Бързото развитие на китайския пазар на електромобили, който отдавна се е превърнал в най-големия в света, зад новините за честото пускане на нови модели с впечатляващи характеристики и атрактивни цени крие грозната истина за финансовото състояние на много участници. Всъщност през тази година само BYD и Li Auto (Lixiang) успяха да работят на китайския пазар на електрифицирани автомобили без загуба.

Това припомня китайското издание South China Morning Post, обобщавайки най-важните събития за местния пазар през декември под формата на дебюта на електрическите седани ZEEKR 007 и Xiaomi SU7, както и разширяването на сътрудничеството между Huawei и китайските автомобилни производители. Сега на китайския пазар има около 200 производители на електромобили и през следващите месеци те могат да разгърнат поредната "ценова война" в борбата за купувачи, което само ще влоши и без това не много стабилното финансово състояние на много участници на пазара.

Проблемът е, че докато през 2023 г. продажбите на хибридни и електрически автомобили в Китай са нараснали с някъде около 30%, според оценките на Fitch, то през следващата година ръстът вероятно ще бъде ограничен до 20%. При този темп на растеж за разрастващите се производители на автомобили и техните модели ще бъде все по-трудно да постигнат рентабилност, ако конкуренцията се засили и доведе до намаляване на цените. Някои сигнали вече се изпращат от участниците на пазара: този месец XPeng намали цените на своя наскоро представен електрически кросоувър G6 с 5 %, но този ход беше предшестван от BYD, който намали цената на своя популярен седан Han с 8 % в началото на декември.