През последните няколко години легендарната италианска марка FIAT е в уверен възход. След премиерата на новите модели 500 и 600, сега FIAT възвръща челните си позиции на пазара на компактни автомобили с изцяло новия модел Grande Panda. С него марката се завръща в B-сегмента след дълга пауза, след като беше лидер в Европа през 80-те и 90-те години.

Вижте в детайли новия FIAT Grande Panda  >>  >>  >>

Новият FIAT Grande Panda е поредният пример за способността на италианската марка да черпи от историята си. Този път обаче Grande Panda не се връща към 50-те и 60-те години на миналия век, както беше с възроденият FIAT 500, а към 80-те.

Новият FIAT Grande Panda и първият FIAT Panda от 1980 година

Снимка: FIAT

Вдъхновена от оригиналната Panda, новата Grande Panda свързва миналото с бъдещето, а именно с електрическата енергия. Това е модел с голям потенциал, който има всички шансове да върне славата на FIAT като популярен производител на малки коли с големи възможности, каквито бяха някога първата Panda, Uno и Tipo. Италианската марка обаче осъзнава, че няма да завладее пазара с изцяло електрически автомобил, поради което Grande Panda се предлага и като хибрид.

Новият FIAT Grande Panda дебютира у нас с благотворителен конкурс

Неотдавна новият FIAT Grande Panda беше представен в България, като у нас вече се предлагат и двете му версии - хибридна и изцяло електрическа. И двата варианта са оборудвани само с автоматична скоростна кутия с газ и спирачка, което осигурява спокойно и безпроблемно шофиране, особено подходящо за градската среда и за начинаещи шофьори. Новият FIAT Grande Panda привлича погледите със стилен и емблематичен външен вид, модерен интериор и относително достъпна цена. Хибридната версия стартира от 40 796 лева, а изцяло електрическата - от 49 600 лева.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Новият FIAT Grande Panda се отличава с компактни размери и прави линии. Този автомобил е дълъг само 3999 мм, което е под средното ниво в сегмента. Ширината е 1763 мм, височината е 1586 мм, а междуосието е 2540 мм. Дизайнът на модела носи италианския дух, с който марката се гордее. Външният вид представлява съвременна интерпретация на Panda от 80-те години на миналия век.

С правоъгълните си форми и детайли, новата Grande Panda се откроява като емблематичен и иновативен модел. Италианците са заложили на квадратни форми и множество закачливи детайли. В по-високото ниво на оборудване La Prima, предните LED фарове наподобяват осветените прозорци на известната фабрика Lingotto в Торино. Оригиналният триизмерен надпис PANDA отстрани на каросерията и релефната щампа FIAT на капака на багажника са отличителни за новия модел.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Графичният елемент от няколко ленти на задната колонка и гланцираните черни рамки засилват характера на модела. Правоъгълните задни светлини с отделни LED елементи са модерна интерпретация на старата Panda и напомнят за пикселите от видеоигрите от 80-те и 90-те години.

Новият FIAT Grande Panda се предлага в седем цвята, включително наситено жълто, бронзово кафяво, сиво-зелено, тъмносиньо, черно и бяло. Базовият цвят и за двете нива на оборудване обаче винаги е червено. За първи път не се предлага сиво.

FIAT Grande Panda Hybrid

Снимка: Тони Тончев

Интериорът на новия FIAT Grande Panda е логично продължение на закачливия външен вид. Овалите около екраните и централната конзола отново препращат към завода Lingotto, но този път към характерната му тестова писта на покрива. Най-важните показатели са представени на 10-инчовия екран пред водача, а до него в овална рамка се намира 10,25-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система.

За разлика от много други нови автомобили, за управлението на климатика се използват физически контроли, независими от мултимедийния екран. Досадният звуков сигнал при превишаване на максималната скорост и системата за поддържане на лентата също могат да бъдат деактивирани бързо от отделни бутони.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Интериорът на новата Grande Panda е свеж, като залага на цветни акценти, които съответстват на екстериора. Материалите са семпли, но съчетани с вкус, тъканите на седалките имат интересна структура, която е лесна за почистване. В интериора има доста твърди материали, но без скърцане и с повече от адекватен външен вид.

