Преди четири години Volkswagen започна своята нова електрическа ера с ID.3. Тогава германският производител сравни електромобила с легендарния Beetle, поради неговата значимост за бъдещето на марката.

При премиерата на автосалона във Франкфурт през есента на 2019 г. Volkswagen ID.3 беше представен като революция в концерна. Това беше първият автомобил на изцяло електрическата и чисто нова платформа MEB, на която оттогава са пуснати всички електрически модели на Volkswagen като ID.4, ID.5 и ID. Buzz.

Освен това ID.3 беше и първият електромобил на концерна с реални актуализации по въздуха, както и първият модел с напълно новата информационно-развлекателна система и много други иновации.

Volkswagen ID.3 от 2019 година

Снимка: Георги Павлов

Пазарната премиера на Volkswagen ID.3 се забави и вместо в края на 2019 г., моделът дойде у нас едва през есента на следващата година. Големият виновник за това беше смъртоносният вирус Covid-19, който кардинално обърка плановете на VW за бързо навлизане в електрическата мобилност.

Но все пак през есента на 2020 г. ID.3 беше представен у нас за щастие на всички клиенти, които си го бяха поръчали почти година преди това. За съжаление не всички нови технологии работеха перфектно.

Разочарованието на първите собственици на ID.3 дойде от проблеми със софтуера, твърди материали в интериора и бавна скорост на зареждане на електромобила. С времето конкуренцията стана все по-силна, така че дойде време за фейслифт на ID.3.

Volkswagen ID.3 от 2019 година

Снимка: Георги Павлов

При настоящия фейслифт Volkswagen се опитва да отговори на оплакванията срещу оригиналния ID.3 и да подготви колата за втората половина от живота на продукта. След фейслифта електрическият хечбек е подобрен във всеки детайл, като промените отвън са трудно забележими, но в интериора прогресът е впечатляващ.

Обновеният Volkswagen ID.3 външно не е много по-различен от оригинала, но е получил нови свежи цветове. Палитрата на външните лакови покрития е разширена с нови цветове и тоналности като маслиново зелено, а във вътрешното пространство са използвани висококачествени и устойчиви материали без животински произход.

Обновеният Volkswagen ID.3

Снимка: Георги Павлов

Добавен е и нов софтуер, чрез който всички системи на управление и задвижване работят много по-бързо и лесно. В комбинация с увеличения автономен пробег, ID.3 може да бъде много практична нова електрическа кола за много потребители.

Сега ID.3 отразява напълно високите стандарти на Volkswagen по отношение на качеството, дизайна и практичността. По всичко личи, че вторият дубъл за ID.3 ще бъде успешен.

Дизайн: като играта "Открийте десетте разлики"

Промените във външния дизайн са минимални и за да ги открием, трябва да гледаме двете коли едновременно една до друга, като играта открийте десетте разлики. Няма да ги броим, но имам чувството, че са по-малко.

Екстериорът на ID.3 е променен минимално, като най-забележителната разлика е отстраняването на пластмасовата черна лента на капака, което прави все още много късата предна част по-изчистена и по-елегантна.

Обновеният Volkswagen ID.3

Снимка: Георги Павлов

Дизайнът на броните е леко променен, като разширените отвори за въздух отпред придават на ID.3 мускулест и спортен външен вид и подобряват аеродинамиката и коефициента на съпротивление от 0,263.

Вижте още снимки на обновения Volkswagen ID.3

Предната част на колата все още е усмихната и позитивна, благодарение на симпатичната форма на LED светлините. В задната част ID.3 с остро изрязаните си черти изглежда спортно, за което спомага и черната боя на петата врата и покрива.

Снимка: Георги Павлов

В сравнение с оригинала, графиката на задните светлини също е малко по-различна, но задната част е останала почти същата, което със сигурност изглежда добре, защото ми харесва. В профила са променени наистина дребни неща, като например надписите на оборудването са премахнати отстрани на колата.

По този начин ID.3 все още изглежда младежки, свеж и жизнерадостен. Цялостният външен вид е подчертан от големите плоски 20-инчови джанти с доста футуристичен дизайн, които са оптимизирани за въздушен поток с минимални загуби на съпротивление.

Снимка: Георги Павлов

Бих предпочел по-малките 19-инчови джанти за повече комфорт, но дори и 18-инчовите изглеждат добре на колата. Тестовият Volkswagen ID.3 е в чисто новия маслиново зелен цвят, който изглежда много по-добре на живо и по-малко военен в сравнение със снимките.

Интериор: впечатляващ прогрес в материалите и бързи реакции на менютата

Още от пръв поглед си личи, че дизайнерите от Volkswagen са работили сериозно върху интериора на ID.3, като са се вслушали в критиките на клиентите за прекомерното използване на обикновени и твърди пластмаси.

