Тази Skoda Octavia от 2003 г. е изминала 1 милион километра
Собственикът на колата живее в Исландия и съобщава само за няколко технически проблема
Исландският овцевъд Йомундур Оласон все още има дълъг път пред себе си. Той е изминал над 1 милион километра с първото поколение на Skoda Octavia. Как е постигнал тази забележителна цел и какъв съвет има за тези, които искат да запазят автомобила си възможно най-дълго?
Вижте как изглежда безсмъртната Skoda Octavia след 1 милион километра >> >> >>
Наскоро фермерът Йомундур Оласон се свързал с дилър на Skoda в Исландия. Той искал да знае какво ще покаже неговата Skoda Octavia от първо поколение с 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с атмосферно пълнене и мощност 115 к.с., след като достигне 1 000 000 км на километража. Дилърът първоначално нямал отговор, тъй като никога преди не се бил сблъсквал с подобен случай, затова огледал автомобила заедно с Йомундур.
Йомундур е прекарал безброй часове зад волана на своята Skoda Octavia, най-вече по маршрута от дома си до фермата си в Боргарфьордюр, но също и при по-дълги пътувания из Исландия: "Пътувал съм до много части на Исландия и имам много спомени от тези пътувания. Най-дългото ми пътуване с Octavia беше около 1000 километра, когато посетих Западните фиорди. Определено мога да препоръчам спирка при водопада Динджанди", казва той.
Самият Йомундур Оласон започнал да шофира Octavia през 2007 г., въпреки че съпругата му използвала автомобила от 2003 г. "Това беше първата ми Skoda. Бях притежавал няколко коли преди това, но никоя не е имала толкова ниски експлоатационни разходи и такава надеждност. По-късно използвах Octavia като служебен автомобил - едва тогава наистина осъзнах колко изключителна е тази кола", спомня си исландският фермер.
Превозното средство изискваше само редовна поддръжка, а технически проблеми рядко възникваха. "Не се среща често такава надеждност. Octavia просто продължаваше да работи, независимо от всичко", обяснява Йомундур.
В допълнение към солидната технология, редовната поддръжка е от решаващо значение за такъв висок пробег. Бихме искали да добавим: няма турбо и няма гигантски софтуер, който може да се повреди. А електрониката все още е управляема. Плюс това, относително ниска мощност от голям работен обем 2 литра и 115 к.с.
"Рутинната поддръжка е от съществено значение. Например, трябва да следите амортисьорите, радиатора и спирачките. Стилът на шофиране също играе роля - никога не съм претоварвал двигателя. Никога не съм превишавал оборотите над 3000 оборота в минута. Също така използвах само висококачествено масло и го сменях на всеки 30 000 км", обяснява Йомундур.
Въпреки привидно нежното си отношение, тази Skoda Octavia трябваше да издържи на суровия исландски климат и ежедневните изисквания на собственика си. Йомундур шофира при всякакви метеорологични условия, по чакълести пътища и от време на време превозва овце. Въпреки това, колата запазва оригиналния си двигател, трансмисия и дори съединителя и до днес. За Йомундур ключът към дълголетието се крие в уважението към автомобила и ранното отстраняване на дребни проблеми.
Официалният дилър на Skoda - Hekla, работи в Исландия от 1998 г. Продуктовата му линия включва Kamiq, Octavia, Superb и Kodiaq с двигатели с вътрешно горене, както и изцяло електрическите модели Elroq и Enyaq. Най-популярните модели са Kodiaq и Enyaq, като исландските клиенти очевидно предпочитат версиите със задвижване на всички колела.
Какво се случи, когато беше достигната границата от 1 милион километра? Километражът показваше 6 деветки подред - устройството не беше проектирано за 7-цифрени числа. Това обаче не намали радостта на Йомундур. Напротив: той си спомняше за това специално събитие с гордост. "Това беше невероятен момент за мен и пътуването до там ми достави много радост. Запазих колата, въпреки че всички ме съветваха да я заменя с нова. Винаги знаех, че ще стигне до 1 милион километра", споделя фермерът.
В крайна сметка Йомундур заменил автомобила си, оставайки верен на марката и модела, и сега кара нова Skoda Octavia. Старата му Octavia, с впечатляващия си пробег, лесно би могла да бъде изпратена в музей след толкова много километри, но нейната употреба далеч не е приключила. Тя се използва в гимназия в исландската столица Рейкявик, за да се изследва и изучава механика като част от програма по автомобилно инженерство.
"Моята Octavia ми служи дълго и надеждно. Нищо не може да се сравни с нея - тя беше наистина изключителна", споделя Йомундур Оласон.
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.