Според Benchmark Mineral Intelligence цената на литиево-йонните батерии е спаднала с 10 % през август до 98,2 долара за kWh, което официално позволява на производителите на електрически автомобили да предлагат автомобили, сравними по цена с техните аналози, базирани на двигатели с вътрешно горене. Подобно понижение на цените на батериите се наблюдава за първи път от две години насам. Както е известно, до 40% от цената на един електромобил може да бъде поета от тяговата батерия, така че динамиката на цените на суровините за производство на батерии оказва значително влияние върху достъпността на електромобилите като цяло.

Според анализаторите на Benchmark Mineral Intelligence, когато разходите за съхраняване на 1 kWh електроенергия не надвишават 100 щ. долара, производителите на автомобили имат възможност не само да предлагат електромобили за сравними пари с автомобилите с двигател с вътрешно горене, но и да получават сравними печалби, което е важно за развитието на бизнеса и индустрията като цяло. Разбира се, това твърдение е вярно само за автомобили в определени ценови диапазони, тъй като за електрическите автомобили от начално ниво то ще стане актуално много по-късно. Преди десет години средната цена на съхранението на 1 kWh електроенергия в тяговите батерии на електромобилите достигна 668 щ. долара.

До март 2022 г. тя достигна 146,4 щ. долара, а до август тази година спадна от това ниво с още една трета. Според анализаторите на TrendForce постепенно намаляване на цените на този пазар ще се наблюдава поне до края на тази година. През тази година спадът на цените на тяговите батерии до голяма степен беше благоприятстван от динамиката на цените на суровините. От началото на годината цената на лития е спаднала с повече от 50%, никелът и кобалтът също са поевтинели значително. От друга страна, търсенето на електрически автомобили не нараства толкова активно, колкото производителите се надяваха.

В САЩ например към юни производителите са имали на склад готови електромобили за 100 дни, което е повече от три пъти повече от миналата година. През август геолозите успяха да открият голямо находище на литиеви съединения на границата на щатите Орегон и Невада - до 40 млн. тона, според предварителните оценки, което го прави най-голямото проучено находище в света. Само това находище има достатъчно запаси от литий, за да снабдява индустрията с литиеви батерии в продължение на няколко десетилетия.

Илон Мъск неведнъж е отбелязвал, че литият е доста широко разпространен на нашата планета и проблемът на електромобилната индустрия не е липсата на запаси от самата суровина, а липсата на капацитет за нейната преработка. С разширяването на тази сфера на дейност литиевите батерии като цяло би трябвало да станат по-достъпни, което вече се наблюдава от експертите.