В производството на много интериорни части е използвана рециклирана пластмаса, но устойчива на износване, което я прави приемлива. Освен това салонът се оказва ергономичен за шофиране. Разполагаме с много места за съхранение на предмети и приятен стил. Във версиите La Prima има табло, покрито с текстил от бамбукови влакна Bambox.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Предните седалки в новия FIAT Grande Panda са много удобни и имат странични опори, а скосеният отгоре и отдолу волан пасва идеално в ръцете ми. Отпред има достатъчно място, дори за по-високи шофьори. Видимостта от колата като цяло е добра, но предните колони са по-широки от идеалното, особено при излизане от кръстовище, така че могат леко да ограничат обзора напред и настрани.

Въпреки че FIAT Grande Panda е с дължина почти 4 метра, на втория ред седалки има учудващо много място, поне за двама възрастни човека или трима тийнейджъри. С моя ръст от 1,75 метра седя удобно зад себе си, като имам достатъчно място пред коленете си и над главата си.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Багажникът може да побере до 412 литра в хибридната версия и до 361 литра в електрическата, най-вече защото е наистина дълбок. Освен това задните седалки могат да се сгъват, за да се получи още по-голямо багажно пространство, достигащо до 1366 литра в хибридната версия, въпреки че не трябва да очаквате да видите равен под. В салона са предвидени ниши за съхранение на различни предмети с обем до 13 литра, както и безжично зарядно за смартфон.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Хибридната версия на FIAT Grande Panda се задвижва от 1,2-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател, който разполага със 110 к.с. Агрегатът е съчетан с 6-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител e-DCT, в която е интегриран електромотор с мощност 28 к.с. Автоматичната скоростна кутия за съжаление няма опция за ръчно превключване.

Към класическите позиции P, R, N и D, селекторът предлага и позиция L, предназначена за по-силна рекуперация. Хибридната система съдържа и малка 48-волтова литиево-йонна батерия, чийто използваем капацитет е 0,41 кВтч и тежи 12,5 кг. Благодарение на нея колата често може да се движи по инерция или на електричество.

FIAT Grande Panda Hybrid

Снимка: Тони Тончев

При старта на двигателя се чува специфичното дрезгаво ръмжене на мотора, който напомня за себе си и при рязко ускорение на високи обороти, иначе е приятно тих. Максималната мощност от 110 к.с. и въртящият момент от 205 Нм са напълно достатъчни, за да потегляте пъргаво от светофарите. В града FIAT Grande Panda е динамичен, тъй като комбинацията от турбомотора и 6-степенната автоматична трансмисия осигуряват пъргави реакции при скорости до 70-80 км/ч.

След това колата става по-флегматична, така че за да ускорите от място до 100 км/ч, ще ви трябват 10 секунди. Максималната скорост от 160 км/ч е напълно достатъчна, за да поддържате 140 км/ч на магистралата, но все пак FIAT Grande Panda е преди всичко градски автомобил. Автоматичната скоростна кутия с двоен съединител е бърза при спринта от място, но при рязко намаляване на скоростта и след това повторно ускоряване, има своите моменти на колебание, след което колата нервно потегля напред.

FIAT Grande Panda Hybrid

Снимка: Тони Тончев

Трябва де се има предвид, че това не е кола за динамично шофиране със спортна динамика. Новата Grande Panda се наклонява в завоите, което ясно показва, че при нея основен приоритет е комфортът на возене, а не динамиката. В завоите Grande Panda осигурява относително добра обратна връзка.

Хибридният вариант на FIAT Grande Panda е по-скоро за втора кола в семейството, предназначена за по-спокойни шофьори. Капацитетът на резервоара е 44 литра и в края на пътуването бордовият компютър показа среден разход от 5,7 литра на 100 км, което би трябвало да е достатъчно за изминаване на поне 700 км без зареждане.

Изминава над 300 км на ток, зарежда се за по-малко от половин час

Новият FIAT Grande Panda се предлага и в изцяло електрическа версия. Този модел се задвижва от един електромотор на предната ос с мощност от 113 к.с. и въртящ момент от 122 Нм. Батерията с капацитет от 44 кВтч осигурява до 320 км автономен пробег. Динамиката също съответства на скромните параметри.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

За ускорението от 0 до 100 км/ч са необходими 11 секунди, а максимална скорост е 135 км/ч. Това определено превръща новата Grande Panda Electric типично в градска кола, макар че имах възможност да се движа с нея и по магистралата, без да изпитам каквото и да било неудобство. Със стандартното зарядно устройство от 7 кВт AC, батерията може да се зареди от 20 до 80% за 4 часа и 20 минути.