За кола с цена над 95 000 лева, ID.3 заслужаваше по-добри материали и тях вече ги има. Горната част на кората на вратата е омекотена, а долната част на арматурното табло също е нова и има елегантни шевове.

Снимка: Георги Павлов

В интериора на обновения ID.3 са използвани значително по-меки пластмаси, тапицерията е по-приятна при допир, а арматурното табло и воланът са тапицирани с по-качествена кожа. Всичко това променя осезаемо усещането зад волана.

Освен това инженерите от Volkswagen са допълнили серийното оборудване на ID.3 като са добавили усъвършенстван 12-инчов сензорен екран, който служи за управление на функциите на навигацията, смартфона, мултимедията, системите за асистенция на управлението и настройките на автомобила.

Снимка: Булфото

Обновеният ID.3 има и нова версия на софтуера с функции, които ще улеснят пътуването и зареждането с електроенергия. Софтуерът реагира бързо при поискване, функциите се стартират лесно от сензорния екран, а менютата са подредени по-ясно и улесняват работата на водача.

Малкият дисплей пред водача също е подобрен с няколко актуализации и сега можете да видите консумацията на него, като също така показва процента на заряд на батерията и друга важна информация като скоростта на движение.

Снимка: Георги Павлов

Точно до него се намира селекторът на автоматичната предавка, което позволява бърза смяна на посоката при паркиране. Освен това целият модул с дисплей и селектор е свързан към волана, така че когато го регулирате, тази неразделна двойка се движи с него.

Въпреки скромните размери на Volkswagen ID.3, в салона има достатъчно място за четирима и дори петима пътници, като на задните седалки могат да седнат дори високи пасажери. Версията ID.3 Pro S с по-голямата батерия от 77 кВтч и по-дълъг пробег е само четириместна.

Снимка: Георги Павлов

Това се налага поради ограничения полезен товар, тъй като има по-висок режим на готовност. Вместо средно място отзад има само ниша за съхранение. ID.3 с по-малката батерия е стандартно петместен. Обемът на багажника е 385 литра и може да се увеличи до 1267 литра при сгъване на задните облегалки.

Без промяна в електромотора, по-бърза скорост на зареждане

Обновеният ID.3 се предлага с един електромотор с мощност 204 к.с. и въртящ момент от 310 Нм, който задвижва задната ос. Задвижването на задните колела осигурява пъргаво управление и в същото врем допринася за малкия диаметър на завой от 10,3 метра.

Синхронният електромотор предлага ефективност доста над 90% в почти всички ситуации на шофиране. Обновеният ID.3 се предлага с два варианта на литиево-йонната батерия с капацитет от 58 кВтч и 77 кВтч. Голямата батерия с капацитет 77 кВтч осигурява на ID.3 Pro S пробег от 558 км.

Снимка: Георги Павлов

С по-малката батерия от 58 кВтч ID.3 Pro изминава 428 км. При фейслифта на ID.3 бяха подобрени и параметрите на зареждане. Сега батерията с капацитет 58 кВтч се нуждае от 35 минути за да се зареди от 5% до 80% на станция за бързо зареждане с мощност 120 кВт, а батерията от 77 кВтч може да се зареди до същото ниво при мощност до 170 кВт за 30 минути.

Батерията е монтирана в пода на автомобила и е защитена от солиден предпазител на дъното и здрава рамка. Производителят дава гаранция, според която след 8 години експлоатация или пробег от 160 000 км батерията все още ще има поне 70% от първоначалния си нетен капацитет.

Снимка: Volkswagen

Автономен пробег: над 550 км в града, около 400 км на магистрата

Тестовият автомобил Volkswagen ID.3 е модел Pro S, което означава, че е оборудван с по-голямата батерия с капацитет 77 кВтч. Тази версия предлага реалистичен пробег от над 500 км.

Снимка: Георги Павлов

При потегляне, със заредена батерия на 100%, на уредите се изписа пробег от 599 км, което е напълно постижима стойност в града и при по-икономично шофиране при разход от около 13 кВтч на 100 км. По време на нашия тест-драйв с версията ID.3 Pro S, колата ни изненада с реалния си пробег от 315 км, изминати с 50% от капацитета на батерията, като в този момент оставащият автономен пробег беше 321 км.

Снимка: Георги Павлов

На следващия етап от замерването, с оставащи 35% от батерията, вече бяхме изминали точно 400 км, а оставащият пробег беше цели 241 км. Разходът на междуселищен път и в града падна до 12 кВтч/100 км, което е феноменално постижение за този електромобил. Така с напълно заредена батерия спокойно може да изминете и над 600 км.

Снимка: Георги Павлов

Във варианта Pro S с по-голямата батерия от 77 кВтч, обновеният ID.3 може да бъде шампион по пробег, благодарение на по-малките си размери и подобрената аеродинамика в сравнение с първоначалния модел.

