През 2019 година на автомобилното изложение в Токио Nissan показа за първи път концептуалния кросоувър Ariya. Няколко месеца по-късно японците представиха серийния модел Ariya, който даде възможност да се види какви нови стандарти ще постави Nissan в индустрията на електрическите превозни средства.

Вижте как изглежда Nissan Ariya  >>  >>  >>

Като пионери в производството на съвременните електрически автомобили с модела Leaf и като създатели на класа кросоувър с модела Qashqai, японците от Nissan използваха опита си и създадоха Ariya. Новият електрически кросоувър се превърна във витрина на японското инженерство, който показва как могат да бъдат съчетани предимствата на автомобил, който работи на ток, с каросерия на кросоувър, който може да се движи и извън асфалтовите пътища.

20-инчовите колела с алуминиеви джанти с пет спици подчертават динамичния облик

Снимка: Lap.bg

Освен това новият Nissan Ariya се възползва от опита на марката в създаването на вълнуващи и легендарни модели като Z-серията и GT-R, тъй като по-мощната версия на Ariya притежава динамиката на спортното купе 370Z. Всичко това предполагаше бляскаво бъдеще за Nissan Ariya, но пазарната премиера на новия модел беше забавена заради пандемията от COVID-19 и кризата с доставките на различните компоненти, което доведе до отложен старт на производството.

През миналата година всички процеси се нормализираха и Nissan Ariya дойде в Европа и у нас за да покаже как успешно могат да бъдат съчетани електромобил, кросоувър и спортно купе. Nissan Ariya е базиран на новата платформа за електромобили CMF-EV. Размерите му са дължина 4595 метра, широчина 1850 мм, височина 1660 мм и междуосие 2775 мм.

Погледнат отстрани, новият Nissan Ariya се отличава с ниска купеобразна линия на покрива

Снимка: Nissan

Философията на дизайна на Nissan Ariya се основава на елегантни и прости форми, вдъхновени от японските традиции, включващи отличителни детайли за модела. В предната част на модела изпъква така нареченият щит, който имитира V-образна радиаторна решетка, в центъра на която гордо и ярко свети новата емблема на марката Nissan, благодарение на вградените в нея 20 светодиода.

От двете страни са позиционирани тънките LED дневни светлини с формата на бумеранг с вградени 20-милиметрови прожектора, които са комбинирани с динамичните мигачи, а над тях са разположени основните LED светлини, по четири от двете страни на кросоувъра. Погледнат отстрани, новият Nissan Ariya се отличава с ниска купеобразна линия на покрива, която сякаш прорязва въздуха и подчертава динамичния силует на модела и спортния му характер.

Снимка: Nissan

Стандартните колела са 19-инчови с алуминиеви джанти с пет спици с гуми размер 235/55 R19, а като опция се предлагат 20-инчови колела с гуми размер 255/45 R20. За новия модел специално е разработена двуцветна комбинация на медта с черен покрив, като самият цвят препраща към електропроводимостта и зората на новата автомобилна ера. Новият Nissan Ariya се предлага с пет двуцветни комбинации с черен покрив и четири цветови комбинации на цялата каросерия.

Качвайки се зад волана на новия Nissan Ariya, се озовавам в един много просторен салон, в който веднага правят впечатление висококачествените материали с прецизна сглобка. Управлението на основните функции става без бутони, като настройките на климатичната система са интегрирани в централното табло под формата на тактилни превключватели, които вибрират при докосване и се осветяват само когато колата работи.

Снимка: Lap.bg

Пред погледа на водача е широкото инструментално табло, в което са добре интегрирани два 12,3-инчови екрана, от които централният е сензорен и може да показва няколко функции едновременно. Под дясната ръка на водача се намира модерната централна конзола, която се плъзга електрически напред и назад с два бутона и може да се регулира според личните предпочитания на водача, като има възможност нейната позиция да бъде запаметена.

На самата конзола е поставен новият селектор на автоматичната скоростна кутия, който се побира в дланта на ръката и е оборудван с тактилни бутони за управление на режимите на шофиране. Всички функции в автомобила могат да се управляват лесно и бързо чрез гласови команди на английски език, а технологиите за свързаност повишават увереността на пътя и създават приятна атмосфера при пътуване за водача и неговите спътници.

На таблото пред водача са поставени два 12,3-инчови екрана – приборен и централен

Снимка: Lap.bg

Салонът на Nissan Ariya наподобява повече на елегантна зона за отдих, отколкото на традиционен автомобилен интериор. Електрическият кросоувър предлага щедро пространство за главите и краката на пътниците отзад, благодарение на тънките предни седалки. Плоският под на купето позволява на пътуващите отзад дори да кръстосат краката си. Панорамният стъклен покрив разкрива гледка навън и създава още по-силно усещане за светлина и простор в салона.

Материалите в целия интериор на Nissan Ariya са внимателно подбрани и осигуряват първокласен комфорт. Тихото задвижване на електромобила и използването на звукопоглъщащи материали създават тиха атмосфера, в която всички пътници да се отпуснат и да се наслаждават на пътуването без стрес. Новият Nissan Ariya разполага с багажник със сравнително приличен обем от 468 литра, а при свалени задни седалки достига до 1350 литра. При модела с два електромотора товарното пространство отзад е намалено до 415 литра.

