Новата Mazda 6 идва у нас през септември на атрактивна цена (снимки)
Четвъртото поколение на модела се казва Mazda 6e и е изцяло електрически автомобил с качества на бестселър
През 2002 година дебютира първото поколение на Mazda 6, което замени модела 626. Последваха още две генерации, като третата се появи на пазара през 2012 г. и след няколко подобрения оцеля до 2024 г. Производството на Mazda 6 приключи миналата година, без да бъде представен директен наследник.
Имаше много предположения и спекулации за следващото издание на "шестицата", включително че тя ще бъде с 6-цилиндров двигател и със задно задвижване, но тази прогноза не се сбъдна напълно. Новата Mazda 6 беше представена през януари тази година на автосалона в Брюксел и вече се казва Mazda 6e, тъй като е изцяло електрическа.
Вижте в детайли новата Mazda 6e >> >> >>
Японците от Mazda сякаш неслучайно избраха столицата на Белгия за премиерата на този ключов автомобил. Именно Европейският съюз неотдавна наложи рестрикции за ограничаване на бензиновите и дизеловите двигатели, и драстично намаляване на въглеродните емисии. Тогава Mazda-Европа поиска от компанията-майка изцяло електрически автомобил, който да бъде конкурентен на набиращите популярност модели на Tesla.
Отговорът не се забави много и японците създадоха новата Mazda 6e в сътрудничество с китайския джойнт-венчър на Mazda и Changan Automobile. Още от самото начало, новата Mazda 6e е проектирана с напълно оригинален дизайн на японския производител. Докато японците са проектирали каросерията, интериора и всички компоненти по колата, китайците са се заели с внедряването на последното поколение батерии на глобалния лидер CATL, и с производството.
Новата Mazda 6e има всички качества да се превърне в бестселър на европейския пазар, защото е много красива на външен вид, предлага първокласен комфорт в интериора, вози меко, стабилна е в завои, има голяма батерия за до 552 км автономен пробег, зарежда се бързо с мощност до 165 кВт и се предлага на атрактивна цена.

Новата Mazda 6e дебютира с два варианта на електрическо задвижване
Безспорно новата Mazda 6e изглежда зашеметяващо. Японските дизайнери са работили невероятно усилено, за да гарантират, че новата Mazda 6e отговаря на стилистиката на марката. Дизайнът на Mazda 6e е агресивен, но в същото време е елегантен и модерен. Той представлява еволюция на дизайнерския език Kodo, съчетан с динамични линии. Отпред изпъкват тънките LED светлини, чийто ефект е подсилен от LED графика. Фаровете са дискретно интегрирани на пръв поглед в ръба на радиаторната решетка.
Само че вместо радиаторна решетка има голям капак, който запазва традиционното лице на Mazda. Страничните линии са изчистени и аеродинамично оптимизирани. Прибиращите се дръжки на вратите и гладките странични повърхности спомагат за намаляване на въздушното съпротивление, което е ключово за електрическите автомобили, особено при шофиране по магистрала. На предните врати на модела има тънка лента с надпис Mazda.
Задната част е истински дизайнерски шедьовър. Формата на фаровете наподобяват третото поколение на Mazda RX-7, но в същото време крилото отзад е препратка към предпоследната Mazda 626, която се произвеждаше от 1992 до 1997 г. Прибиращото се крило се издига нагоре според скоростта, но може да се показва или прибира непрекъснато по желание на водача. Вратите без рамки също са акцент в дизайна и напомнят за луксозните купета с четири врати. В задната част надписът MAZDA е заменил фирменото лого на марката Mazda под светлинната лента на стоповете.
Размерите на новата Mazda 6e са много големи - дължината е 4,92 метра, ширината - 1,89 метра, височината - 1,49 метра, а междуосието е почти 2,90 метра. Това е повече от достатъчно, за да даде възможност на "шестицата" да превъзхожда много представителни седани. Всички версии на новата Mazda 6e са оборудвани с 19-инчови джанти, които запълват приятно арките на колелата. Предлагат се и множество цветове, от които да избирате, включително брилянтния червен цвят Soul Red Crystal или медния Melting Copper, дебютирал при Mazda CX-80. Черешката на тортата е осветеното крило отпред, което пулсира, когато колата се зарежда.
Интериорът на новата Mazda 6e също е много впечатляващ - минималистичен и модерен, без елементи, които биха нарушили неговата еднородност. Таблото е семпло и елегантно. Салонът създава усещане за спокойствие и изглежда като в кола от премиум сегмента. Всичко, до което се докосвам, се усеща висококачествено и приятно. В ерата на все по-големите екрани и по-малко бутони, дизайнерите на Mazda са монтирали 10,2-инчов инструментален екран зад волана, точно пред погледа на водача, а в средата на таблото има огромен 14,6-инчов сензорен дисплей с Android Automotive.
