Goodyear Dunlop: Проверявайте налягането на гумите
Проучване на Goodyear Dunlop показва, че в летните месеци, когато безброй семейства от цяла Европа се подготвят да заминат за своята ваканция, едва 1 от 3 шофьори проверява състоянието на гумите си.
Тревожен е фактът, че именно 1 от 6 катастрофи през най-натоварените месеци от годината юли и август, когато всички пътуват, се дължи на неправилно напомпани гуми.
"Шофьорите често забравят, че само добре напомпаните гуми могат да свършат работата си правилно и да дадат необходимото ниво на представяне на автомобила. Задълбочените тестове, направени от нас, показват, че напомпването на гумите под или над необходимото ниво оказва значително влияние върху цялостното поведение на автомобила при движение и върху неговия спирачен път. Това оказва влияние не само върху безопасността на автомобила, но и се отразява на потенциалния пробег на гумите и върху разхода на гориво“, казва Емануел Робинет, ръководител на отдел „Тестване на гуми“ в Техническия центъра на Goodyear в Люксембург.
„Шофьорите често правят една от трите класически грешки – или не проверяват налягането в гумите преди отпътуване, или проверяват налягането в гумите, когато са топли, което води до неправилно отчитане, или при измерването на налягането в гумите не отчитат теглото на колата и дали е натоварена или е празна“, обяснява Робинет.
Подходящото налягане в гумите пряко се отразява върху стабилността на автомобила при движение
Подходящото налягане в гумите е от основно значение за представянето на автомобила при движение, особено при завиване. Много проблеми при движение се дължат на прекалено напомпани гуми или на загуба на налягане при движение.
„Когато гумата е недостатъчно напомпана, тогава тежестта на колата се концентрира върху външната част на протектора на гумата, повишавайки натиска върху страничната й част, вместо да бъде равномерно разпределен по цялата й ширина. Това води до прекомерно нагряване на страните и се отразява върху поведението на автомобила и неговата безопасност. Недостатъчното налягане в гумите води и до намаляване на контактната повърхност с пътя. Това намалява сцеплението на гумата с настилката и води до нестабилното поведение на автомобила при движение, особено ако той е тежко натоварен. Спирачният път се увеличава и поведението на автомобила в завой става по-неконтролируемо.“, обяснява Робинет.
Не ритайте гумите, а ги проверете по правилния начин
Гумите губят до 0.2 Бар от налягането си за период от три месеца, в резултат на ежедневните процеси на дифузия в гумата. Голяма част от шофьорите смятат, че с ритник по гумата или само с поглед могат да преценят дали налягането в гумите им е подходящото. Визуалният оглед не може да определи загубата от 0.2 Бара налягане на гумата. Проучване на ЕС показва, че повече от 64% от колите са с недостатъчно напомпани гуми. Повечето шофьори просто не проверяват налягането в гумите си достатъчно често, което пряко се отразява върху безопасността на автомобила.
Доброто състояние на гумите също е от значение
Освен налягането в гумите от особено значение е и състоянието им. “Проверете състоянието на протектора и дълбочината на каналите. Това е от особено значение за поведението на автомобила на мокра настилка. Проверете дали протекторът е износен равномерно. Уверете се, че по страните на гумите няма щети“, съветва Робинет.
Тежко натоварен автомобил
Пътуването на почивка с цялото семейство често означава багажникът да е претъпкан. Натовареният автомобил не е така маневрен. Тегленето на каравана или ремарке също допълнително натоварват автомобила и гумите. Ако колата е натоварена максимално с пасажери и багаж, налягането в гумите трябва да се съобрази с общото й тегло и да се увеличи според ръководството на автомобила.
Не подценявайте жегите
Летните жеги увеличават налягането в гумите. Те трябва да се проверяват само когато са студени, тъй като налягането в гумите се увеличава с повишаването на температурата. Резервната гума също трябва да се провери в случай, че колата не е оборудвана с RunOnFlat гуми.
Недостатъчно напомпаните гуми струват пари
Недостатъчно напомпаните и прекалено напомпаните гуми износват протектора неравномерно. Недостатъчно напомпаните гуми повишават триенето във външната част на гумите, а прекалено напомпаните – във вътрешната част. И в двата случая това се отразява на пробега на гумите – износват се по-бързо и неравномерно.
Недостатъчно напомпаните гуми се нуждаят от повече енергия за правилно търкаляне. Това води до намаляване на горивната ефективност и по-голям разход на гориво.