Обемът на багажника е 468 литра за модела с един мотор, а при свалени задни седалки достига 1350 литра

Снимка: Nissan

Новият Nissan Ariya се предлага на европейския пазар и у нас в три основни версии - със задвижване на предните колела от един електромотор и със задвижване на четирите колела с два електромотора със система e-4ORCE, която регулира тягата по осите и спирачната сила, като постига най-стабилното и надеждно движение при различни пътни условия. Базовият модел с един електромотор е с мощност 214 к.с. и батерия с нетен капацитет 63 кВтч, която му гарантира автономен пробег около 400 км. Този вариант е по-удачен ако шофирате предимно в градска среда.

Следващият модел е оборудван също с един електромотор, но вече мощността тук е 238 к.с. Основната разлика е в по-голямата батерия с нетен капацитет 87 кВтч, която осигурява автономен пробег до 525 км. Топмоделът в гамата се задвижва от два електромотора със сумарна мощност от 301 к.с. и 600 Нм, а батерията с капацитет 87 кВтч осигурява обхват около 500 км при разход на енергия в комбиниран цикъл от 20 кВтч/100 км. Този вариант постига най-добър баланс между спортна динамика и оптимален автономен пробег. В студените зимни условия и на магистралата, Nissan Ariya консумираше 23 кВтч/100 км, така че ще може да измине около 380 км.

Снимка: Атанас Марков

Батерията на Ariya е с течно охлаждане, а зареждането може да се осъществи от бърза станция DC с мощност до 130 кВт, като според Nissan зареждането от 0 до 80% отнема 40 минути. Стандартно Ariya може да се зарежда в AC станции със 7,4 кВт за около 13 часа и половина, а като опция можете да изберете зарядно устройство с мощност 22 кВт, с което батерията се пълни до 100% за 5 часа.

Новият Nissan Ariya предлага избор от три режима на задвижване - стандартен, спортен и Eco, а моделите със задвижване на четирите колела e-4ORCE включват допълнителен режим за сняг. Трансмисията предлага и режим В за възстановяване на спирачната енергия. Много удобна в града е функцията e-Pedal, която позволява да шофирате почти изцяло с педала на газта.

Снимка: Lap.bg

В зависимост от избора на режим и степента на рекуперация на енергията при спиране, характерът на Ariya се променя значително. За натоварените градски отсечки най-подходящ е режимът Eco, а при дълго пътуване е рационален стандартният режим. При изпреварване може да се възползвате от пъргавината на спортния режим. Въпреки ниския център на тежестта, при динамично шофиране в завои се усеща обичайното странично наклоняване.

Въпреки сериозната си дължина от почти 4,60 метра, новият Nissan Ariya е лесен за управление, особено благодарение на добрата видимост. Повдигнатата позиция на водача играе ключова роля за отличния обзор напред, а назад и настрани е осигурена гледка от птичи поглед от система с 4 камери за наблюдение около автомобила. Кормилното управление е леко и помага за лесното осъществяване на маневрите, а окачването умело филтрира неравностите, благодарение на което кросоувърът вози приятно меко.

Снимка: Lap.bg

На дълги разстояния Nissan Ariya е комфортен и предразполага към спокойно шофиране. Шумовете са изолирани от интериора, за да се наслаждавате на тихо и приятно пътуване. Ariya разполага с най-новата версия на системата ProPilot на Nissan. Този автопилот помага да управлявате колата по магистрала в рамките на една лента. Електрониката е свързана с навигационната система и позволява на водача да свали ръцете си от волана, но гарантира, че очите му винаги са насочени към пътя.

Снимка: Lap.bg

Новият Nissan Ariya съчетава приличен автономен пробег, добри възможности за зареждане и динамично пътно поведение, но трябва да се пребори с основните си конкуренти, като Subaru Solterra, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupe и Kia EV6. Въпреки, че реално тези модели се появиха след Ariya, те вече са на пазара и Nissan има нелеката задача да убеди потребителите, че предлага един автомобил с по-добри качества. Сред най-силните му козове са просторният и елегантен интериор, висококачествените материали, първокласният комфорт на нивото на премиум сегмента и множество нови технологични функции.

Електрическият кросоувър вече се предлага у нас в две нива на оборудване - Advance и Evolve. Най-достъпният вариант с един електромотор и по-малката батерия в оборудване Advance е с начална цена от 89 990 лева. Моделът с голямата батерия е само в по-високото ниво Evolve и започва от 116 490 лева за версията с един електромотор, а с двата електромотора със задвижване e-4ORCE струва 123 490 лева.

Технически характеристики

Nissan Ariya e-4ORCE (301 к.с.)

Размери

Дължина: 4595 мм

Широчина: 1850 мм

Височина: 1660 мм

Междуосие: 2775 мм

Собствено тегло: 2218 кг

Нетен капацитет на батерията: 87 кВтч

Задвижване

Тип: два синхронни електромотора

Максимална мощност: 301 к.с.

Максимален въртящ момент: 600 Нм

Скоростна кутия: безстепенна автоматична

Задвижване на колелата: двойно/4х4

Динамика

Максимална скорост: 200 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 5,7 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 19,9 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 509 км

Цена на модела с ДДС: от 123 490 лева (Evolve)