Новият Citroen e-C4 X е съвременен електрически седан, който обещава да комбинира комфорт, стил и ефективност. Но как се сравнява с други електрически автомобили в своя сегмент? За да разбере, Citroen възложи на световноизвестна независима група UTAC да проведе тест от 1000 км с четири конкуренти - Renault Megane E-Tech electric, Volkswagen ID.3, MG 4 и самия Citroen e-C4 X. Резултатите бяха изненадващи. Новият Citroen e-C4 X измина най-бързо дистанцията, отнемайки по-малко време от останалите за презареждане по пътя.

Тестът от 1000 км е практичен начин за измерване на пробега и ефективността на електрическите автомобили. Той симулира пътуване на дълги разстояния, с което може да се сблъскат много шофьори, като семейно пътуване с кола или бизнес пътуване. Изпитанието включва шофиране на 1000 км в комбинация от магистрали, селски пътища и градски улици, със спирания на станции за бързо зареждане, когато нивото на батерията падне под 20%.

Снимка: Citroen

Експериментът записва общото време, необходимо за изминаване на разстоянието, включително времето за шофиране и времето за презареждане. Тестът от 1000 км е важен, защото отразява условията и предизвикателствата в реалния свят, пред които са изправени водачите на електрически автомобили.

За разлика от официалния обхват WLTP, който се основава на стандартизирани лабораторни тестове, тестът от 1000 км взема предвид фактори като трафик, време, стил на шофиране и скорост на зареждане. Той също така отговаря на често срещан въпрос, който потенциалните купувачи задават - колко време отнема изминаването на 1000 км с електрическа кола.

Снимка: Citroen

Новият Citroen e-C4 X е най-новото допълнение към гамата електрически автомобили на марката и е базиран на същата платформа като e-C4, но има по-дълъг и по-аеродинамичен корпус, наподобяващ седан, а не хечбек. Моделът се задвижва от електрически мотор с мощност 156 к.с. и батерия с капацитет 54 кВтч, което му осигурява пробег по WLTP до 420 км. Citroen e-C4 X може също така да се зарежда с до 100 кВт, което означава, че може да зареди 80% от батерията си само за 30 минути в станция за бързо зареждане.

Автомобилът разполага и с ново приложение e-ROUTES, което е свързано с личен асистент, който помага на шофьорите да планират и управляват своите маршрути, като вземат предвид нивото на батерията, станциите за зареждане и условията на трафика. Citroen e-C4 X е проектиран да предлага комфортно и просторно изживяване при шофиране с висококачествен интериор, голям багажник и набор от разширени функции за безопасност и удобство. Citroen e-C4 X се предлага в четири нива на оборудване, като цените започват от 80 718 лева.

Снимка: Citroen

Тестът от 1000 км беше проведен от UTAC през февруари 2024 г. по маршрут, който започваше и завършваше в Париж и минаваше през градове като Орлеан, Тур, Поатие и Ангулем. Четирите автомобила, участващи в теста, бяха Citroen e-C4 X, Renault Megane E-Tech electric, Volkswagen ID.3 и MG 4. Всички автомобили имаха сходни размери на батерията, вариращи от 50 кВтч до 54 кВтч и подобни мощности, вариращи от 134 к.с. до 156 к.с. Тестът следваше един и същ протокол за шофиране и зареждане за всяка кола, със същите водачи и едни и същи метеорологични условия.

Citroen e-C4 X се оказа най-бързият в изминаването на 1000 км с общо време, включително презареждане, от 11 часа и 57 минути. На състезателите им трябваха между 14 и 67 минути повече, за да изминат същото разстояние. Измерванията на UTAC показват, че тези резултати могат да бъдат обяснени с данните за по-ниска енергийна консумация и по-добри времена за зареждане на новия Citroen e-C4 X.

Снимка: Citroen

Основната причина, поради която Citroen e-C4 X спечели теста, беше бързото и ефективно зареждане. Автомобилът успя да се зарежда със 100 кВт през по-голямата част от времето, достигайки 80% от батерията си за 30 минути. Другите коли имаха по-ниски скорости на зареждане, вариращи от 50 кВт до 77 кВт и това им отне повече време, за да достигнат 80%.

Новият Citroen e-C4 X също имаше предимство по отношение на своята крива на зареждане, което е скоростта, с която батерията се зарежда на различни нива. Електрическата кола поддържаше висока скорост на зареждане до 80%, докато другите автомобили се забавиха значително след 60% или 70%. Това означаваше, че Citroen e-C4 X прекарва по-малко време на станциите за зареждане и повече време на път.

Снимка: Citroen

Друг фактор, който помогна на Citroen e-C4 X да спечели теста, беше аеродинамичната му форма, която намали съпротивлението и подобри ефективността. Седанът има по-нисък коефициент на съпротивление от другите автомобили, който е 0,28 в сравнение с 0,29 за Megane E-Tech electric, 0,30 за ID.3 и 0,31 за електрическия хечбек MG 4.

Също така Citroen e-C4 X има по-дълго междуосие и по-ниска линия на покрива, което подобрява неговата стабилност и управление при високи скорости. Новият Citroen e-C4 X се възползва от своя електрически мотор, който осигурява плавна и отзивчива работа, с време от за ускорение от 0 до 100 км/ч от 9,4 секунди. Той също има добър баланс между мощност и ефективност, с консумация по време на теста от 18,5 кВтч/100 км.

Снимка: Citroen

Тестът от 1000 км показва, че Citroen e-C4 X е практичен и ефективен електрически автомобил, който може да се справи с пътуванията на дълги разстояния с лекота. Той доказва, че Citroen е направил правилния избор за своята стратегия за електрически автомобили, като се фокусира върху компактни, леки и достъпни батерии, възможности за бързо зареждане, ефективни електрически двигатели и аеродинамични оптимизации. Тези избори са в съответствие с тези, направени за хечбека Citroen e-C4, който споделя същата философия.

Снимка: Citroen

Изпитанието също демонстрира, че електрическите автомобили стават все по-конкурентоспособни и привлекателни за клиентите, които търсят алтернативи на бензиновите и дизеловите автомобили. Електрическите автомобили предлагат много предимства, като по-ниски експлоатационни разходи, нулеви емисии, по-тихо шофиране и достъп до стимули и предимства. Колите на ток предлагат различно и приятно шофиране с незабавен въртящ момент, регенеративно спиране и интелигентна свързаност.

Снимка: Citroen

Експериментът от 1000 км също подчертава важността на наличието на надеждна и достъпна мрежа за зареждане, което е от съществено значение за възприемането и удовлетворението на водачите на електрически автомобили. Тестът използва мрежата Ionity, която е съвместно предприятие на няколко автомобилни производители, включително Citroen, което цели да осигури бързи и удобни станции за зареждане в цяла Европа. Тестът също така използва приложението e-ROUTES, което е нова услуга, която помага на шофьорите да намерят най-добрите станции за зареждане по маршрута си и оптимизира времето и цената им за зареждане.

Снимка: Citroen

Изпитанието от 1000 км е практичен и реалистичен начин за измерване на пробега и ефективността на електрическите автомобили и за сравняването им с техните конкуренти. Експериментът също така предоставя полезна информация и прозрения за потенциални купувачи, които се интересуват от преминаване към електрическа мобилност. Тестът показва, че Citroen e-C4 X е победител в своя сегмент и чудесен избор за всеки, който търси удобен, стилен и ефективен електрически автомобил.