите на Tesla спаднаха с 6% по време на вчерашната търговия. Компанията на Илон Мъск ще провокира по-нататъшна ескалация на "ценовата война" като най-голям играч на пазара. На пръв поглед потребителите ще спечелят, тъй като цените на електромобилите ще паднат. Малко производители на автомобили могат да се похвалят с марж на печалбата като Tesla, така че в дългосрочен план ценовият дъмпинг може да има неприятни последици за техния бизнес. Той е особено опасен за младите компании, които все още работят на загуба и се опитват едновременно да пуснат на пазара нови модели и да увеличат производството си.

При всичко това бизнесът е облекчен от спадащите цени на суровините за производство на литиеви батерии. Една тягова батерия може да съставлява 30-50 % от стойността на един съвременен електромобил, така че подобряването на цените на суровините ще помогне на всички участници на пазара да преживеят спорния период и ценовата конкуренция, наложена от Tesla.