Това означава, че можете да ползвате всякакви приложения директно от мултимедийната система. Има дори head-up дисплей, който проектира ключови данни върху предното стъкло, фокусирано на около 7,5 метра пред колата, за да намали напрежението в очите. Предвидено е управлението с глас и жестове. Можете да кажете Hey Mazda и да пожелаете колата да затвори прозорците или да включи аудиосистемата Sony с 14 високоговорителя. Към гласовото управление, което се предлага на 9 езика, новата Mazda 6e разбира и жестове с дясната ръка.
Качеството на материалите и сглобката е първокласно. Тапицерията в нивото Takumi Plus се предлага в кафява кожа Nappa и велур. Удобните седалки са с интегрирани подглавници и изглеждат като произведение на изкуството . Има и панорамен люк на покрива и 64-цветно амбиентно осветление. В салона ширината в областта на раменете отпред е 1,48 метра. Пространството е добро, но ако централният тунел беше малко по-тесен, щеше да има повече място за дясното ми коляно. Има поставки за безжично зареждане на два смартфона.
Има и избор от три цветови варианта на интериора - черен или бял за нивото на оборудване Takumi и кафяв за Takumi Plus. Топверсията Takumi Plus предлага също луксозен бежов интериор и панорамен покрив с електрическо задвижване, което прави кабината просторна. В интериора на тази кола цари истински лукс, благодарение на меките материали и прецизната сглобка. Отопляемите седалки се допълват от вентилация. Междуосието от 2,90 метра осигурява прилично пространство за пътниците отзад. С височина от 175 см имам огромно място пред коленете си и над главата си.
Макар новата Mazda 6e да прилича на седан, всъщност е лифтбек с 5 врати, тъй като капакът на багажника се отваря заедно със задното стъкло. Предимството на лифтбека пред седана е в по-големия входен отвор на багажника, широк 964 мм, като при необходимост колата може да се натовари до стъклото. Товарният капацитет варира от 466 литра до 1074 литра със сгънати седалки. Има и допълнителен 72-литров багажник под предния капак. В него може да се побере не само предпазно оборудване с кабели, но и по-малък куфар или може би няколко раници.
Новата Mazda 6e се предлага в две версии на задвижване. В първия вариант колата е оборудвана с батерия с брутен капацитет 68,8 кВтч, електрически мотор с мощност 258 к.с., въртящ момент 320 Нм и има автономен пробег пробег от 479 км. Във втория случай батерията е с капацитет 80 кВтч, електромоторът е с мощност 245 к.с. и въртящ момент от 320 Нм, а автономният пробег в комбиниран цикъл WLTP достига 552 км.
По-малката батерия се комбинира с по-мощния двигател, въпреки че като се има предвид електрическото задвижване, разликата от 13 к.с. е абсолютно незначителна. С по-малката батерия и по-мощния двигател, Mazda 6e ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,6 секунди, а с по-голяма батерия и "по-слабия" двигател - за 7,8 секунди. И при двете версии максималната скорост е ограничена до 175 км/ч.
Много по-важен момент при избора на версия трябва да бъде химичният състав на батерията. По-малката батерия е с технология LFP (литийво-железо-фосфатна), за която се твърди, че е по-сигурна. Почти няма значение как зареждате батерията - бавно или бързо, от 20 до 80% или от произволна стойност до 100%. Тази батерия може да издържи на повече цикли на зареждане.
Батерията с по-голям капацитет е с технология NMC (никел-манган-кобалт), която е много по-чувствителна към всички гореспоменати параметри и има по-малък брой цикли на зареждане. Също така поради тази характеристика, Mazda позволи бързо зареждане с мощност от 165 кВт за по-малката батерия и го ограничи до 90 кВт за по-голямата. Така можете да заредите по-малката батерия от 10 до 80% за 24 минути, а само за 15 минути на DC станция може да добавите още 235 км пробег.
Зареждането на по-голямата батерия на DC станция ще отнеме 47 минути. Вграденото AC зарядно устройство е с мощност от 11 кВт и в двата случая. Полезна функция е технологията Vehicle 2 Load (V2L), която ви дава възможност от батерията на колата да захранвате преносими електроуреди. Новата Mazda 6e може да тегли прикачен товар с маса до 1500 кг.
На пътя новата Mazda 6e надминава очакванията ми. Още след първите изминати километри има неща, които веднага правят добро впечатление. Благодарение на задното задвижване и отличното разпределение на теглото в съотношение 47:53, колата се управлява уверено и с голямо удоволствие. Не чак с толкова голяма радост, каквато изпитвам зад волана на роудстъра Mazda MX-5, но да кажем че за електрическа кола, тежаща над 2 тона с водача, новата Mazda 6e има какво да покаже дори и на най-взискателните водачи.
