През месец юли тази година Subaru празнува своята 70-годишнина. Историята на марката започва в Япония, когато на 15 юли 1953 г. пет големи технологични компании се сливат под шапката на новосъздадената Fuji Heavy Industries (FHI).

Те включват компания пионер в авиационната индустрия, чиито корени датират от 1917 г., но преди всичко новото автомобилно подразделение Subaru, което за по-малко от две десетилетия се разви от специалист в създаването на малки японски коли до най-големия производител в света на леки автомобили със задвижване на всички колела.

Днес бившият Fuji Heavy Industries носи името Subaru Corporation. Тази промяна на името се случи през 2017 г. по случай 100-годишнината от основаването на авиационния отдел, тъй като автомобилният бизнес сега е опората на японската индустриална и мобилна група.

Вижте галерията с най-значимите модели на Subaru >> >> >>

Името на марката Subaru на японски означава "обединяване" и символизира сливането на петте технологични компании в групата FHI през 1953 г. От друга страна, Subaru на японски означава светещото съзвездие на Плеядите.

Снимка: Subaru

В Япония към съзвездието Плеяди принадлежат шестте най-ярки звезди и това число съответства на петте компании, основатели на FHI, допълнени от компанията майка.

Следователно шестте звезди на Плеядите характеризират логото на Subaru и до днес, което е създадено по предложение на Кенджи Кита, първия президент на FHI.

Още през 1954 г. младият автомобилен производител Subaru представя първия си пътнически автомобил Subaru P-1 или 1500. Въпреки че е нарисуван в прогресивен дизайн и е първият японски автомобил, оборудван с иновативен монокок, са произведени само 20 предсерийни седана.

Първият масов модел Subaru 360 ускори моторизацията на населението и беше признат за "Индустриално съкровище"

През пролетта на 1958 г. е представено Subaru 360, което се превръща в първият сериен модел на Subaru със звездното лого. Моделът попада в сегмента на малките автомобили, като политическата система първоначално ползва данъчни привилегии на модели с работен обем до 360 куб. см и максимална дължина от 3 метра, за да ускори моторизацията на населението.

Subaru 360 (1958)

Снимка: Subaru

Известен под прозвището Ladybug (Калинка), Subaru 360 постигна безпрецедентна популярност, тъй като дори с тази първа малка кола Subaru се фокусира върху ефективното задвижване, удоволствието от шофирането, удовлетворението на клиентите и безкомпромисната безопасност.

Subaru 360 се произвежда в много варианти до 1970 г. и е първото азиатско превозно средство, подложено на краш тестове, печели уважение в моторните спортове и дори завладява американските магистрали при износ.

Всъщност Subaru 360 отбеляза толкова важен принос към индустриалната история на Япония, че Японското дружество на машинните инженери (JSME) призна тази малки коли за "Индустриално съкровище" през 2016 г.

Повече безопасност и удоволствие от шофирането благодарение на симетричното задвижване на всички колела

Марката Subaru трябваше да блесне ярко по целия свят, когато доставчикът на енергия Tohoku Electric Supply Company обяви победителя в голяма поръчка за автомобили 4x4 през 1971 г. По това време енергийната компания изисква превозно средство, което е безопасно и подходящо за използване през зимата. Това беше предизвикателство, за което в Subaru бяха добре подготвени.

Subaru 1000 (1965)

Снимка: Subaru

Инженерите на Subaru са провеждали успешни тестове за задвижване на четирите колела с модела 1000 Station Wagon от 1969 г. и току-що са представили прототипа на Subaru 1300 G 4WD. С този опит те спечелиха търга с новия Leone Station Wagon 1400 AWD.

Именно това Subaru с компактен 1,4-литров боксерен бензинов двигател става първият автомобил от сегмента за истински офроуд, който внедри задвижването на четирите колела в масово произвежданите автомобили.

Subaru Leone Coupe (1974)

Снимка: Subaru

Моделната гама на Subaru със задвижване на четирите колела се разширява бързо, последвана през 1975 г. от седана Leone, през 1977 г. от спортния пикап Brat за американския пазар, докато Subaru покрива почти всички сегменти през 1980 г. и в същото време въвежда постоянното задвижване на всички колела вместо първоначално принудително двойно предаване 4х4.

Симетричното задвижване на четирите колела, което е толкова типично за Subaru, е възможно благодарение на боксерните двигатели, които са в серийно производство при Subaru от 1966 г. и са последователно монтирани надлъжно.