Както показа тестът, ID.3 има много нисък разход в града и околностите, като с версията Pro S при умерено темпо на шофиране извън града не е проблем да достигнете посочения от VW пробег от 558 км по стандарта WLTP. При електрическите коли обаче разходът по магистралата е по-голям, но дори и тук ID.3 не притеснява с високи стойности.

Снимка: Георги Павлов

Тестовият автомобил е оборудван с най-големите 20-инчови колела, които леко скъсяват пробега. Външната температура от 26 градуса по Целзий наложи пускането на климатик. По магистралата със скорост между 110 и 130 км/ч, средният разход беше 17 кВтч/100 км, което означава, че ID.3 ще може да измине над 450 км. Ако шофирате с максималната скорост от 160 км/ч, което е забранено, но често се случва у нас, не очаквайте подобни резултати.

Пътно поведение: приятелска и лесна за управление кола

След изминати над 500 км с обновения ID.3 определено мога да кажа, че тази кола се нарежда сред фаворитите ми за електромобил, който бих ползвал основно в града и околностите, без да се притеснявам да тръгна и на дълъг път. ID.3 е много лесен за управление и всеки, който търси приятелска и лесна за управление кола, ще бъде възхитен от ID.3.

Позицията на шофиране е приятна, благодарение на голямата остъклена площ, включително стъклото на А-колоната, колата има отлична видимост, а благодарение на късите надвеси и малкия преден капак в града е в стихията си. Лесното маневриране се подпомага и от много малък радиус на завой, 360-градусови камери и система за автоматично паркиране.

Снимка: Георги Павлов

Кормилното управление е леко, но не синтетично и с добра реакция. Вероятно и дамите ще харесат тази кола, тъй като тя се движи наистина добре. Шасито е умерено твърдо, така че ID.3 да се справя добре с неравностите и дупките по българските пътища, но в същото време е пъргав, охотно реагира на смяна на посоката на движение, не се накланя в завоите и е удоволствие да се кара.

Липсват пера зад волана за евентуален избор на степента на рекуперация, но това е по-скоро индивидуално усещане. На селектора за задвижване до малкия дисплей, освен режим "D" има и превключване към режим "B", в който колата рекуперира енергия и възстановява част от заряда на батерията.

Снимка: Георги Павлов

В режим "В" е възможно колата да се управлява само с педала на газта, като спирачката се използва само за пълно спиране. На магистралата ID.3 е стабилен при по-високи скорости, предлага добро намаляване на шума и пътуването на дълги разстояния е напълно подходящо за него.

Тестваният модел с мощност от 204 к.с. е достатъчно пъргав на старта, но в сравнение с други електромобили, неговата настройка е доста мека и не очаквайте резки електрически удари, ID.3 винаги потегля по-плавно.

Снимка: Георги Павлов

Шофирането е подпомогнато от усъвършенстван асистент, който поддържа колата в зададената лента, има камера за разпознаване на пътните знаци, може да паркира автоматично, а като опция е налична система от камери за пълен 360-градусов обзор.

Универсален електромобил на сравнително разумна цена

С фейслифта на ID.3 Volkswagen направи малко външни промени, но осезаемите подобрения в интериора и софтуера бяха наложителни. По-изчистеният външен дизайн, по-приятният интериор, новата версия на софтуера и по-големият сензорен дисплей, както и по-бързото зареждане ще зарадват бъдещите собственици на ID.3.

Автомобилът се държи много добре и е много дружелюбна кола, която е подходяща за града, но благодарение на големия си пробег, може да излезе и извън него. Ако търсите универсален електрически автомобил, ID.3 е страхотна кола на сравнително разумна цена.

Снимка: Георги Павлов

Стартовата цена на компактния хечбек ID.3 Pro с батерия с капацитет от 58 кВтч започва от 83 402 лева. Моделът ID.3 Pro S стартира от 95 138 лева. ID.3 се произвежда в Германия в заводите на Volkswagen във Волфсбург, Дрезден и Цвикау. В бъдеще Volkswagen ще предложи като опция ID.3 с по-малка батерия.

Технически характеристики

Volkswagen ID.3 Pro S

Размери

Дължина: 4264 мм

Широчина: 1809 мм

Височина: 1562 мм

Междуосие: 2770 мм

Собствено тегло: 1933 кг

Нетен капацитет на батерията: 77 кВтч

Двигател

Тип: синхронен електромотор

Максимална мощност: 204 к.с.

Максимален въртящ момент: 310 Нм

Скоростна кутия: 1-степенна автоматична

Задвижване на колелата: задно

Динамика

Максимална скорост: 160 км/ч

Ускорение от 0-100 км/ч: 7,9 секунди

Среден разход на електрическа енергия: 15,3 кВтч/100 км

Комбиниран автономен пробег (WLTP): 558 км

Цена на модела с ДДС: от 95 138 лева