В много отношения законите и правилниците за движение по европейските пътища вървят към положително уеднаквяване, но все пак от полза за готвещите се да потеглят автомобилисти е едно опресняване на материята, особено на някои наистина странни нормативни уредби или неписани правила, гласи целта на проучването, предаде БТА.
Например в Беларус и в България съществуват разпоредби, които позволяват да се налага глоба на мръсно превозно средство, но законът не дава дефиниция на "мръсно". При влизане в България от водачите се изисква да регистрират личните си данни и тези на автомобила, както и броя на планираните дни на престой, които биват въвеждани в база данни, свързана с телекамерите за контрол на трафика.
Внимавайте с правото на анонимно оплакване, практикувано от властите в Германия и Северна Европа, където всяко нарушение може да бъде сигнализирано по мобилен телефон от свидетели и води до незабавна намеса на полицията с много тежки санкции. Предупреждения се отправят и за тълкуването на неписани правила на движението.
В Италия премигването с фарове на нерегулирано кръстовище означава, че подаващият светлинния сигнал ще премине пръв и останалите участници в движението трябва да му осигурят предимство. В Англия същото действие има точно обратното значение - подаващият сигнала пропуска другите да минат преди него.
На градски артерии с две и повече ленти водачите във Франция умишлено се изнасят максимално вляво до линията за хоризонтална сигнализация, за да осигурят отдясно пътека за мотоциклетистите, което е неписано правило. Всеки чужденец, който правилно си кара в средата на лентата рискува тирада от френски ругатни, а често пъти и ритници от разярените мотоциклетисти по вратите и калниците на колата.
Друга "френска клопка" е изискването в автомобила да се намира портативен уред за проверка на алкохолното съдържание, което влезе в сила от 1 юли. До ноември тази година няма да бъде налагана предвидената санкция от 11 евро, но препоръката е чуждестранните водачи да се снабдят с него колкото е възможно по-скоро, за да си нямат разправии с полицията и жандармерията.
В България държавата е загрижена за здравето на автомобилните гуми и болестите, които те могат да пренесат върху животни и земеделски култури. При влизане в страната освен за пътна винетка ще трябва да заплатите между 2 и 4 евро за дезинфекция на гумите, предупреждава проучването.