Роуън Аткинсън е обвинен, че "уврежда" репутацията на електрическите превозни средства (EV) и допринася за слабите им продажби. Актьорът от "Мистър Бийн" беше привикан в Камарата на лордовете по време на заседанието на комисията по околната среда и изменението на климата, пише Sky News.

Green Alliance разкри, че коментарите на Роуън Аткинсън могат да попречат на правителствения план да спре постепенно бензиновите и дизеловите автомобили преди 2035 г.

Неправителствената организация предоставя като доказателство коментар на актьора от "Мистър Бийн" от юни 2023 година даден пред в. "Гардиън".

"Обичам електромобилите. Бях един от първите, които си взеха такъв. Но все повече се чувствам измамен", гласеше заглавието на статията на Роуън Аткинсън.

По думите му освен "малко бездушни", употребата на литиево-йонни батерии определено не е много екологична. Аткинсън е известен с любовта си към автомобилите.

Според него много по-добре за околната среда е един автомобил да е по-качествен, а собственикът му да го кара по-дълго време. Друга мярка трябва да е навлизането на синтетичните горива.

Актьорът е завършил електротехника и електронно инженерство. Той е посъветвал приятелите си да "се въздържат" от покупката на електромобил, освен ако нямат стар дизел.

"Все по-често чувствам, че нашият меден месец с електрически автомобили е към своя край и в това няма нищо лошо", завърши Аткинсън.

The Guardian публикува отговор на следващата седмица от Саймън Еванс, заместник-редактор и старши редактор по политиката на сайта за климатични новини Carbon Brief, който искаше да развенчае твърденията на Аткинсън.

Г-н Евънс написа: "Най-голямата грешка на Аткинсън е неуспехът му да признае, че електрическите превозни средства вече предлагат значителни глобални ползи за околната среда в сравнение с автомобилите с двигател с вътрешно горене."

Тезата на Роуън Аткинсън също е базирана на научни изследвания.

"Колкото по-често сменяме колата, толкова повече въглероден диоксид се отделя. Това няма да се промени ако колите са електрически, защото щом търсенето на нови автомобили се усили, ще се увеличат и емисиите от производството им", заявява Шигеми Кагава, професор в Икономическия факултет на университета Кюшу и ръководител на изследването.

На практика, това означава, че една 20-годишна кола е по-екологична от електромобил, който има само 10 години живот на батериите си.

Подмяната на автомобили е особено бърза в Япония. Средно, животът на една кола в страната, от производството до завършването ѝ в автоморга е 13 години. Времето, което първият собственик прекарва с чисто новата си кола, е само седем години.

Тези тенденции се дължат до голяма степен на масовото производство, свръхпотреблението и затегнатите регулации над по-старите автомобили.

"Въглеродният отпечатък на автомобила не е само горивото, което той използва. За да се произвеждат коли с алтернативно гориво, целящи намаляване на емисиите от шофиране, са необходими добив на ресурси, производство на суровини, автофабрики и мегаконтейнери за транспорт. Всички тези точки във веригата произвеждат CO2", заявява професор Кагава, допълвайки, че малкият жизнен цикъл на автомобилите влияе особено зле на околната среда.