Subaru 1800 4WD (1981)

Снимка: Subaru

От боксерния двигател, който е монтиран навътре в автомобила, до скоростната кутия, карданния задвижващ вал и задния диференциал, цялото задвижване е в една линия точно по централната ос на автомобила за безопасно шофиране, характеризиращо се с пълна хармония и контрол. Това задвижване, наречено Symmetrical AWD, се утвърди като втората търговска марка на Subaru.

Със Subaru 1800 4WD, производителят представи предимствата на Symmetrical AWD в Европа през 1981 г., само за да постави вълнуващи етапи на задвижването на четирите колела с малкия Justy (1984 г.), спортния автомобил Subaru XT (1985 г.) и Gran Turismo SVX (от 1991 г.), които дори бяха надминати от сензационния успех на Legacy (от 1989 г.), който с над 5 милиона бройки все още държи първа позиция в света на най-продавания автомобил със задвижване на четирите колела.

Subaru Legacy Super Station (1991)

Снимка: Subaru

От 1993 г. Impreza изненада компактния клас като първият модел със стандартно задвижване на четирите колела и се утвърди с легендарното име WRX STI като почти непобедим шампион в Световния рали шампионат WRC с общо шест световни титли.

За водещата марка със задвижване на четирите колела беше почти задължително да помогне за установяването на моделните сегменти, наречени SUV и кросоувър. През 1995 г. например Subaru Outback беше лансиран като първото комби-кросоувър, а две години по-късно иконата на марката Forester стана пионер в тенденцията със SUV.

Subaru Impreza 2.0 WRX STI (2003)

Снимка: Subaru

През 2012 г. Subaru XV допълни това дуо бестселъри с нова концепция за компактен SUV, винаги със задвижване на всички колела като стандарт. Към юни 2023 г. компанията Subaru вече е продала над 23 милиона леки автомобила със задвижване на четирите колела за повече от четири десетилетия и по този начин консолидира позицията си на производител номер едно на леки автомобили 4x4.

Пълен напред с нови технологични етапи за безопасно и устойчиво бъдеще

Днес 98% от всички автомобили Subaru, продадени по света, имат предимствата на постоянното симетрично задвижване на четирите колела AWD и революционното по-нататъшно развитие на технологията на Subaru също допринесе за това.

Последвалите големи технологични открития включват безстепенната автоматична скоростна кутия Lineartronic (от 2010 г.), системата за подпомагане на задвижването на четирите колела X-Mode (2014 г.) и системата за подпомагане на задвижването на всички колела с двоен X-режим за оптимално сцепление в най-трудния терен, като дълбок сняг или кал при Subaru Forester и Subaru Outback.

Subaru Forester

Снимка: Subaru

В комбинация с насочената към бъдещето система за подпомагане на водача Eyesight, която съчетава асистент за аварийно спиране и система за предупреждение при напускане на лентата, както и с безопасна платформа на автомобила, постоянното задвижване на всички колела е неразделна част от пътя към Subaru Safety Vision 2030.

До края на това десетилетие не трябва да има загинал или сериозно ранен човек в нов автомобил Subaru. За да се сбъдне тази визия, всички нови модели на Subaru с боксерни двигатели са базирани на особено здравата платформа Subaru Global, която осигурява и предпоставките за електрификация.

Subaru XV

Снимка: Subaru

Моделите Forester, Impreza и Subaru XV със задвижване на четирите колела са първите модели на Subaru, които разполагат с меката хибридна система e-Boxer. С технологията e-Boxer, типичният за марката боксерен бензинов двигател е допълнен от електромотор, който подобрява реакцията, ускорението и горивната ефективност и намалява емисиите на CO2.

През миналата година Subaru представи на всички пазари, включително и у нас, първият изцяло електрически SUV - Solterra, който открива нова ера в развитието на японската марка.

Subaru Solterra

Снимка: Тони Тончев

Изцяло електрическата Solterra е базирана на платформата e-Subaru Global Platform, разработена съвместно с Toyota и съчетава алтернативното задвижване с високо ниво на безопасност и системата за задвижване на четирите колела.

Очаква се хибридните и електрически превозни средства да съставляват най-малко 40% от глобалните продажби на Subaru до 2030 г., преди всяко Subaru да излезе на пътя с технология за електрифицирано задвижване през първата половина на следващото десетилетие. Компанията Subaru също така се стреми към въглеродна неутралност до края на фискалната 2051 година.