На българския пазар FIAT предлага още по-мощен вариант със зарядно устройство от 11 кВт, където зареждането на батерията отнема само 2 часа и 50 минути. Предлага се и бързо DC зареждане с мощност до 100 кВт, като пълното зареждане на батерията отнема около 27 минути.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

При първата ни среща с Grande Panda Electric потеглихме със заряд на батерията от 98% и бордовият компютър показваше оставащ пробег от 308 км. След кратък участък в града и междуселищни пътища, се движехме предимно по магистрала, като пробегът тук намаляваше по-бързо от изминатото разстояние. Средният разход на електрическа енергия беше 17,4 кВтч/100 км.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Динамиката съответства на мощността от 113 к.с. Силата на електрическия мотор не е впечатляваща, но колата ускорява доста линейно и бързо, като има достатъчно тяга за бързо потегляне от спряло положение. На магистралата се движехме със скорост от около 120 км/ч, при което Grande Panda Electric ни изненада със солидна шумоизолация и уверено пътно поведение.

Дори със сравнително големите 17-инчови джанти, шасито успява да поеме неравностите на пътищата с достойнство и с минимални сътресения в купето. Компактните размери, съчетани с лекото управление, превръщат новата Grande Panda Electric в невероятно бърза градска стрела в пренаселените центрове. Това е първият електрически автомобил в света, който има вграден AC заряден кабел за зареждане до 7 кВт, скрит под предното лого.

FIAT Grande Panda Electric

Снимка: Тони Тончев

Цената на новия FIAT Grande Panda в България започва от 40 797 лева за хибридната версия с автоматична скоростна кутия в базовото ниво Pop. Звучи като изгодна сделка, но за тези пари ще получите слот за смартфон вместо мултимедийна система, 16-инчови стоманени джанти вместо алуминиеви и климатик с ръчно управление.

Второто ниво на оборудване Icon започва от 42 473 лева, а тестваната версия La Prima е много богато оборудвана и струва от 45 825 лева. Цената на електрическата версия започва от 49 598 лева за първото ниво RED, а тестваният модел в най-високото ниво La Prima започва от 56 302 лева.

FIAT Grande Panda Hybrid

Снимка: Тони Тончев

Новият FIAT Grande Panda е наистина впечатляващо изглеждащ автомобил, който типично по италиански разбива скуката с ярки цветове на екстериора и интериора, но в същото време залага на доказан хибриден двигател от групата Stellantis и ползва популярното шаси, в което си личат фините настройки на инженерите от Торино.

Технически характеристики

FIAT Grande Panda Hybrid e-DCT6

Размери

Дължина: 3999 мм

Широчина: 1763 мм

Височина: 1586 мм

Междуосие: 2540 мм

Собствено тегло: 1315 кг

Обем на резервоара: 44 литра

Двигател

Тип: 3-цилиндров с турбокомпресор

Работен обем: 1199 куб. см

Максимална мощност: 110 к.с. при 5500 об/мин

Максимален въртящ момент: 205 Нм при 1750 об/мин

Скоростна кутия: 6-степенна автоматична с двоен съединител

Задвижване на колелата: предно

Динамика

Максимална скорост: 160 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 10,0 секунди

Среден разход: 5,1 л/100 км

Емисии на СО2: 116 г/км

Цена на модела с ДДС: от 40 797 лева (Pop)

FIAT Grande Panda Hybrid

Снимка: Тони Тончев

Технически характеристики

FIAT Grande Panda Electric

Размери

Дължина: 3999 мм

Широчина: 1763 мм

Височина: 1581 мм

Междуосие: 2540 мм

Собствено тегло: 1532 кг

Батерията с нетен капацитет: 44 кВтч

Задвижване

Тип: един синхронен електромотор

Максимална мощност: 113 к.с.

Максимален въртящ момент: 122 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: предно

Динамика

Максимална скорост: 140 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 11,0 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 16,8 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 320 км

Цена на модела с ДДС: от 49 598 лева (RED)

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.