Шасито е ориентирано към шофьорските изживявания и още от първите километри мога да кажа, че е невероятно добре балансирано по отношение на контрола. Колата следва перфектно завоите и за разлика от повечето електромобили със задно предаване, изобщо не презавива, като остава концентрирана в центъра на платното. Ако прекалите с газта, би могло да накарате задната част да танцува, но електронната стабилизираща програма ESP държи всичко под контрол и не позволява големи отклонения от правилната траектория.
Динамичната насоченост се потвърждава не само от по-твърдата настройка на шасито, но и от острото управление и много бързите реакции на колелата. Управлението е прецизно, а по криволичещи пътища Mazda 6e се подчинява на водача като добре обучена гейша. Усещането е малко синтетично, не може да се усети всяка фуга на асфалта под колелата, както в Mazda MX-5, но и никой не очаква това от комфортен електрически седан, т.е. лифтбек, както казах по-нагоре.
Това е кола за изминаване на много километри в комфорт и със спортен усет, а не за щурмуване на високопланински проходи. При по-високи скорости, особено на магистралата, колата е стабилна и тиха. Това се подпомага от активния спойлер, който се показва при 90 км/ч и държи задната част притисната към пътя. Тласъкът от място е мигновен, динамиката при доускоряване също е прилична.
Новата Mazda 6e ускорява охотно дори от 130 км/ч на магистралата, когато пред нас за миг се отваря участък от аутобана, без ограничение на скоростта. Шумоизолацията е смайващо добра, аеродинамичната каросерия не страда от свистене около огледалата или шум от търкаляне от колелата дори на магистралата. На неравни пътища, заради 19-инчовите джанти возенето може да се усеща прекалено твърдо, но на повечето повърхности предното окачване тип McPherson и многораменното задно окачване са просто перфектни.
Шофьорът може да избира и от три режима на шофиране - Normal, Sport и Individual. В спортен режим реакцията на газта е по-остра, а воланът осигурява приятно, макар и донякъде изкуствено, съпротивление. В индивидуален режим можете сами да конфигурирате характеристиките на кормилното управление.
Според официалните данни, Mazda 6e с мощност 258 к.с. има комбиниран разход на електроенергия от 16,6 кВтч/100 км. Като се имат предвид размерът и теглото на автомобила, това е повече от приличен резултат. По време на 140-километровия тестов пробег при различни условия около Леверкузен, с колегата постигнахме разход от 14 кВтч/100 км, включително с кратък участък по германския аутобан.
На финала идва и най-важната информация, която вълнува всички дори повече от самите батерии - цената на новата Mazda 6e. Оказва се, че тя е доста атрактивна. Базовото ниво на оборудване Takumi със стандартна батерия започва от 86 980 лева. Тъй като е изцяло електрическа, за новата Mazda 6e получавате и 6000 лева екобонус от вносителя "Стар Моторс", така че цената става 80 980 лева. Вариантът с по-голямата батерия започва от 90 180 лева в ниво Takumi, но с екобонуса е 84 180 лева.
Най-хубавото е, че стандартното оборудване вече се предлага с функции, които биха ви стрували цяло състояние при германските конкуренти. Кожена тапицерия, панорамен покрив, head-up дисплей, аудиосистема Sony, 360-градусова система от камери - всичко това е включено в оборудването Takumi. Оборудването Takumi Plus струва допълнително 3900 лева и включва кожен салон с велур, двуцветен волан, луксозно фолио с шарка на тъмна дървесина, електрически люк на покрива с електрическа щора.
Новата Mazda 6e е електрическа, така че е обречена да бъде тиха и донякъде стерилна, но под тази електрическа същност се крие един добре проектиран автомобил, който изглежда фантастично, има интериор, в който можеш да се настаниш удобно и да пътуваш часове наред, и шаси, което осигурява впечатляващо управление. Ако трябва да избирате електрическа кола, изпробвайте Mazda 6e, за да се убедите в качествата ѝ. Първите коли ще пристигнат в Европа през септември.
Технически характеристики
Mazda 6e (258 к.с.)
Размери
Дължина: 4921 мм
Широчина: 1890 мм
Височина: 1491 мм
Междуосие: 2895 мм
Собствено тегло: 1962 кг
Брутен капацитет на батерията: 68,8 кВтч
Двигател
Тип: един синхронен електромотор
Максимална мощност: 258 к.с.
Максимален въртящ момент: 320 Нм
Скоростна кутия: 1-степенна автоматична
Задвижване на колелата: задно
Показатели
Максимална скорост: 175 км/ч
Ускорение от 0-100 км/ч: 7,6 секунди
Среден разход на електрическа енергия: 16,6 кВтч/100 км
Автономен пробег (WLTP): 479 км
Емисии на СО2 0 г/км
Цена на модела с ДДС: 86 980 лева (Takumi)
Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да научавате първи новостите от света на автомобилите.